Reklama

Europejskie małe i średnie firmy powinny więcej eksportować

Co ciekawe to pogląd, który podzielają zarówno Komisja Europejska, jak i Węgry, które przewodzą w tym półroczu w Radzie Unii Europejskiej. Bruksela ma przygotować specjalną strategię dla unijnych MŚP w zakresie wsparcia ich eksportu.

Publikacja: 28.11.2024 13:30

Komisja Europejska chce zwiększyć produktywność sektora MŚP

Komisja Europejska chce zwiększyć produktywność sektora MŚP

Foto: Adobe Stock

Podczas corocznego europejskiego Zgromadzenia MŚP (ang. SME Assembly) organizowanego przez Komisję Europejską i kraj sprawujący w danym półroczu prezydencję w Radzie UE (obecnie są to Węgry) zgodnie mówili o tym Richárd Szabados, sekretarz stanu ds. MŚP w węgierskim rządzie, jak i Bonifacio Garcia Porras, Head of Unit z Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej ds. rynku wewnętrznego, przemysłu, przedsiębiorczości i MŚP.

Węgry nastawione proeksportowo

- Jako prezydencja węgierska koncentrujemy się na tym jak wygląda stan Unii Europejskiej, jako całości i jakie stoją przed nią szanse i wyzwania wskazane m.in. w raporcie Mario Draghiego. W naszej ocenie to przede wszystkim transformacja energetyczna, zapewnienie taniej energii po pandemii koronawirusa i w trakcie trwania wojny na Ukrainie, luka innowacyjna pomiędzy Unią a USA i Chinami, konkurencyjność w przemyśle ciężkim (stalowym, metalurgicznym), ale także konkurencyjność w sektorze MŚP, a to oznacza konkurowanie przez małe i średnie europejskie firmy na rynkach zagranicznych – mówił w Budapeszcie Richárd Szabados. Przedstawiciel węgierskiego rządu podkreślił, że Węgry są nastawione proeksportowo i nie chodzi tylko o sprzedaż wewnątrz UE, ale także poza Unię. – Dlatego też instytucje unijne muszą być w stanie wspierać i finansować MŚP w tym zakresie. Popieramy też formułę partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) – dodał Szabados.

Czytaj więcej

W polskich eksporterów uderzą kłopoty Niemiec i wojna celna z Chinami

Z kolei Bonifacio Garcia Porras, z Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej ds. rynku wewnętrznego, przemysłu, przedsiębiorczości i MŚP stwierdził obrazowo, że mikro, małe i średnie firmy to „bijące serce europejskiej gospodarki, jej mięśnie, bez nich nie ma chleba i kawy”. Przedstawiciel Komisji Europejskiej wskazał tradycyjne już wyzwania dla MŚP, którymi są m.in. dostęp do preferencyjnego finansowania, bariery administracyjne, zbyt niski poziom produktywności, ale też i nowe zagrożenia jak np. powodzie, do których doszło ostatnio w Hiszpanii, a wcześniej w innych krajach UE, w tym w Polsce, Czechach i Niemczech, czyli ekstremalna pogoda. Odnosząc się do kwestii PPP poinformował, że w ocenie KE możliwa jest rewizja dyrektyw dotyczących partnerstwa publiczno-prywatnego.

- Komisja Europejska chce zwiększyć produktywność sektora MŚP. Przewodnicząca KE Ursula von der Leyen, wskazała, że potrzebujemy Unii Europejskiej bardziej zjednoczonej, a to w rozumieniu przewodniczącej oznacza m.in. zwiększenie sprzedaży transgranicznych usług i produktów – mówił Garcia Porras.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Jedzenie dla brytyjskich pupili od polskich producentów i dostawców

W tym celu ma być opracowana specjalna unijna strategia. Zamysłem przewodniczącej KE jest rozruszać Jednolity Rynek Europejski. W ocenie von der Leyen jest on największym zasobem UE, ale firmy z sektora MŚP powinny sprzedawać nie tylko na nim, ale także poza Unię do tzw. krajów trzecich. KE chce wesprzeć wyjście unijnych MŚP poza Unię, gdyż w ocenie urzędników z Brukseli za mało małych i średnich firm eksportuje. W tym zakresie Komisja chce zidentyfikować bariery utrudniające zagraniczną sprzedaż unijnym przedsiębiorcom i przygotować w 2025 r. strategię wsparcia ich w tym zakresie. Zdaniem Brukseli zagraniczna ekspansja będzie też swoistym testem działania dla wielu firm.

Pomoc ze strony EEN

Jak przypomniał Garcia Porras unijni przedsiębiorcy chcący eksportować mogą korzystać z działającej od 2008 r. Enterprise Europe Network. To największa na świecie sieć wspierająca MŚP w internacjonalizacji. Obejmuje ona ponad 60 krajów, 600 organizacji i 3000 ekspertów.

- Sieć EEN to także ponad 200 konsorcjów gotowych pomagać MŚP w sprzedaży poza UE – podkreślił przedstawiciel Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej ds. rynku ewnętrznego, przemysłu, przedsiębiorczości i MŚP.

Eksport
Uzbekistan to bardzo obiecujący kierunek dla polskiego biznesu
Eksport
CEC – nowe wsparcie dla biznesu branż kreatywnych w Zjednoczonym Królestwie i UE
Eksport
Oman to kolejny kraj Bliskiego Wschodu, którym zaczyna interesować się polski biznes
Eksport
BGK od ponad dziesięciu lat wspiera polskich eksporterów
Eksport
Bogate kraje Zatoki Arabskiej mocno stawiają na AI, Emiraty w szczególności
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama