Tradycyjne media w odwrocie

Po raz pierwszy obserwujemy zgodność wskazań dwóch głównych parametrów w naszym rankingu: moc marek zmieniła się (średnio) tak samo jak wartość, czyli wzrosła o jeden procent

Publikacja: 19.12.2012 00:21

Red

Ten stagnacyjny obrazek to jednak tylko pozory, bo już w poszczególnych kategoriach sporo się w tym roku dzieje. I tak: największy wzrost mocy nastąpił w sektorze Handlu (średnio 8 proc.), natomiast największe spadki dotknęły sektora Usługi (-5 proc.) oraz Finanse (-4 proc., tu jednak zawiniła zmiana parametru maksymalnej rynkowej stawki licencyjnej, czyli zmienna zewnętrzna w stosunku do samych marek). Średni wynik w branży Mediów uratował jedynie bardzo silny wzrost mocy Wp.pl oraz Onet.pl, jako że tradycyjne media najwyraźniej dostały większej zadyszki.

Play niemalże zrównał się z liderem rankingu mocy w branży Telekomunikacja – Plusem, który będzie musiał się w przyszłości bardziej postarać, aby dłużej pocieszyć się zdobytą w zeszłym roku koszulką lidera. Warto zauważyć, że po wycofaniu marki TP (oraz wcześniej Ery) dystans, jaki dzieli liderów od reszty branży, jest kolosalny.

Pod tym względem kategoria ta upodobniła się do większości pozostałych, gdzie zwycięzcy trwają niezagrożenie na swoich pozycjach. Zdecydowanie umocniły swoją supremację Apart, Reserved, Wedel, Allegro oraz Tyskie, które mocno zdystansowało w tym roku Żywca. Najbardziej zacięta walka ma miejsce w kategoriach PProdukty żywnościowe, Odzież i obuwie oraz Usługi.

Systematycznie pnie się w górę tabeli Merlin.pl. Tymczasem etatowy lider kategorii Usługi, Nk.pl, wykonując krok wstecz, został zdetronizowany, i to od razu przez dwie marki: GG oraz debiutujący w tym roku Gruper.pl. Jest on jedną z ciekawszych tegorocznych zagadek. Sukces tej marki następuje bowiem w chwili trudnej dlas grupowych zakupów.

Moc marki jest miarą efektywności zarządzania. Obrazuje ona ściśle relację wartości marki do wielkości rocznej sprzedaży. O ile zatem w rankingu wartościowym dominujący wpływ na pozycję marek ma rozmiar prowadzonej działalności gospodarczej, o tyle moc marki jest od niego niezależna. Dlatego w rankingu mocy może wygrać każda marka, a jej wiek i rozmiar rynku, na którym działa, nie mają większego znaczenia. Układ tabel pokazuje, że mniejsze marki skutecznie konkurują z dużymi.

 

m.anklewicz@acropolisadvisory.pl

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy