Nowe produkcje Studia Munka

„Gry" Macieja Marczewskiego, „Dom na końcu drogi" Wojciecha Kasperskiego oraz dwa dokumenty - „Arena" Piotra Bernasia i „Siłaczka" Kacpra Czubaka i Iwony Kaliszewskiej – to cztery najnowsze produkcje zrealizowane w programach "30 Minut" i „Pierwszy Dokument"

Aktualizacja: 25.10.2013 16:08 Publikacja: 25.10.2013 15:59

Gry, reż. Maciej Marczewski

Gry, reż. Maciej Marczewski

Foto: Studio Munka

W "Arenie" reżyser poszukuje odpowiedzi na pytania: jakie są powody ludzkiego dążenia do autodestrukcji? Jakie są źródła motywacji człowieka, który wybiera życie polegające na wiecznej walce, okaleczaniu swojego ciała i ryzykowaniu zdrowia? Czy droga poprzez ból fizyczny jest ucieczką od innego rodzaju bólu? Wreszcie, co leży u podstaw społecznej fascynacji ryzykiem i agresją? „Arena" to film o współczesnych igrzyskach, arenie i gladiatorach.

Drugim premierowym dokumentem jest „Siłaczka" Kacpra Czubaka i Iwony Kaliszewskiej. To portret kobiety z górskiej wioski w Dagestanie, która w otaczającym ją patriarchalnym świecie przyjmuje nonkonformistyczną postawę. Pomaga jej w tym doświadczenie z czasów Związku Radzieckiego, kiedy była mistrzynią w zapasach.

Scenariusz "Gier" został oparty na tekście Ireneusza Iredyńskiego "Winda". Reżyser do współpracy zaprosił Marcina Bosaka oraz Julię Kijowską. Całość historii rozgrywa się w windzie, w której została zatrzaśnięta dwójka ludzi. Para zaczyna wciągać się w zaskakującą grę. Wymyślają wspólne życie, opowiadają sobie wyimaginowaną historię od pierwszego romantycznego i zabawnego spotkania aż po dramatyczny koniec ich znajomości.

"Dom na końcu drogi" to długo wyczekiwana „trzydziestka" Wojciecha Kasperskiego. Opowiada o nieznajomej kobiecie, która pojawia się nocą w jednym z domów pod lasem. Mieszkająca tam rodzina przyjmuje ją do środka. Kobieta zauważa, że pod pozorami spokoju jej pojawienie się wywołało prawdziwą burzę w  domownikach. Razem z nią odkrywamy, co kryje się pod zawiłymi rodzinnymi relacjami oraz jakie tajemnice kryje ostatni dom przy wiejskiej drodze. Główne role zagrali Maja Ostaszewska i Robert Gonera.

Więcej na www.facebook.com

Biogramy reżyserów:

Piotr Bernaś

Reżyser, operator, fotograf, dokumentalista. Przez 5 lat pracował jako fotoreporter wojenny dla Gazety Wyborczej. W latach 2002 – 2006 wielokrotny laureat polskich konkursów fotografii prasowej. Ukończył Mistrzowską Szkołę Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy w 2010 roku.

Kacper Czubak

Z wykształcenia operator obrazu. Absolwent Wydziału Radia i Tv im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach. Stypendysta na FAMU - Wydziale Filmowym i Tv Akademii Muzycznej w Pradze. Jako operator zrealizował kilka krótkometrażowych filmów fabularnych m.in. "Monidło" 2006, "Kontrakt" 2008, Dekalog 89+ "Real" 2009, pracował w Tanzanii, Etiopii, Angoli i Sudanie, przy dokumentach, których bohaterami są dzieci ulicy i misjonarze m.in. "I will always walk the streets" 2010. Pracuje przy pełnometrażowych filmach fabularnych jako drugi reżyser ("Pora umierać" 2007, "Jutro będzie lepiej" 2010). "Siłaczka" to jego pierwszy autorski projekt dokumentalny.

Iwona Kaliszewska

Antropolog kulturowy, redaktorka portalu Kaukaz.net. Pomysłodawczyni „Siłaczki". Absolwentka informatyki i etnologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz Studium Form Fotograficznych. Związana z Instytutem Etnologii i Antropologii Kulturowej UW oraz dwumiesięcznikiem "Nowa Europa Wschodnia". Od 2004 roku realizuje naukowe projekty badawcze w Dagestanie. Po Rosji, Azji Centralnej i Kaukazie podróżuje od 1999 r. Współautorka (wraz z Maciejem Falkowskim) książki pt. "Matrioszka w hidżabie. Reportaże z Dagestanu i Czeczenii".

Maciej Marczewski

Absolwent wydziału aktorskiego na Akademii Teatralnej w Warszawie. Od 2005 roku współpracownik reżysera Filipa Marczewskiego (prywatnie jego brata) przy filmach krótkometrażowych takich jak nominowany do studenckiego Oscara "Melodramat" czy ostatnio przy pełnometrażowym "Bez wstydu". W 2011 roku ukończył kurs reżyserii "Studio prób" w Wajda School.

Wojciech Kasperski

Reżyser, scenarzysta i producent. Ukończył Łódzką Szkołę Filmową. Realizuje swoje filmy w Polsce oraz Rosji. Uznany za jednego z najciekawszych młodych polskich i europejskich filmowców. Uczestnik konferencji INPUT, Festiwalu w Cannes, sekcja Tous Les Cinémas du Monde oraz wyróżnienia Prix Europa. Jego filmy zdobyły wiele nagród na międzynarodowych festiwalach, m.in. Great Silver Nanook w Perm oraz Grand Sterling Award American Film Institute. Członek Polskiej Akademii Filmowej.

W "Arenie" reżyser poszukuje odpowiedzi na pytania: jakie są powody ludzkiego dążenia do autodestrukcji? Jakie są źródła motywacji człowieka, który wybiera życie polegające na wiecznej walce, okaleczaniu swojego ciała i ryzykowaniu zdrowia? Czy droga poprzez ból fizyczny jest ucieczką od innego rodzaju bólu? Wreszcie, co leży u podstaw społecznej fascynacji ryzykiem i agresją? „Arena" to film o współczesnych igrzyskach, arenie i gladiatorach.

Drugim premierowym dokumentem jest „Siłaczka" Kacpra Czubaka i Iwony Kaliszewskiej. To portret kobiety z górskiej wioski w Dagestanie, która w otaczającym ją patriarchalnym świecie przyjmuje nonkonformistyczną postawę. Pomaga jej w tym doświadczenie z czasów Związku Radzieckiego, kiedy była mistrzynią w zapasach.

Pozostało 80% artykułu
Film
„28 lat później”. Powrót do pogrążonej w morderczej pandemii Wielkiej Brytanii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Rekomendacje filmowe: Wchodzenie w życie nigdy nie jest łatwe
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu