Blog to rodzaj serwisu internetowego o charakterze dziennika. Zawiera uporządkowane chronologicznie wpisy i umożliwia dodawanie komentarzy przez czytelników. Jest to coraz powszechniejszy rodzaj aktywności w Internecie. Blogi prowadzą nie tylko organizacje i firmy, ale też osoby prywatne, które chcą dzielić się swoimi pasjami lub spojrzeniem na świat.
Tematyka blogów jest różnorodna. W zasadzie nie ma tu żadnych ograniczeń. Najwięcej jest blogów o modzie, gotowaniu, podróżach, motoryzacji, nowych technologiach. Najbardziej poczytne są blogi związane z modą – wynika z raportu „Blogerzy w Polsce – znajomość – wizerunek – znaczenie" opublikowanego w 2013 roku przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna. Ale zdarza się też poważna tematyka finansowa, tak jak np. w popularnym blogu Macieja Samcika „Subiektywnie o finansach". Jest też blog zajmujący się obalaniem mitów związanych z medycyną alternatywną (Blog de Bart).
W 2012 roku Onet za najlepszy blog uznał „From movie to the kitchen" prowadzony przez Paulinę Wnuk. Autorka podaje tam przepisy na dania, desery, drinki zaczerpnięte z różnych filmów.
Jak i gdzie założyć
Założenie internetowego dziennika nie jest trudne. Można to zrobić różnymi metodami. Pierwszy sposób to skorzystanie ze specjalnego serwisu blogowego. Serwisy takie (m.in. blogspot.com, blog.onet.pl, blox.pl, bloog.pl, photoblog.pl.) są bezpłatne, ale mają swoje ograniczenia.
Najczęściej na darmowym blogu otrzymuje się od kilkudziesięciu do kilkuset MB na pliki. Na początek to wystarczy, ale gdy uda się blog rozwinąć, a treści wzbogaca się zdjęciami, miejsce szybko się wyczerpie. Należy też liczyć się z tym, że platformy blogowe najczęściej zabraniają prowadzenia blogów o charakterze komercyjnym. Nie jest to więc miejsce dla tych, którzy chcą na swoim dzienniku zarobić.