Jak szacuje GfK Polonia, od 2010 do końca 2013 roku sprzedało się w Polsce 2,6 mln smart TV – telewizorów z dostępem do sieci, dzięki czemu możliwe jest na nich korzystanie ze specjalnych aplikacji filmowych, rozrywkowych czy z grami. W związku z tym, że definicji smart TV jest wiele, GfK podaje swoją. – Przez smart TV rozumiemy telewizory z funkcją otwartego Internetu (czyli takie, które mają wyszukiwarkę) lub dostęp do AppStore. Większość z tych sprzedawanych na polskim rynku stanowią modele pierwszego typu – mówił Arkadiusz Bicki z GfK Polonia na wczorajszej poświęconej smart TV konferencji Aplikacje.tv. Jak dodaje, Polska jest jednym z najlepiej wyposażonych dziś w tego rodzaju urządzenia krajów w Europie. – Jesteśmy w europejskiej czołówce. Niekwestionowanym liderem są Niemcy – mówił Bicki.
Globalnie, według szacunków firmy Research and Markets, w ubiegłym roku telewizorów z dostępem do sieci było już 307 mln (to 12,4 proc. gospodarstw domowych), ale do 2018 roku ta liczba wzrośnie do 759 mln (wtedy urządzenie będzie stało w co czwartym domu).
Smart TV stanowią teraz 40 proc. wszystkich kupowanych Polsce telewizorów. Ten odsetek po latach szybkiego wzrostu w ostatnim się ustabilizował. – W 2013 roku w związku z wyłączeniem analogowej telewizji naziemnej zaobserwowaliśmy wzrost zainteresowania mniejszymi i tańszymi modelami telewizorów – zauważał Bicki. Prawdopodobnie Polacy kupowali tańsze telewizory jako drugie tego typu urządzenie w swoich gospodarstwach - do odbierania wyłącznie stacji bezpłatnej naziemnej telewizji.
Branża stawia na t-commerce
Branżę telewizyjną i producentów treści przeznaczonych dla widzów telewizorów z dostępem do sieci interesuje nie tylko liczba sprzedawanych telewizorów tego typu, ale także to, ile z nich faktycznie jest podłączonych do Internetu i pełni swoje funkcje. Z danych Samsunga który sprzedaje w Polsce najwięcej telewizorów typu smart wynika, że jesienią ubiegłego roku już 77 proc. kupionych telewizorów smart tej firmy było podłączane do sieci. Rośnie też liczba użytkowników takich usług. – W lutym tego roku miesięcznie nasza platforma smart TV miała 0,5 mln unikalnych użytkowników. Prognozujemy, że w okolicy listopada przekroczy 1 mln – mówił Michał Wojciechowski z Samsunga Polska.
Wraz z rosnącym nasyceniem rynku smart tv, coraz więcej jest na rynku dedykowanych jej usług. Przez aplikacje smart tv Samsunga można już zamawiać np. jedzenie na wynos i farmaceutyki. Płatności na razie odbywają się przy odbiorze w realnym świecie, ale niebawem ma zadebiutować aplikacja Alma24, która umożliwi robienie przez telewizor zakupów w supermarkecie i płatność z poziomu pilota.