Jakby w zwierciadle - przegląd skandynawskich adaptacji filmowych

Reżyserki: Anja Breien, Unni Straume, Linda Wendel oraz filmoznawca Jan Erik Holst będą gośćmi 2. edycji przeglądu skandynawskich adaptacji filmowych "Jakby w zwierciadle"

Publikacja: 10.04.2012 16:49

Jakby w zwierciadle - przegląd skandynawskich adaptacji filmowych

Foto: materiały prasowe

Spotkanie z wszystkimi gośćmi odbędzie się  13 kwietnia o godzinie 12:30 w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Sali nr 302 (Warszawa, ul. Chodakowska 19/31). Rozmowę (w jęz. angielskim) poprowadzi Łukasz Bukowiecki z Res Publiki Nowej.

- Chcemy zaprezentować zarówno klasyczne, jak i najnowsze filmy z Europy Północnej. Przez zwierciadło ekranu kinowego pragniemy zapoznać polskiego widza ze skandynawską literaturą już w Polsce wydaną albo jeszcze u nas nieobecną, a także pokazać różne sposoby mierzenia się z literackim pierwowzorem przez twórców filmowych - zachęcają organizatorzy - Stowarzyszenie Upp 55°, kino Luna oraz Katedra Skandynawistyki SWPS.

Filmy będzie można oglądać się w dniach 12-15 kwietnia w warszawskim kinie Luna, można je podzielić na trzy główne nurty: „Klasyka Kina i Literatury", „Nowe Kino Skandynawskie" oraz „Strindberg w zwierciadle".

GOŚCIE SPECJALNI

Anja Breien

(ur. 1940) – norweska reżyserka i scenarzystka, absolwentka paryskiego Institut des Hautes Études Cinématographiques. Nazywana jedną z „lwic kina norweskiego", współtworzyła tzw. norweską nową falę, stawiając przy tym na kino zaangażowane społecznie. Wyreżyserowała czternaście filmów, m.in. cykl Żony (1975, 1985, 1996), nominowany do Złotej Palmy Spadek (1979) czy Polowanie na Czarownice (1981);

Unni Straume

(ur. 1955) studiowała na Volda University College w latach 1976-78. Jest norweską scenarzystką, reżyserką, montażystką i producentką filmów krótkometrażowych i dokumentalnych. W latach 2005-2008 wykładała reżyserię w Norweskiej Szkole Filmowej, a od 2009 roku jest związana z duńsko-norweską firmą produkcyjną Zentropa International;

Linda Wendel (ur. 1955)

– duńska pisarka, reżyserka i scenarzystka. Studiowała i wykładała reżyserię w Państwowej Duńskiej Szkole Filmowej (Den Danske Filmskole). Przez wiele lat zasiadała w zarządzie Duńskiego Instytutu Filmowego. Współtworzy niezależną spółkę producencką Babyfilm. Jej filmy Baby oraz Han, hun og Strindberg zdobyły uznanie na międzynarodowych festiwalach i przeglądach.

Ponadto na przeglądzie gościć będzie norweski filmoznawca Jan Erik Holst – były dyrektor Norweskiego Instytutu Filmowego, współautor antologii Kino Norwegii, która miała swoją premierę podczas ubiegłorocznego festiwalu Nowe Horyzonty we Wrocławiu.

 

ROGRAM JAKBY W ZWIERCIADLE VOL.2

12-15 kwietnia, Kino Luna

Czwartek, 12 kwietnia

godz. 18.30 – Julia (Julie), reż. Linda Wendel, Dania 2011

Na podstawie dramatu Augusta Strindberga Panna Julia

Reżyserka Linda Wendel przeniosła sztukę  z 1888 roku we współczesny świat kobiecego tenisa, w którym tytułowa panna Julia jest świetnie zapowiadającą się młodą  zawodniczką. Pochodząca z bogatej rodziny, rozpieszczona Julia wdaje się w romans z wywodzącym się z niższych sfer trenerem...

 

godz. 20.30 – Sędzia (Domaren), reż. Alf Sjöberg, Szwecja 1960

Na podstawie dramatu Vilhelma Moberga Domaren

Po powrocie z wakacji Krister Langdon, początkujący poeta, odkrywa, że sędzia Cunning, przyjaciel rodziny sprawujący dozór nad majątkiem, okradł go ze wszystkiego. Krister stara się dojść sprawiedliwości, jednak Cunning wydaje się bezkarny. Jedyną osobą, która zgadza się pomóc młodemu poecie, jest adwokat Arnold, ale i nim kierują dwuznaczne pobudki. Sędzia to swoiste połączenie „Kobry" z dawnym hollywoodzkim kinem sensacji.

Piątek, 13 kwietnia

godz. 12.00 –  Spotkanie z zaproszonymi gośćmi: Anją Breien, Unni Straume i Lindą Wendel

Promocja książki Janiny Januszewskiej-Skreiberg Sercem w dwóch krajach. Norwesko-polskie pejzarze kulturalne; Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, Warszawa, ul. Chodakowska 19/31

godz. 16.30 – Wilk (Varg), reż. Daniel Alfredson, Szwecja/Finlandia/Norwegia 2008

Na podstawie trylogii Kerstin Ekman Vargskinnet

Klemens zajmuje się  hodowlą reniferów na granicy Szwecji z Norwegią, kultywując kulturę i tradycję Samów. Nie jest to łatwe m.in. dlatego, że szwedzkie prawo chroni polujące na renifery wilki. Kiedy jego bratanek Nils, chcąc uratować swoje stado, brutalnie zabija grasującego w okolicy wilka, Klemens bierze winę na siebie. Wilk to kameralny film, który oprócz pochwały natury i tradycji, niesie w sobie gorzką prawdę na temat współczesnego człowieka.

godz. 18.30 – Gra snów (Drømspel), reż. Unni Straume, Norwegia/Szwecja 1994

Na podstawie sztuki Augusta Strindberga Gra snów

Agnes, córka boga Indry, zstępuje na ziemię, by poznać cienie i blaski ludzkiego życia. Małżeństwo z Adwokatem, narodziny dziecka, kolejny związek – z Poetą... Agnes doświadcza ziemskich uniesień i trosk, przekonując się, że życie ludzi wypełnione jest głównie cierpieniem. Strindbergowskie wizje w interpretacji Straume ożyły m.in. dzięki legendom szwedzkiego kina – Liv Ullmann, Bibi Andersson oraz Erlandowi Josephsonowi – i złożyły się na oryginalny obraz będący udaną próbą zmierzenia się z tym wyjątkowym dramatem Strindberga.

godz. 20.30 – Zły Pan (Sinna Mann), reż. Anita Killi, Norwegia 2009

Na podstawie książki dla dzieci Gro Dahle i Sveina Nyhusa Sinna Mann

Naładowana emocjami animacja Killi opowiada o rodzinie uwięzionej w przemilczanej patologii, o rodzącym się buncie przeciwko zarówno agresji ojca, jak i pobłażliwości matki, a także o wyobraźni, która pomaga działać na własną rękę. Film jest głośnym przykładem łamania tematów tabu w skandynawskim kinie dziecięcym i młodzieżowym.

Zbuntowani (Sønner av Norge), reż. Jens Lien, Norwegia 2011

Na podstawie powieści Nikolaja Frobeniusa Teori & praksis

Trudno jest zaskoczyć swoją buntowniczą  postawą ojca, który sam jest wiecznym buntownikiem. Na dłuższą metę taka relacja wydaje się nie do zniesienia. Przekonuje się o tym nastoletni Nikolaj, który po śmierci matki szuka kogoś, kto wskaże mu właściwy kierunek, a nie starszego kumpla, który zagra w jego punkrockowej kapeli. Dlatego też każdy akt kontestacji przynosi Nikolajowi bliżej nieokreślone poczucie klęski i bezsensu.

Sobota, 14 kwietnia

godz. 13.30 – Kundel (Kjøter), reż. Marius Holst, Norwegia 2006

Na podstawie dramatu Henryka Ibsena Dom lalki

Pewnego dnia w drodze do domu mężczyzna napotyka brzydkiego, bezpańskiego psa. Ku niezadowoleniu żony postanawia go przygarnąć. Obecność zwierzęcia rozbudza w nich instynkt walki, dochodzi do częstych spięć. Czy obcy w domu sprawi, że inaczej spojrzą na swoje małżeństwo? Holst ciekawie wykorzystał motywy z Ibsenowskiego Domu lalki, by stworzyć współczesną, krótką i kameralną opowieść o małżeńskim kryzysie karmionym małymi kłamstewkami i grą pozorów.

Siedmiu braci (Seitsemän veljestä), reż. Riitta Nelimarkka, Finlandia/Francja 2011

Na podstawie powieści Aleksisa Kiviego Siedmiu braci

Film ukazuje zabawną historię siedmiu braci żyjących w wiosce Jukola. Przez swoje zamiłowanie do alkoholu oraz do bójek są skłóceni z resztą mieszkańców gminy. Gdy przed konfirmacją muszą nauczyć się czytać, uciekają do pobliskiego lasu, gdzie, zmagając się z dziką przyrodą, doświadczają wielu ciekawych przygód. Obraz, który wypełnia historyczno-romantyczna symbolika, wyróżnia się prostotą formy uzyskaną za pomocą techniki akwarelowej.

godz. 15.30 – Godziny miłości (Den allvarsamma leken), reż. Anja Breien, Norwegia 1977

Na podstawie powieści Hjalmara Söderberga Niebłahe igraszki

Lato 1897 roku. Arvid Stjärnblom, młody krytyk muzyczny, z wzajemnością zakochuje się w Lidii Stille. Nie może jednak oświadczyć się dziewczynie, głównie z powodów materialnych. Wyjeżdża do Sztokholmu i podejmuje pracę dziennikarza. Lidia zaś, po śmierci ojca, zmuszona jest poślubić starszego od niej mężczyznę. Kilka lat później Arvid i Lidia przypadkowo spotykają się w operze. Dawne uczucie wraca... Inspiracją dla książki był burzliwy romans autora z jego czytelniczką, Marią von Platen. Niebłahe igraszki po dziś dzień uważane są w Szwecji za jedną z najpiękniejszych powieści o miłości.

godz. 17.30 – Rozkaz (Käsky), reż. Aku Louhimies, Finlandia 2008

Na podstawie powieści Leeny Lander Rozkaz

Koniec fińskiej wojny domowej. Wiosną 1918 roku jegier Aaro Harjula wraca z Niemiec do Finlandii, aby walczyć  po stronie Białej Gwardii. Kiedy jednak widzi, jak Biali traktują  pojmanych członków Czerwonej Gwardii, zaczyna wątpić w słuszność swojej decyzji. Dostaje rozkaz stracenia kobiety walczącej po stronie Czerwonych, ale odmawia jego wykonania, uznając, że najpierw należy jej się sprawiedliwy proces. Sprzeciwiając się przełożonym, postanawia sam doprowadzić kobietę przed sąd wojskowy, a podróż, w którą wyruszają, okazuje się bardziej zaskakująca, niż można byłoby się spodziewać...

godz. 20.30 – Michael (Michael), reż. Carl Theodor Dreyer, Niemcy 1924

Na podstawie powieści Hermana Banga Mikaël

Film skupia się na niejednoznacznej relacji między malarzem Zoretem (w tej roli wybitny duński reżyser –  Benjamin Christensen) a jego młodym modelem i adoptowanym synem – Michaelem. Kiedy chłopak zakochuje się w księżnej Zamikow, coraz rzadziej pojawia się u Mistrza. Świadomość utraty najważniejszej osoby czyni dumnego Zoreta bezsilnym, izoluje go od świata i pozbawia zdrowia, ale z drugiej strony pozwala mu zbliżyć się do czegoś autentycznego. Michael jest jednym z pierwszych filmów poruszających problem miłości homoseksualnej, a przez reżysera uważany za jego „ukochane dziecko".

Pokaz z muzyką na żywo.

Niedziela, 15 kwietnia

godz. 13.30 – Sofie (Sofie), reż. Liv Ullmann, Dania 1992

Na podstawie powieści Henriego Nathansena Mendel Philipsen og Søn

Reżyserski debiut fabularny Liv Ullmann. Film opowiada historię dwudziestodziewięcioletniej Żydówki, której życie ujęte jest w ramy rodziny, determinowanej religią tradycji i mieszczańskiej rutyny. Kiedy Sofie zakochuje się w malarzu, goju, jej miłość okazuje się zbyt dużym wyzwaniem zarówno dla rodziców, jak i dla niej samej. Uczucie przegrywa z posłuszeństwem i wiernością tradycji, a Sofie musi rok po roku mierzyć się z życiem, jakie wybrała.

godz. 16.30 – W cieniu ciepła (I skuggan av värmen), reż. Beata Gårdeler, Szwecja 2009

Na podstawie powieści Lotty Thell I skuggan av värmen

Rytm życia Evy, pracownicy ochrony, wyznaczają kolejne dawki heroiny, która regularnie wstrzykiwana

pozwala wykonywać codzienne, rutynowe czynności i zachować fasadę normalności. Pewnego dnia, podczas nocnej zmiany Eva poznaje kolegę z pracy, Eryka. Ich związek rozwija się powoli, blokowany przez niszczycielskie uzależnienie. W cieniu ciepła to studium wyniszczającego nałogu, historia ludzi, którzy płochliwie przemykają obok nas, kryjąc się w swoim destrukcyjnym świecie.

godz. 18.30 – Nerwówka (Órói), reż. Baldvin Zophoníasson, Islandia 2010

Na podstawie powieści Ingibjörg Reynisdóttir Strákarnir með strípurnar oraz Rótleysi rokk og Rómantik

Gabriel, szesnastolatek z Islandii, po wyjątkowym przeżyciu, jakim był dla niego pocałunek z kolegą z wakacyjnego wyjazdu, stara się zrozumieć własną tożsamość. Nie jest osamotniony w swoich rozterkach, otacza go bowiem grono przyjaciół, spośród których każdy ma własne problemy i jest na swój sposób zagubiony. Ten adresowany do młodzieży film ukazuje uchwycone w dwóch powieściach Ingibjörg Reynisdóttir problemy okresu dojrzewania naznaczonego motywem poszukiwania własnej tożsamości. Nastoletni bohaterowie próbują odciąć się od uciążliwego z ich punktu widzenia świata dorosłych, nie bardzo jednak wiedzą, jaką drogę wybrać. Czy odnajdą tę właściwą?

godz. 20.30 – Krystyna, córka Lavransa (Kristin Lavransdatter), reż. Liv Ullmann Norwegia 1995

Na podstawie powieści Sigrid Undset Krystyna, córka Lavransa

Krystyna, córka Lavransa przenosi nas w świat skandynawskiego średniowiecza w pełnym rozkwicie. Krystynę poznajemy jako wychowywaną w zgodzie z obyczajem posłuszną córkę, która pewnego dnia poślubi Simona Darre, mężczyznę wybranego dla niej przez ojca. Jednak zaręczyny zakłóca przykry wypadek, w konsekwencji którego Krystyna wyrusza do Oslo, gdzie z wzajemnością zakochuje się w Erlendzie Nikulaussonie. Od tej pory toczy wewnętrzną walkę, która obrazuje jej dojrzewanie, rozterki w wierze i poszukiwanie tożsamości w świecie, w którym rola kobiety kształtowana jest przez wynikający z głębokiej religijności i egzekwowany przez mężczyzn obyczaj.

www.upp55.org

Film
„28 lat później”. Powrót do pogrążonej w morderczej pandemii Wielkiej Brytanii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Rekomendacje filmowe: Wchodzenie w życie nigdy nie jest łatwe
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu