Niebieski pokój w Cannes

Koprodukowany przez łódzkie Studio Se-ma-for debiut reżyserski Tomka Siwińskiego "Niebieski pokój" będzie reprezentował Polskę jako jeden z dziesięciu krótkich metraży podczas Tygodnia Krytyki na tegorocznym festiwalu w Cannes.

Publikacja: 22.04.2014 12:54

"Niebieski pokój"

"Niebieski pokój"

Foto: se-ma-for

Wykonany w technice malarskiej animacji poklatkowej film powstał we współpracy polsko – francuskiej: Sacrebleu Production, Se-ma-for Produkcji filmowej oraz WHY NOT. Realizację dofinansował Polski Instytut Sztuki Filmowej kwotą 100 000 zł. Zdjęcia trwały od marca 2012 roku.

Zobacz galerię zdjęć

Dwunastominutowa animacja opowiada o człowieku pogrążonym w śpiączce.

Stan ten wywołuje oniryczne, niepokojące wizje, w których bohater musi zmierzyć się z własnymi lękami i wspomnieniami. Znajduje się w niebieskim pokoju, z którego próbuje się wydostać. Jedynym jego łącznikiem ze światem jest okno. Bohater jest pogrążony w wewnętrznym chaosie, z którego stopniowo wyłania się to, co jest dla niego najważniejsze. Samotnie musi rozliczyć się ze swoją przeszłością, aby móc uwolnić się od niej i opuścić niebieski pokój.

Film powstał pod opieką artystyczną Piotra Dumały. Poszczególne klatki malowane były na szkle, po czym kolorowane w programie graficznym. Ostateczny efekt sprawia wrażenie swobodnej, odręcznej malarskiej animacji. Technika ta pozwoliła w przekonywujący sposób przedstawić nieprzewidywalny charakter śpiączki łącznie z zachodzącymi w niej zjawiskami plastycznymi.

Urodzony w 1982 roku Tomek Siwiński ma już za sobą sukcesy z czasów studenckich. Jego pierwszy film „Telewizor" (2005) został uznany za jeden z najciekawszych ówczesnych debiutów. Niezwykłą wartość artystyczną i plastykę swoich animacji Siwiński zawdzięcza faktowi, że filmem animowanym zajął się będąc już zaawansowanym malarzem.

Tydzień Krytyki to najstarsza obok konkursu głównego sekcja konkursowa w Cannes. Ustanowiona w 1962 roku, przyczyniła się do sławy wielu nowych reżyserów. To tutaj wystartowali Chris Marker, Denys Arcand, Bernardo Bertolucci, Philippe Garel, Wong Kar-wai, Arnaud Desplechin, Guillermo del Toro, Kevin Smith, François Ozon, Andrea Arnold czy Gaspar Noé.

Celem sekcji jest przedstawienie młodych artystów szerokiej widowni i dziennikarzom z całego świata. Rok rocznie tylko siedem do dziesięciu pełnych i krótkich metraży może wziąć w niej udział. Są to tylko pierwsze lub drugie filmy oraz światowe premiery.

Wykonany w technice malarskiej animacji poklatkowej film powstał we współpracy polsko – francuskiej: Sacrebleu Production, Se-ma-for Produkcji filmowej oraz WHY NOT. Realizację dofinansował Polski Instytut Sztuki Filmowej kwotą 100 000 zł. Zdjęcia trwały od marca 2012 roku.

Zobacz galerię zdjęć

Pozostało 89% artykułu
Film
„28 lat później”. Powrót do pogrążonej w morderczej pandemii Wielkiej Brytanii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Rekomendacje filmowe: Wchodzenie w życie nigdy nie jest łatwe
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu