Zmiana właściciela największej polskiej spółki radiodyfuzyjnej nie zmieni radykalnie jej strategii rynkowej. Nowy właściciel oczekuje jednak stałego wzrostu, który dać może tylko rynek telekomunikacyjny. Z tego powodu Emitel pracuje nad pogłębieniem oferty dla mniejszych i większych operatorów telekomunikacyjnych. Strategicznym celem jest, aby przynosili spółce dwie trzecie przychodów.
- Emitel nie jest spółką, którą z dnia na dzień można by przestawić w zupełnie nowym kierunku. Nasz nowy właściciel nie ma takich planów. Podstawowym celem jest ułożenie spraw na rynku broadcastingu, a kiedy to się dokona intensyfikacja przychodów z sektora telekomunikacyjnego i medialnego. Szykujemy się do wejścia w nowe obszary rynku, gdzie przy rozsądnej inwestycji uzyskamy rozsądny zwrot. Generalnie chcemy się koncentrować na infrastrukturze i usługach dodanych na tej infrastrukturze – mówi Przemysław Kurczewski, prezes zarządu Emitela.
Emitel dysponuje dzisiaj liczącą 9 tys. km długości siecią (łącza dzierżawione m.in. Telekomunikacji Polskiej, TK Telekom, czy GTS Energis). Poprzez tą sieć - zoptymalizowaną pod kątem dosyłu sygnału TV do obiektów nadawczych - można również świadczyć innego rodzaju usługi związaną z transmisją wideo. Operator uruchomi w modelu hurtowym usługi cyfrowej telewizji (różnej rozdzielczości) na użytek mniejszych telekomów. Do końca roku platforma ma być gotowa do komercyjnej sprzedaży usług. W planach jest również zbudowanie, także w modelu hurtowym, biblioteki VOD. Kiedy zostanie uruchomiona – jeszcze nie wiadomo.
Inny obszar działania spółki to digital signage, czyli projekcja treści wideo na ekranach instalowanych w miejscach publicznych (np. w sieciach handlowych). – W ciągu dwóch lat chcielibyśmy operować kilkoma tysiącami ekranów – mówi Przemysław Kurczewski. Emitel konfiguruje i zarządza siecią transmisyjną oraz instaluje część ekranów. Content dostarczają zewnętrzni partnerzy. Inną usługą, jaką firma uruchomiła jest tzw. file transfer, czyli transmisja plików o dużej objętości. Korzystają z niej np. drukarnie, czy wydawnictwa. Korzystać mogłyby kina cyfrowe do bezpiecznego transferu filmów do projekcji.
Jak mówi Przemysław Kurczewski, od kilku lat Telekomunikacja Polska traktowała Emitela, jak spółkę portfelową. Oceniała na podstawie twardych parametrów finansowych, współpracowała na czysto rynkowych zasadach. Dzisiaj Emitel dzierżawi od dawnego właściciela infrastrukturę optyczną, sam natomiast zapewnia PTK Centertel radiowy backhaul do części nadajników sieci komórkowej oraz techniczne utrzymanie kilku tysięcy wież i masztów telekomunikacyjnych. – To są stabilne relacje – twierdzi szef Emitela. Przepływy finansowe pomiędzy obydwoma spółkami są niemałe, ale dokładnych kwot Przemysław Kurczewski nie chciał podać.