Największy australijski browar oddzieli mniej rentowny dział win od prosperującego działu piwa. Informacja ta wywołała skok cen akcji firmy w Sydney o 8,7 proc. Sesję zakończyły wzrostem o 7,4 proc.
Spółka kupiła w 1996 r. za 7 mld dol. australijskich (5,8 mld dol.) Mildara Blas, producenta win z najsłynniejszego regionu Barossa Valley, w końcu 2005 r. dokupiła za 3,2 mld AUD Southcorp z markami Penfolds i Lindeman. Sprzedaż wina zapewniała 40 proc. obrotów jeszcze trzy lata temu, teraz zmalała do 25 proc.
Foster’s zamierza wyodrębnić w I półroczu 2011 r. spółkę winiarską, drugą co do wielkości na świecie po Constellation Brands, od działu piwa i osiągać oszczędności 100 mln AUD rocznie. Prezes Ian Johnston liczy na korzyści z odrębnego prowadzenia działów wina i piwa, bo ten pierwszy ma do czynienia z nadpodażą i słabym popytem. Teraz zapewnia 32 proc. przychodów za granicą, ale szkodzą mu wahania kursów walut. Świat produkuje od 2004 r. 25 – 28 mld l wina, ale ludzie mniej go piją z powodu kryzysu.
[i]—ap, reuters[/i]