Królestwo zwierząt – film o gangsterskiej rodzinie z Melbourne

Wspaniała niespodzianka z antypodów. Mogło się wydawać, że po „Ojcu chrzestnym” czy „Rodzinie Soprano” temat przestępczych familii został w kinie do głębi spenetrowany. „Królestwo zwierząt”, autorstwa Australijczyka Davida Michôda całkowicie temu zaprzecza.

Aktualizacja: 10.12.2010 19:13 Publikacja: 10.12.2010 15:28

Josh nie potrafi się odnaleźć w rodzinie, z którą jest zmuszony zamieszkać

Josh nie potrafi się odnaleźć w rodzinie, z którą jest zmuszony zamieszkać

Foto: Hagi Film

Z dociekliwością badacza twórca poddał wnikliwej wiwisekcji rodzinę bandziorów z Melbourne, skupiając się niemal wyłącznie na patologii oraz psychologicznej motywacji ich działań i zachowań. Konsekwentnie przy tym unikał jakiejkolwiek mitologizacji czy prób usprawiedliwienia.

Głównym bohaterem jest siedemnastoletni Josh (Frecheville), któremu właśnie zmarła matka narkomanka. Zagubiony i zrozpaczony dzwoni po pomoc do babci (Weaver), której od lat nie widział, bo rodzicielka zerwała kontakty z rodziną. Przyjeżdża po niego zadbana starsza pani w typie dzidzia piernik i zabiera do domu, w którym mieszka z synami.

Josh szybko orientuje się, że trafił z deszczu pod rynnę. Jednego z wujów poszukuje, oskarżając o zabójstwa, policja, drugi na dużą skalę handluje prochami. Ta rodzina to swoiste przestępcze przedsiębiorstwo, którym jakby mimochodem, ale twardą ręką – między przygotowaniem posiłków – kieruje babcia. To ona decyduje o kolejnych rozbojach czy dystrybucji narkotyków.

Reżyser tłumaczy posłuch dorosłych dzieci tym, że łączą ich z matką stosunki więcej niż synowskie. Starają się wciągnąć Josha od interesu, chłopak próbuje się wymigiwać. Zwłaszcza że z czasem namierzy go przenikliwy policjant (Pearce), chcąc wykorzystać do infiltracji bliskich. Josh migać się będzie także przed nim. Ale gdy trwa wojna, długo okrakiem na barykadzie nie można wysiedzieć.

Akcja pełna zaskakujących, ale doskonale umotywowanych zwrotów, toczy się bardzo szybko. A tyłuł? W jednej ze scen rodzinka ogląda program o życiu i zachowaniach lwów. W telewizorze dorosła lwica karmi i bawi się z młodymi. Analogiczna scena rozgrywa się w pokoju: matka szykuje jedzenie, obcałowywuje synów, a oni wspólnie się wygłupiają...

[ramka]Australia 2010, scen. i reż. David Michôd, wyk. James Frecheville, Jacki Weaver, Ben Mendelsohn, Guy Pearce, Joel Edgerton, Sullivan Stapleton, kina: Multikino: Ursynów, Złote Tarasy, Femina, Kino.Lab, Kultura, NoveKino: Praha, Wisła[/ramka]

Z dociekliwością badacza twórca poddał wnikliwej wiwisekcji rodzinę bandziorów z Melbourne, skupiając się niemal wyłącznie na patologii oraz psychologicznej motywacji ich działań i zachowań. Konsekwentnie przy tym unikał jakiejkolwiek mitologizacji czy prób usprawiedliwienia.

Głównym bohaterem jest siedemnastoletni Josh (Frecheville), któremu właśnie zmarła matka narkomanka. Zagubiony i zrozpaczony dzwoni po pomoc do babci (Weaver), której od lat nie widział, bo rodzicielka zerwała kontakty z rodziną. Przyjeżdża po niego zadbana starsza pani w typie dzidzia piernik i zabiera do domu, w którym mieszka z synami.

Film
„28 lat później”. Powrót do pogrążonej w morderczej pandemii Wielkiej Brytanii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Rekomendacje filmowe: Wchodzenie w życie nigdy nie jest łatwe
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu