„Nędznicy”, reż. Tom Shankland
Wyd. Best Film

Pięcioczęściowa powieść Wiktora Hugo ukazała się w roku 1862. Stała się ważnym portretem francuskiego społeczeństwa XIX wieku, ale też wyraźnie odbijała poglądy pisarza na temat sprawiedliwości społecznej, nędzy, wykluczenia. Barwnie napisana historia, łącząca elementy wielu literackich gatunków i pełna wyrazistych bohaterów – wielokrotnie była wystawiana na deskach scenicznych i ekranizowana. Na jej podstawie powstał nawet musical Toma Hoopera, który zgarnął w 2012 roku trzy Oscary. Ale Andrew Davis, scenarzysta m.in. „House od Cards” czy „Wojny i pokoju” potraktował prozę Hugo z szacunkiem. I tak w pierwszym z sześciu odcinków pojawiają się ważne wątki: wypuszczonego z więzienia galernika Jeana Valjeana, Faltyny, która zostawiła swoją nieślubną córeczkę w rodzinie oberżystów z Montfermeil i szuka szczęścia w Paryżu, inspektora policji Javerta. Davis i Shankland nie próbują niczego udziwniać czy „uwspółcześniać”. Ufają Wiktorowi Hugo, tworząc miniserial tradycyjny, ale przecież bardzo wciągający. Do tego trzeba dodać świetną obsadę z Dominikiem Westem, Lily Collins i Davidem Oleyowo na czele i znak jakości, z jakich słyną produkcje BBC. Wyszedł miniserial, który nie tylko może pomóc uczniom w lekturze XIX-wiecznej powieści, ale też wciągnąć i zadziwić precyzją realizacji.

„Suspiria”, reż Luca Guadagnino
Wyd. Kino Świat

Kino z drugiego bieguna sztuki filmowej. Nowoczesne, obrazoburcze, pełne niepokoju i tajemnicy. Luca Guadagnino oparł się na kultowym horrorze Daria Argento z 1977 roku, ale nie dokonał jego prostego remake’u. Akcja nowej wersji „Suspirii” toczy się w latach 70. W niespokojnym czasie, gdy w Berlinie dochodzi do wybuchów na ulicach, a media donoszą o kolejnych akcjach terrorystów z grupy Baader-Meinhof. Młoda Amerykanka przyjeżdża tu, by uczyć się w słynnej szkole baletu. I zaraz staje się świadkiem zaginięcia bez śladu jednej z uczennic. To jest początek podróży Susie przez dziwny, nieobliczalny świat, w którym Guadagnino – w przeciwieństwie do Argento - jednym z głównych bohaterów uczynił taniec. Dziki, szalony, wyrażający krańcowe emocje.

Mnóstwo to okrucieństwa, strachu, tajemnicy, perwersji. Wspomnienia mieszają się z czasem teraźniejszym, realia z sennymi mrzonkami i urojeniami Wszystko razem zaś tworzy obraz ludzkich wynaturzeń, namiętności i ambicji, który trzeba odbierać przede wszystkim zmysłami. Kto się temu nastrojowi podda – wygra. Inni poczują się otumanieni i zniesmaczeni. Ale na osłodę zawsze pozostanie znakomita obsada: Tilda Swinton, Dakota Johnson, Chloe Grace Moretz, a w epizodycznej roli matki Małgorzata Bela.