Sekrety reklamowej kuchni

Luke Sullivan nie jest powszechnie znanym guru reklamy, ale też jego poradnik, czy – jak to sam określa – przewodnik, nie jest książką przeznaczoną dla masowego czytelnika.

Publikacja: 19.12.2007 00:33

Luke Sullivan, Jak tworzyć lubiane reklamy, Helion, Gliwice 2007

Sullivan, jeden z najbardziej znanych w USA copywriterów, czyli autorów tekstów reklamowych, kieruje swe rady do tych, którzy stawiają pierwsze kroki albo dopiero szykują się do wejścia w świat reklamy. To właśnie im mówi: – Zbierzcie sobie górę książek na wysokość metra i czytajcie, uczcie się, zapamiętujcie.

Jak podkreśla, reklama to branża, gdzie się łamie zasady, ale żeby je łamać, trzeba je najpierw znać.

On sam poznał je podczas ponad 20-letniej praktyki na największym i najbardziej konkurencyjnym rynku reklamowym w świecie – w USA. I to praktyki obejmującej praktycznie wszystko – od promocyjnych gazetek sieci handlowych, przez setki reklam prasowych, radiowych i telewizyjnych. Często nagradzanych.

Jego książka nie jest na szczęście opisem własnej kariery zawodowej, czego można się obawiać, czytając pierwszych 30 stron. Kolejne 270 to praktyczny poradnik, gdzie Sullivan krok po kroku opisuje zasady pracy nad reklamą, dodając szczegóły i smaczki, których nie znajdzie się w podręcznikach. Nie ma w nich wskazówki, co zrobić, gdy przez długie tygodnie nie przychodzi do głowy żaden dobry pomysł, jak rozmawiać z klientem, który odrzuca jeden po drugim kolejne projekty, jak szukać reżysera czy aktorów do reklamy telewizyjnej i dlaczego nie należy umieszczać odgłosu syreny alarmowej w reklamie dla radia. (Właśnie taką reklamę słyszałam niedawno w jednej z polskich rozgłośni).

„Jak tworzyć lubiane reklamy” przypomina poradniki znanych kucharzy, gdzie poza przepisami można znaleźć niedostępne w typowych książkach kucharskich rady, co zrobić, by naleśniki były pulchne, a panierka trzymała się kotletów.

W dodatku Sullivan pisze dowcipnie, z minimum branżowego slangu, za to z wieloma konkretnymi przykładami (w tym też zdjęciami) dobrych reklam. Początkujący copywriter znajdzie tu również życiowe rady: jak przygotować profesjonalne portfolio, by zwrócić na siebie uwagę dyrektora kreatywnego, i jak się dostać na rozmowę kwalifikacyjną w znanej agencji. Od typowych poradników książkę Sullivana odróżnia rozbudowana bibliografia. Wykaz 39 fachowych pozycji robi wrażenie i – jak sam autor sugeruje – może być wskazówką w wyborze dalszych lektur.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy