Intranet 2.0 raczkuje w firmach

Aktualizacja: 20.02.2012 11:34 Publikacja: 20.02.2012 11:29

Mimo szybkiego wzrostu popularności mediów społecznościowych, firmy dość ostrożnie zaczynają stosować  narzędzia znane z tych portali w systemach komunikacyjnych  wewnątrz organizacji. Intranet 2.0 dopiero zaczyna się popularyzować - wynika z badania IABC (International Association of Business Communicators) i firmy Prescient Digital Media na temat wewnętrznych sieci firmowych. 

Według autorów badnia rozwiązania społecznościowe są wprowadzane ostrożnie, ponieważ  zarządzający mają obawy, że niosą one więcej ryzyka niż korzyści.

Sieć wewnętrzna z wykorzystaniem elementów mediów społecznych (Intranet 2.0) znalazła swoje zastosowanie w 37 proc. firm. Do najchętniej wykorzystywanych narzędzi tego typu respondenci zaliczyli blogi (75 proc.), fora dyskusyjne (65 proc.) komunikatory (63 proc.) i narzędzia typu wiki, takie jak repozytoria wiedzy (61 proc.). Dużą popularnością cieszą się również RSSy (56 proc.), mikroblogi (42 proc.) oraz podcasty (39 proc.). Jednak jedynie 14 proc. przedsiębiorstw posiada w pełni rozbudowany Intranet 2.0 złożony z wielu narzędzi typu Web 2.0, natomiast 47 proc. używa wyłącznie jednego lub dwóch takich narzędzi.

Firmy, które wdrożyły przynajmniej jedno narzędzie Intranetu 2.0 najczęściej decydowały się na oprogramowanie Microsoft SharePoint (55 proc.). Niemal połowa przedsiębiorstw wykorzystuje do tego celu intranetowe funkcjonalności portali typu facebook (23 proc.) czy WordPress (21 proc.)

Zdecydowana większość firm wprowadziła Intranet 2.0 w celu poprawy współpracy (78 proc.) między pracownikami oraz zwiększenia ich zaangażowania (75 proc.) w życie firmy. Istotnym czynnikiem przemawiającym za implementacją takich rozwiązań jest również zarządzanie wiedzą, co wskazuje 66 proc. organizacji.

Narzędzia Intranetu 2.0 są relatywnie tanie, gdyż niemal 40 proc.  przedsiębiorstw na wdrożenie wydało mniej niż 10 tys. dol. Z drugiej strony menadżerowie nadal mają obawy przed ich stosowaniem – częściej niż brak odpowiedniego wsparcia IT (12 proc.) występują "inne - ważniejsze sprawy, które mają pierwszeństwo w firmie" (18 proc.).

Badania prowadzone wśród pracowników wskazują,  że 28 proc. ankietowanych specjalistów i taki sam odsetek kadry zarządzającej ocenia przydatność narzędzi społecznościowych w intranecie jako dobrą lub bardzo dobrą.

 W badaniu "The Social Intranet Study 2011" wzięło udział ponad 1400 respondentów, reprezentujących firmy z różnych branż na całym świecie.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy