Blogosfera to od kilku lat wiarygodna przestrzeń reklamowa

30 tys. dolarów dziennego dochodu – tyle udaje się zarabiać blogowi the Huffington Post. W naszych warunkach osiągnięcie takich wyników jest niemożliwe. Rekordzista uzyskuje 700 tys. zł rocznie, a blog, którego współautorką jest Katarzyna Tusk, 100 tys. zł.

Publikacja: 03.10.2013 05:14

Blog to rodzaj serwisu internetowego o charakterze dziennika. Zawiera uporządkowane chronologicznie wpisy i umożliwia dodawanie komentarzy przez czytelników. Jest to coraz powszechniejszy rodzaj aktywności w Internecie. Blogi prowadzą nie tylko organizacje i firmy, ale też osoby prywatne, które chcą dzielić się swoimi pasjami lub spojrzeniem na świat.

Tematyka blogów jest różnorodna. W zasadzie nie ma tu żadnych ograniczeń. Najwięcej jest  blogów o modzie, gotowaniu, podróżach, motoryzacji, nowych technologiach. Najbardziej poczytne są blogi związane z modą – wynika z raportu „Blogerzy w Polsce – znajomość – wizerunek – znaczenie" opublikowanego w 2013 roku przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna. Ale zdarza się też poważna tematyka finansowa, tak jak np. w popularnym blogu Macieja Samcika „Subiektywnie o finansach". Jest też blog zajmujący się obalaniem mitów związanych z medycyną alternatywną (Blog de Bart).

W 2012 roku Onet za najlepszy blog uznał „From movie to the kitchen" prowadzony przez Paulinę Wnuk. Autorka podaje tam przepisy na dania, desery, drinki zaczerpnięte z różnych filmów.

Jak i gdzie założyć

Założenie internetowego dziennika nie jest trudne. Można to zrobić różnymi metodami. Pierwszy sposób to skorzystanie ze specjalnego serwisu blogowego. Serwisy takie (m.in. blogspot.com, blog.onet.pl, blox.pl, bloog.pl, photoblog.pl.) są bezpłatne, ale mają swoje ograniczenia.

Najczęściej na darmowym blogu otrzymuje się od kilkudziesięciu do kilkuset MB na pliki. Na początek to wystarczy, ale gdy uda się blog rozwinąć, a treści wzbogaca się zdjęciami, miejsce szybko się wyczerpie. Należy też liczyć się z tym, że platformy blogowe najczęściej zabraniają prowadzenia blogów o charakterze komercyjnym. Nie jest to więc miejsce dla tych, którzy chcą na swoim dzienniku zarobić.

Druga możliwość to założenie bloga na serwerze WWW. Darmową przestrzeń na serwerze oferują na przykład: uni.pl, friko.pl i wiele innych firm. Zazwyczaj nie jest wymagany zakup własnej domeny. Blog korzysta z poddomeny, np. moda.friko.pl. Na takim serwerze można zarabiać na reklamach, ale trudno spodziewać się dużych sum. Są to raczej niskie stawki. Większość reklam pochodzi od właścicieli serwera.

Trzecie rozwiązanie to płatny serwer i własna domena. Postawienie strony na własnym serwerze jest bardzo proste, a koszt niewielki. Domena kosztuje od zera do kilku złotych w pierwszym roku. Za hosting na rok płaci się od około 200 zł. Ta trzecia opcja daje blogerowi największą niezależność oraz możliwość zarabiania.

Praca jak na etacie

Rzecz jasna, od uruchomienia bloga do czerpania z niego profitów droga jest daleka. Trzeba najpierw znaleźć sposoby, by skutecznie dotrzeć do czytelników. W tym celu można odwiedzać różne fora, które są tematycznie powiązane z blogiem. Będąc na takim forum, można na przykład wypowiedzieć się na dany temat oraz dodać link do swojego bloga.

Korzystający z platformy blogowej mają o tyle ułatwione zadanie, że zyskują dostęp do użytkowników tej platformy. Poza tym platforma chętnie promuje wartościowe treści. Jednak by takie treści tworzyć, trzeba poświecić niemało czasu.

– Jeśli piszemy kilka razy w miesiącu, to wystarczy kilka godzin tygodniowo. Jednak po konsultacji z innymi blogerami piszącymi pięć–siedem razy w tygodniu doszliśmy do wniosku, że blogowanie zajmuje mniej więcej tyle czasu ile etat. Praca nad postem i jego tekstem to tylko niewielki ułamek całości. Jest jeszcze robienie zdjęć lub całych sesji zdjęciowych do danego artykułu, obróbka zdjęć, prowadzenie profilów w wielu różnych serwisach społecznościowych. Trzeba też być w stałym kontakcie z czytelnikami, reagować na ich komentarze oraz mejle – mówi Alina Moskwa, autorka bloga Design Your Life.

Reklamodawcy zaczynają doceniać

Blogi w Polsce istnieją już ponad 10 lat, lecz dopiero od niedawna są traktowane jako wiarygodne źródło informacji, a co za tym idzie, stają się coraz bardziej wartościowe dla reklamodawców.

– Blogi stały się dużo bardziej profesjonalne, poważniejsze. Bloger przekształcił się w komunikatywnego polityka, opiniotwórczego dziennikarza, wpływową osobę publiczną. Dzisiaj jest wiarygodnym partnerem dla market era. Trudno sobie wyobrazić internetową kampanię reklamową bez współpracy ze starannie wyselekcjonowaną grupą blogerów – stwierdza w raporcie „Blogerzy w Polsce 2013 – znajomość – wizerunek – znaczenie" Andrzej Garapich, prezes zarządu firmy Polskie Badania Internetu (wydawca badania Megapanel PBI/ Gemius).

Na blogu można zarabiać. Najpierw trzeba jednak włożyć sporo wysiłku w jego promocję, zbudować jego wartość dla potencjalnych kontrahentów. Na świecie istnieją dzienniki internetowe przynoszące kolosalne dochody. Na czele listy najlepiej zarabiających, opracowanej przez mybloggertricks.com, znajduje się  blog z dziennym dochodem 30 tys. dolarów. Kolejne dwa notują wpływy w wysokości około 15 tys. dolarów dziennie.

W Polsce są to wyniki nieosiągalne. Według zestawienia przygotowanego przez Onet.pl, rekordziści są w stanie uzyskać 250–750 tys. zł rocznie (patrz ramka).

Ciekawy kontent

Najskuteczniejszą metodą zarabiania na blogu jest umieszczanie tam reklam. Aby takie działanie przynosiło korzyści, należy stworzyć ciekawy blog, regularnie odwiedzany przez jak największą liczbę użytkowników. Trzeba zatem dbać o to, by publikowane artykuły były jak najbardziej wartościowe dla czytelników, by zawierały niepowtarzalne treści i jak najwięcej przydatnych informacji. Gdy piszemy o modzie, warto na przykład sięgnąć do archiwów. Można przypomnieć choćby to, kiedy ostatni raz pojawiły się podobne trendy. Zawsze bardzo ważny jest język: klarowny i dowcipny. Czytelnicy docenią też z pewnością starannie wykonane zdjęcia.

– Od początku wyznaję zasadę, że dobra treść obroni się sama. Czas, który niektórzy inwestują w „rozsiewanie" swoich linków w sieci, ja poświęcam na pracę nad nowym, unikalnym kontentem. Fanpage na Facebooku (i jego aktywne prowadzenie), Twitter, Instagram czy Pinterest to media, z których po prostu trzeba korzystać, jeśli chce się wraz ze swoją stroną istnieć w Internecie i sukcesywnie zwiększać krąg odbiorców – twierdzi Alina Moskwa.

Jeżeli bloger chce sam poszukiwać reklamodawców, powinien przygotować ofertę, w której przedstawi możliwe sposoby reklamowania się. Można też uczestniczyć w systemach partnerskich. Są to specjalne programy, które pozwalają uzyskać prowizję za polecanie danego produktu czytelnikom strony. Wybór jest duży: od banków przez e-booki aż po sklepy internetowe.

Na blogu można zarabiać

Istnieją dzienniki internetowe przynoszące kolosalne dochody. Na opracowanej przez mybloggertricks.com liście dziesięciu najlepiej zarabiających blogów na świecie trzy pierwsze miejsca zajęły:

W polskich warunkach nikt nie uzyskuje takich dochodów. Według raportu przygotowanego przez Onet.pl, w pierwszej trójce najbogatszych blogerów w Polsce są:

Znany bloger, Kominek, podał na swojej stronie internetowej, że za umieszczenie podlinkowanego słowa we wpisie można dostać 100 zł, za wpis rekla- mowy – ok. 2 tys. zł, a za kilka wpisów – od 5 do 7 tys. zł.

Opinie dla „Rz"

Alina Moskwa | Design Your Life

Mój blog Design Your Life istnieje od kwietnia 2012 roku. Już kilka lat wcześniej czytałam regularnie zarówno polskie, jak i zagraniczne blogi. I zaczął mi chodzić po głowie pomysł, by stworzyć własne miejsce w sieci, w którym mogłabym się dzielić z innymi tym, co interesuje mnie najbardziej. A interesuję się pięknymi wnętrzami, sposobami na ich dekorowanie, designem i tworzeniem DIY (Do-it-yourself, czyli samodzielne wykonywanie różnego rodzaju ozdób i akcesoriów). Od samego początku prowadziłam bloga na własnej domenie. W pierwszym roku koszt użytkowania domeny wynosił około 10 zł. Opłata za serwer, na początku wynosząca ok. 50 zł miesięcznie, rośnie wraz z rozwijaniem się bloga i zwiększaniem się ruchu na stronie. Z pewnością na początku wygodniej jest nie martwić się kwestią hostingu czy domeny oraz ich kosztami. Można po prostu sprawdzić, czy blogowanie jest faktycznie dla nas. Ale mnie zależało na pracowaniu na własne konto od samego początku.

Iwona Gaudy-Iwogg | Blog Koronki Iwogg

Blog to rodzaj serwisu internetowego o charakterze dziennika. Zawiera uporządkowane chronologicznie wpisy i umożliwia dodawanie komentarzy przez czytelników. Jest to coraz powszechniejszy rodzaj aktywności w Internecie. Blogi prowadzą nie tylko organizacje i firmy, ale też osoby prywatne, które chcą dzielić się swoimi pasjami lub spojrzeniem na świat.

Tematyka blogów jest różnorodna. W zasadzie nie ma tu żadnych ograniczeń. Najwięcej jest  blogów o modzie, gotowaniu, podróżach, motoryzacji, nowych technologiach. Najbardziej poczytne są blogi związane z modą – wynika z raportu „Blogerzy w Polsce – znajomość – wizerunek – znaczenie" opublikowanego w 2013 roku przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna. Ale zdarza się też poważna tematyka finansowa, tak jak np. w popularnym blogu Macieja Samcika „Subiektywnie o finansach". Jest też blog zajmujący się obalaniem mitów związanych z medycyną alternatywną (Blog de Bart).

Pozostało 90% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy