Lotos uruchamia sieć stacji ekonomicznych

Gdańska firma chce zaoferować tańsze paliwo na nowych stacjach. Do 2015 r. będzie ich jednak tylko ok. 130

Publikacja: 12.05.2011 03:02

Nowa sieć stacji ma pomóc lotosowi zwiększyć udziały w rynku

Nowa sieć stacji ma pomóc lotosowi zwiększyć udziały w rynku

Foto: Rzeczpospolita

Grupa Lotos, która jest drugim po PKN Orlen producentem paliwa w Polsce, szykuje nową ofertę dla kierowców w mniejszych miastach. Chce zorganizować sieć stacji typu ekonomicznego, na których z założenia ceny są niższe, ale też są słabiej wyposażone, nie mają myjni i wielkich sklepów.

Pierwszych kilka zacznie działać w tym roku. Lotos dołączy więc do m.in. Orlenu i Statoilu, które też mają stacje ekonomiczne.

Szansa na większe udziały w rynku

– Na dojrzałych rynkach paliwowych, jak choćby w Niemczech, dominują stacje typu ekonomicznego, a po badaniach i analizach w kraju okazało się, że zapotrzebowanie i zainteresowanie kierowców zmierza w tym właśnie kierunku – mówił wczoraj wiceprezes ds. handlu Lotosu Maciej Szozda.

Wprowadzenie nowego typu stacji to odpowiedź gdańskiej firmy na sytuację rynkową, czyli wysokie ceny paliwa. Z drugiej to możliwość zwiększenia udziałów w rynku i zagospodarowania niszy, jaką pozostawiają niezależne stacje prywatne.

W opublikowanym wczoraj raporcie za pierwszy kwartał 2011 roku Lotos poinformował, że sprzedaż paliwa na stacjach przyniosła stratę – 12,8 mln zł, czyli o 10,2 mln zł wyższą niż rok wcześniej. Wiceprezes Szozda stwierdził nawet, że marże na stacjach "spadły dramatycznie" i były ujemne.

– Długo zwlekaliśmy z wprowadzeniem ceny 5 zł za litr paliwa – mówił. – Wielu kierowców przeznacza na paliwo co miesiąc stałe kwoty. Przy wysokich cenach tankują mniej.

W ciągu czterech lat w całym kraju ma działać ok. 130 stacji typu Lotos-Optima. Część z nich gdańska firma sama wybuduje, ale liczy na współpracę z właścicielami istniejących stacji. Uruchomienie takiego obiektu kosztuje ponad milion złotych.

Maciej Szozda zapewnił, że Lotos nie zamierza wprowadzać na rynek nowej marki, zatem nie będzie ponosić też kosztów jej promocji.

Zysk powyżej prognoz

Gdańska grupa poinformowała wczoraj o wyjątkowo wysokim zysku w I kwartale – 635,5 mln zł. Dzięki zakończeniu programu rozbudowy rafinerii w Gdańsku produkcja oraz sprzedaż paliwa wzrosły o prawie 30 proc. w porównaniu z I kwartałem 2010 r. Szefowe Lotosu zapowiedzieli, że na koniec roku zysk netto sięgnie 1 mld zł.

Jednak w opinii analityków wysoki zysk w pierwszych trzech miesiącach roku to efekt sprzyjającej sytuacji makro i kilku jednorazowych czynników.

Kamil Kliszcz z DI BRE Banku wymienia przeszacowanie wartości zapasów ropy oraz udziałów Lotosu w litewskiej firmie Geonafta.

– Te korzystne czynniki mogą się nie powtórzyć w drugim półroczu – ostrzega analityk.

Orlen może zmienić logo na części polskich stacji

Polski potentat chce wprowadzić w kraju nową markę stacji Star. Z takim znakiem firmowym PKN Orlen sprzedaje paliwo w Niemczech. Z założenia nowe logo ma pojawić się na już istniejących i należących do koncernu stacjach Bliska – właśnie typu ekonomicznego. Zmiana marki oznaczać będzie wysokie koszty, eksperci szacują je na wiele milionów złotych, bo chodzi nie tylko o wydatki na zmianę wyglądu stacji, ale także na kampanię promocyjną. Obecnie Orlen ma w sieci Bliska ok. 460 stacji w całej Polsce.

Grupa Lotos, która jest drugim po PKN Orlen producentem paliwa w Polsce, szykuje nową ofertę dla kierowców w mniejszych miastach. Chce zorganizować sieć stacji typu ekonomicznego, na których z założenia ceny są niższe, ale też są słabiej wyposażone, nie mają myjni i wielkich sklepów.

Pierwszych kilka zacznie działać w tym roku. Lotos dołączy więc do m.in. Orlenu i Statoilu, które też mają stacje ekonomiczne.

Pozostało 85% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy