Raport pokazuje, że aż o 12 proc. wzrosła liczba osób łączących się z internetem za pomocą tabletów. Wzrost ten tłumaczy fakt, iż według firmy IDC w ubiegłym roku sprzedano w Polsce aż ponad 700 tys. tych urządzeń. Liczba Polaków, którzy kupili smartfony, była ponaddwukrotnie wyższa, jednak tylko 10 proc. więcej z nas łączyło się z siecią za pośrednictwem tych właśnie urządzeń. Powód? Ten odsetek już w poprzednich latach był wysoki i obecnie smartfony zaczynają doganiać komputery stacjonarne, jeśli chodzi o wykorzystanie ich do surfowania po sieci. Ponad połowa badanych przyznała, że używa do tego celu komórki, zaś 60 proc. wymieniło komputer biurkowy. Wśród systemów operacyjnych króluje Android, platforma Google'a, z której korzysta niespełna 60 proc. rodaków, a więc dwie trzecie więcej niż rok wcześniej.
Ta powszechna dostępność smartfonów – często osiągalnych u operatorów komórkowych za symboliczną złotówkę - dała nam też więcej śmiałości w codziennym używaniu tych urządzeń do czynności, które wcześniej w dużym stopniu zarezerwowane były dla laptopów.
- Dane BezpieczniejwSieci.org pokazują, że w 2012 roku wykorzystanie smartfonów do zakupów wzrosło dwukrotnie – mówi Łukasz Nowak, dyrektor produktów platform transakcyjnych w Grupie Allegro. - Choć odsetek internautów używających telefonów do tego celu nadal wydaje się być niewielki – stanowi 9 proc. – to jest to dopiero początek wielkiej fali i spodziewamy się, że m-commerce czeka świetny rok, bo obok błyskawicznie rosnącej penetracji smartfonów w społeczeństwie mamy już dużą bazę korzystnych cenowo pakietów internetu mobilnego.
Za pośrednictwem smartfonów o 14 proc. chętniej niż w poprzednim roku sprawdzamy pocztę elektroniczną - robi to już jedna trzecia wszystkich badanych. O 8 proc. więcej osób niż przed rokiem zadeklarowało, że urządzenie to służy im do surfowania po sieci, korzystania z serwisów społecznościowych, komunikatorów online czy zarządzania finansami.
Problemem pozostaje brak świadomości zagrożeń wynikających z tego trendu.