Wiedźmin zaatakował Amerykę

Polska gra komputerowa ma szansę stać się światowym hitem. Program, którego produkcja kosztowała 22 mln złotych, miał wczoraj premierę w USA

Publikacja: 31.10.2007 02:28

Wiedźmin zaatakował Amerykę

Foto: Rzeczpospolita

Twórcy gry z firmy CD Projekt liczą, że już w pierwszym tygodniu sprzedaży gra rozejdzie się w 700 tys. egzemplarzy. Do końca roku sprzedaż „Wiedźmina” ma przekroczyć milion sztuk, co uplasowałoby ją w światowej czołówce najlepiej sprzedających się tytułów roku 2007.

CD Projekt nie chce na razie ujawniać wyników sprzedaży w Europie i Azji, gdzie grę można kupić już od piątku. – Pierwsze sygnały spływające z rynku są obiecujące. Myślę, że uda się osiągnąć postawione cele – mówi Łukasz Mach z CD Projekt. Wiadomo już, że w Polsce gra nie będzie miała konkurencji i wkrótce stanie się najpopularniejszą w historii. Po czterech dniach sprzedaży „Wiedźmin” zbliża się do 60 tys. egzemplarzy. To okoła połowa tego, co udało się osiągnąć przed patu laty „Painkillerowi”.

„Wiedźmin” oparty na prozie Andrzeja Sapkowskiego to rewolucja w polskim przemyśle rozrywkowym. Projekt pochłonął ponad 22 mln zł, czyli niemal jedną czwartą więcej niż film „Katyń” Andrzeja Wajdy. Grę wyprodukowano ze światowym rozmachem, a do jej realizacji zaangażowano uznanych twórców. Animacje współtworzył nominowany do Oscara Tomek Bagiński, a za muzykę odpowiadał Vader – najpopularniejszy za granicą polski zespół. Wydawcą jest Atari - jeden z największych producentów gier komputerowych na świecie. Sprzedaż gry mają wspomagać liczne gadżety i dodatki – pomysł sprawdzony już w przypadku produkcji filmowych.

CD Projekt to już trzecia krajowa firma, która może odnieść globalny sukces na rynku gier. Wcześniej udało się to People Can Fly, która stworzyła „Painkillera”. Sukces gry zwrócił uwagę inwestorów. W sierpniu tego roku People Can Fly zostało przejęte przez amerykańskiego producenta gier Epic Games.

Drugim polskim hitem eksportowym jest „Call of Juarez”. Gra zrobiona przez Techland – niewielką firmę z Wrocławia – sprzedała się na świecie w 770 tys. egzemplarzy, a jej powodzenie zaskoczyło nawet wydawcę, którym była firma Ubisoft. Światowy potentat w dystrybucji gier zainteresował się tytułem z Polski po udanym debiucie „Chrome”.

– „Chrome” odniósł sukces na dużo mniejszą skalę, jednak sprawił, że zaistnieliśmy na światowym rynku. Oba tytuły przetarły drogę do kontaktów z największymi wydawcami na świecie – mówi Paweł Kopiński z Techlandu. – Obecnie pracujemy nad dwoma bardzo obiecującymi projektami: „Warhound” i „Dead Island”, które ukażą się w przyszłym roku.

Polskie firmy mają o co walczyć. City Interactive szacuje, że światowy rynek gier komputerowych wart jest 37 mld dol., a za trzy lata jego wartość wzrośnie do 46 mld dol. W Stanach Zjednoczonych przemysł gier pod względem zysków porównywalny jest z branżą filmową. W 2006 r. sprzedaż gier w USA wzrosła o 6 proc. i osiągnęła 7,4 mld dol. W Wielkiej Brytanii w zeszłym roku sprzedano 60 mln sztuk gier o łącznej wartości 2,5 mld dol.

Największe nadzieje producenci wiążą jednak z rynkiem chińskim, który choć na razie wart jest zaledwie 900 mln dol., to w ciągu najbliższych trzech lat ma osiągnąć wartość 6 mld dol.

Twórcy gry z firmy CD Projekt liczą, że już w pierwszym tygodniu sprzedaży gra rozejdzie się w 700 tys. egzemplarzy. Do końca roku sprzedaż „Wiedźmina” ma przekroczyć milion sztuk, co uplasowałoby ją w światowej czołówce najlepiej sprzedających się tytułów roku 2007.

CD Projekt nie chce na razie ujawniać wyników sprzedaży w Europie i Azji, gdzie grę można kupić już od piątku. – Pierwsze sygnały spływające z rynku są obiecujące. Myślę, że uda się osiągnąć postawione cele – mówi Łukasz Mach z CD Projekt. Wiadomo już, że w Polsce gra nie będzie miała konkurencji i wkrótce stanie się najpopularniejszą w historii. Po czterech dniach sprzedaży „Wiedźmin” zbliża się do 60 tys. egzemplarzy. To okoła połowa tego, co udało się osiągnąć przed patu laty „Painkillerowi”.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy