Google, Starbucks, Mattel, 3M – te firmy z różnych branż łączy zarówno sukces w biznesie, jak i w międzynarodowym konkursie na Great Place to Work, czyli wspaniałe miejsce pracy. W tym roku do 40 krajów, gdzie co roku powstaje ranking najlepszych pracodawców, dołączy też Polska.
„Rzeczpospolita” jest partnerem medialnym przedsięwzięcia, który pozwoli naszym firmom porównać się z pracodawcami z całej Europy. – Nie jest to konkurs piękności, a sposób, by sprawdzić, co jest dzisiaj siłą firmy, a gdzie warto się poprawić – wyjaśnia Paweł Bochniarz, prezes Great Place to Work Institute Polska, organizatora polskiego rankingu.
Prowadzone od ponad 20 lat globalne badania potwierdzają, że opłaca się być dobrym pracodawcą – firmy uważane za wspaniałe miejsca pracy nie tylko mogą przebierać wśród kandydatów, ale osiągają też często wyższą rentowność zarówno dzięki zaangażowaniu swych pracowników, jak i ich innowacyjności.
Warto więc o to dbać nawet w okresie gospodarczego spowolnienia. – Żadna koniunktura nie zwalnia firm z troski o utrzymanie najlepszych pracowników. I nie chodzi tu tylko kadrę kierowniczą, ale także o szeregowych pracowników, którzy dzięki bezpośrednim kontaktom z klientem mają często ogromną, bardzo cenną dla firmy wiedzę – podkreśla Paweł Bochniarz.
Badanie, na podstawie którego powstaje ranking, pozwala ocenić stan i jakość zarządzania kapitałem ludzkim w firmach według metodologii sprawdzonej przez lata w tysiącach przedsiębiorstw na całym świecie. Początki Great Place to Work sięgają połowy lat 80., gdy amerykański badacz Robert Levering opublikował wyniki swych badań nad 100 najlepszymi miejscami pracy w USA. W 1990 r. założył firmę badawczo-doradczą Great Place to Work Institute, która począwszy od 1998 co roku publikuje w magazynie „Fortune” amerykański ranking „100 Best Companies to Work for”. Ogłoszona przed kilkoma dniami jego tegoroczna edycja powstała na podstawie badań opinii 81 tys. pracowników. Listę 100 najlepszych miejsc pracy w USA otwierają NetApp, Edward Jones, The Boston Consulting Group, Google i Wegmans Food Markets.