Reklama

Emitel chce mieć 70 proc. przychodów z telekomunikacji

Aktualizacja: 11.08.2011 14:23 Publikacja: 11.08.2011 14:09

Emitel chce mieć 70 proc. przychodów z telekomunikacji

Foto: ROL

Zmiana właściciela największej polskiej spółki radiodyfuzyjnej nie zmieni radykalnie jej strategii rynkowej. Nowy właściciel oczekuje jednak stałego wzrostu, który dać może tylko rynek telekomunikacyjny. Z tego powodu Emitel pracuje nad pogłębieniem oferty dla mniejszych i większych operatorów telekomunikacyjnych. Strategicznym celem jest, aby przynosili spółce dwie trzecie przychodów.

- Emitel nie jest spółką, którą z dnia na dzień można by przestawić w zupełnie nowym kierunku. Nasz nowy właściciel nie ma takich planów. Podstawowym celem jest ułożenie spraw na rynku broadcastingu, a kiedy to się dokona intensyfikacja przychodów z sektora telekomunikacyjnego i medialnego. Szykujemy się do wejścia w nowe obszary rynku, gdzie przy rozsądnej inwestycji uzyskamy rozsądny zwrot. Generalnie chcemy się koncentrować na infrastrukturze i usługach dodanych na tej infrastrukturze – mówi Przemysław Kurczewski, prezes zarządu Emitela.

Emitel dysponuje dzisiaj liczącą 9 tys. km długości siecią (łącza dzierżawione m.in. Telekomunikacji Polskiej, TK Telekom, czy GTS Energis). Poprzez tą sieć - zoptymalizowaną pod kątem dosyłu sygnału TV do obiektów nadawczych - można również świadczyć innego rodzaju usługi związaną z transmisją wideo. Operator uruchomi w modelu hurtowym usługi cyfrowej telewizji (różnej rozdzielczości) na użytek mniejszych telekomów. Do końca roku platforma ma być gotowa do komercyjnej sprzedaży usług. W planach jest również zbudowanie, także w modelu hurtowym, biblioteki VOD. Kiedy zostanie uruchomiona – jeszcze nie wiadomo.

Inny obszar działania spółki to digital signage, czyli projekcja treści wideo na ekranach instalowanych w miejscach publicznych (np. w sieciach handlowych). – W ciągu dwóch lat chcielibyśmy operować kilkoma tysiącami ekranów – mówi Przemysław Kurczewski. Emitel konfiguruje i zarządza siecią transmisyjną oraz instaluje część ekranów. Content dostarczają zewnętrzni partnerzy. Inną usługą, jaką firma uruchomiła jest tzw. file transfer, czyli transmisja plików o dużej objętości. Korzystają z niej np. drukarnie, czy wydawnictwa. Korzystać mogłyby kina cyfrowe do bezpiecznego transferu filmów do projekcji.

Jak mówi Przemysław Kurczewski, od kilku lat Telekomunikacja Polska traktowała Emitela, jak spółkę portfelową. Oceniała na podstawie twardych parametrów finansowych, współpracowała na czysto rynkowych zasadach. Dzisiaj Emitel dzierżawi od dawnego właściciela infrastrukturę optyczną, sam natomiast zapewnia PTK Centertel radiowy backhaul do części nadajników sieci komórkowej oraz techniczne utrzymanie kilku tysięcy wież i masztów telekomunikacyjnych. – To są stabilne relacje – twierdzi szef Emitela. Przepływy finansowe pomiędzy obydwoma spółkami są niemałe, ale dokładnych kwot Przemysław Kurczewski nie chciał podać.

Reklama
Reklama

- Wyjście z grupy TP daje nam szansę silniejszego zaistnienia na rynku usług budowy i utrzymania infrastruktury na użytek operatorów. Na pewną skalę już dzisiaj takie usługi świadczymy, ale nasza przynależność do grupy TP chyba w pewnej mierze odstręczała jej konkurentów. Obecnie, na zlecenie, kompleksowo inwestycje w nowe lokalizacje sieci komórkowych. Dla jednego z operatorów robimy to na własny rachunek. To są nasze własne inwestycje. Dla innych zapewniamy teletransmisję do nadajników. Chcielibyśmy wejść także w projekty optymalizacji i współdzielenia sieci. Cały rynek telekomunikacyjny coraz więcej uwagi poświęca obniżaniu kosztów działania. To nam sprzyja – mówi Przemysław Kurczewski.

Z racji współpracy z PTK Centertel Emitel interesuje się oczywiście projektem współdzielenia sieci Orange/T-Mobile. Przemysław Kurczewski przyznaje jednak, że nie wie dokładnie, jaki model działania wybierze spółka Networks!, która ma zarządzać uwspólnioną infrastrukturą obu operatorów. – Generalnie wszyscy operatorzy analizują teraz realizację koncepcji współdzielenia sieci. Jeszcze trochę potrwa zanim wypracują modele – mówi Przemysław Kurczewski. Dlatego Emitel bardziej liczy na realizację projektu budowy sieci LTE, w której koncepcja współdzielenia sprawdza się najlepiej.

- Optymalizacja sieci radiowych oznacza redukcję liczby nadajników. Budowa sieci LTE – wręcz przeciwnie. Lokalizacji będzie więcej z uwagi na słabą propagację sygnału w zakresie 2,6 GHz, na którym spocznie ciężar sieci LTE – mówi Waldemar Sromek, dyrektor ds. strategii Emitela.

Fundusz Montagu spodziewa się od nowo nabytej spółki średniorocznego wzrostu na poziomie co najmniej 10 proc. a w perspektywie kilku lat wzrostu wyniku EBTDA (w 2010 r. wyniosła 150 mln zł).o połowę. Na ten parametr finansowy nowy właściciel zwraca szczególną uwagę. Emitel zakłada wzrost nie tylko dzięki nowym usługom i lepszej sprzedaży.

- Są również pewne pomysły na przejęcia. Z poziomu zarządu widzimy taki sens. Ale po pierwsze, wymaga to strategicznej weryfikacji, a po drugie, będzie ostatecznie decyzją właściciela– mówi Przemysław Kurczewski.

Ekonomia
Nowe trendy w elektryfikacji floty
Ekonomia
Czas ratyfikować Zrewidowaną Europejską Kartę Społeczną
Ekonomia
Jak dzięki inżynierom z Łodzi poleciał najszybszy helikopter świata
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Ekonomia
Model monopolu państwowego nie sprawdził się w żadnym kraju Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama