Potwierdziły się nasze nieoficjalne informacje. Fundusz Montagu Private Equity poinformował dziś, że sprzedaje Emitela, operatora radiodyfuzyjnego, funduszom infrastrukturalnym zarządzanym przez Alinda Capital Partners. To będzie pierwsza taka transakcja w teleinformatyczny rynek ze strony funduszy infrastrukturalnych. Nowy właściciel zapowiada, że będzie wspierał działania zarządu. Czy to znaczy dodatkowe wsparcie przy udziale w aukcji LTE? Czy raczej dalszą konsolidację infrastruktury w Polsce?
O tym, że dojdzie do transakcji poinformowały dziś w komunikatach obie jej strony. Żadna nie ujawniła wartości transakcji, ale jak usłyszeliśmy, jest to największa transakcja przeprowadzona przez private equity w Polsce w historii, a Montagu uważa ją za swój sukces. Co to może oznaczać?
Wyceny Emitela w doniesieniach anglojęzycznych mediów wahały się, a najwyższa sięgała blisko 3 mld zł. Dziś agencja Reuters sugeruje, że ostateczna wycena firmy może być nawet wyższa. Według źródeł agencji, spółka może być warta 10-12 razy EBITDA, która szacowana jest na 65-70 mln euro (czyli nawet na 294 mln zł). To z kolei daje wycenę firmy na 840 mln euro, czyli około 3,4 mld zł.
To by oznaczało, że w ciągu dwóch lat Montagu zarobił na 100 proc. W 2011 r. kupił Emitela od Telekomunikacji Polskiej za 1,7 mld zł. To bardzo dobry wynik, który w dużej mierze wynika ze wzrostu wyników infrastrukturalnej firmy. Dane za ubiegły, czy bieżący rok nie są ujawniane, ale - jak podano - "pod kierunkiem nowego właściciela, Emitel dokonał znaczących inwestycji w posiadaną infrastrukturę", a zrealizowany program inwestycyjny pozwolił firmie na sprawne przeprowadzenie procesu cyfryzacji telewizji naziemnej w Polsce i migrację z telewizji analogowej na wysokiej jakości naziemną platformę cyfrową, która jest obecnie głównym źródłem sygnału telewizyjnego dla ponad 30 proc. gospodarstw domowych w Polsce". Jak zapewniono dziś w komunikacie, od przejęcia Emitela przez Montagu, spółka nieustannie odnotowywała wzrost przychodów i rentowności.
Poza tym, Emitel kupił w ostatnim roku za około 160 mln zł dwie firmy: RS TV (od Cyfrowego Polsatu) i operatora należącego do funduszu Magna Polonia, powstałego z podziału Info-TV-FM. W ten sposób zwiększył swoją sieć masztów i wież telekomunikacyjnych do 377 i zmniejszył jeszcze konkurencję na radiodyfuzyjny rynku.