Pieniądze leżą na torach

Bydgoska PESA zadebiutowała w bieżącym roku na naszej Liście 500 i to od razu na 375. miejscu.

Aktualizacja: 20.01.2009 10:26 Publikacja: 28.04.2008 21:35

Firma znana z nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów w ubiegłym roku osiągnęła 656 mln zł przychodów, ponaddwukrotnie więcej niż w 2006r. Zysk wyniósł 23 mln zł. Na inwestycje wydała o 4,2 mln zł więcej.

Dynamiczny rozwój firmy sprawił, że PESA Pojazdy Szynowe zatrudniła ostatniego roku 454 osoby – obecnie załoga w zakładach produkcji i naprawy taboru kolejowego liczy 2113 pracowników. – 100 spośród nich to konstruktorzy, którzy pracują nad udoskonaleniem naszych usług i produktów – mówi Michał Żurowski, rzecznik bydgoskiej PESY.

Tak dobre wyniki udało się firmie osiągnąć m.in. dzięki realizacji zamówienia dla Tramwajów Warszawskich, które kupiły 15 pojazdów, kolejne dwa jeżdżą po torach Łodzi i Elbląga. PKP Przewozy Regionalne otrzymały w zeszłym roku od PESA 11 elektrycznych zespołów trakcyjnych, a władze wojewódzkie zamówiły w sumie 24 autobusy szynowe do obsługi kolejowych tras regionalnych.

– O przychodach firmy decydują również, choć w mniejszym stopniu niż sprzedaż gotowych produktów, wykonywane przez nas naprawy i modernizacje taboru – twierdzi Michał Żurowski. W 2007 roku zakłady spółki opuściło 125 zmodernizowanych lokomotyw, 30 wagonów towarowych i 365 odnowionych wagonów pasażerskich i elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Prawie 5 proc. przychodów spółki pochodziło z zagranicy. Między innymi na Ukrainę trafiło 79 nowych i gruntownie zmodernizowanych wagonów. Zakłady pracują nad budową 23 trzyczłonowych zespołów trakcyjnych na zamówienie Włochów. Realizacja tego zlecenia będzie mieć poważny wpływ na tegoroczne wyniki spółki, które również nie powinny rozczarować.

Nadchodzące lata sprzyjają producentom taboru kolejowego. Rozwój tej gałęzi transportu w Polsce i w Europie sprawił, że przewoźnicy szukają kolejnych dostawców, narzekają na brak „sklepu”, w którym pojazdy stałyby na półce, a zakłady produkcyjne mają pełne ręce roboty. – Wciąż mamy wolne moce przerobowe, będziemy startować we wszystkich ogłaszanych przetargach na zakup czy modernizację taboru – deklaruje Michał Żurowski. PESA przymierza się również do zakupu poznańskich zakładów H.Cegielski. Kiedy i jaki pakiet akcji będzie mogła objąć, okaże się po przedstawieniu przez Skarb Państwa oferty prywatyzacyjnej.

92 proc. akcji PESY jest w rękach ośmiu prywatnych inwestorów – m.in. menedżerów w firmie. Wśród nich jest prezes spółki Tomasz Zaboklicki.

"Lista 500" w wersji Excel jest dostępna za dodatkową opłatą. Prosimy o kontakt z [mail=a.malanowska@rp.pl]Anną Filipp-Malanowską[/mail]

Firma znana z nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów w ubiegłym roku osiągnęła 656 mln zł przychodów, ponaddwukrotnie więcej niż w 2006r. Zysk wyniósł 23 mln zł. Na inwestycje wydała o 4,2 mln zł więcej.

Dynamiczny rozwój firmy sprawił, że PESA Pojazdy Szynowe zatrudniła ostatniego roku 454 osoby – obecnie załoga w zakładach produkcji i naprawy taboru kolejowego liczy 2113 pracowników. – 100 spośród nich to konstruktorzy, którzy pracują nad udoskonaleniem naszych usług i produktów – mówi Michał Żurowski, rzecznik bydgoskiej PESY.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy