Mimo szybkiego wzrostu popularności mediów społecznościowych, firmy dość ostrożnie zaczynają stosować narzędzia znane z tych portali w systemach komunikacyjnych wewnątrz organizacji. Intranet 2.0 dopiero zaczyna się popularyzować - wynika z badania IABC (International Association of Business Communicators) i firmy Prescient Digital Media na temat wewnętrznych sieci firmowych.
Według autorów badnia rozwiązania społecznościowe są wprowadzane ostrożnie, ponieważ zarządzający mają obawy, że niosą one więcej ryzyka niż korzyści.
Sieć wewnętrzna z wykorzystaniem elementów mediów społecznych (Intranet 2.0) znalazła swoje zastosowanie w 37 proc. firm. Do najchętniej wykorzystywanych narzędzi tego typu respondenci zaliczyli blogi (75 proc.), fora dyskusyjne (65 proc.) komunikatory (63 proc.) i narzędzia typu wiki, takie jak repozytoria wiedzy (61 proc.). Dużą popularnością cieszą się również RSSy (56 proc.), mikroblogi (42 proc.) oraz podcasty (39 proc.). Jednak jedynie 14 proc. przedsiębiorstw posiada w pełni rozbudowany Intranet 2.0 złożony z wielu narzędzi typu Web 2.0, natomiast 47 proc. używa wyłącznie jednego lub dwóch takich narzędzi.
Firmy, które wdrożyły przynajmniej jedno narzędzie Intranetu 2.0 najczęściej decydowały się na oprogramowanie Microsoft SharePoint (55 proc.). Niemal połowa przedsiębiorstw wykorzystuje do tego celu intranetowe funkcjonalności portali typu facebook (23 proc.) czy WordPress (21 proc.)
Zdecydowana większość firm wprowadziła Intranet 2.0 w celu poprawy współpracy (78 proc.) między pracownikami oraz zwiększenia ich zaangażowania (75 proc.) w życie firmy. Istotnym czynnikiem przemawiającym za implementacją takich rozwiązań jest również zarządzanie wiedzą, co wskazuje 66 proc. organizacji.