Banki nie mogą informować o numerach kont

Kto chce na odległość poratować bliską osobę kilkoma setkami, musi znać numer jej rachunku. Podanie w banku samego nazwiska nic nie da. Wygodniej mają tylko użytkownicy niektórych aplikacji mobilnych.

Publikacja: 06.09.2014 16:04

Pani Marzena ma 18-letnią córkę. Dziewczyna była na wakacjach i zabrakło jej pieniędzy. Matka postanowiła zasilić jej konto. Poszła do oddziału Pekao SA, który prowadzi rachunek młodej kobiety, by wpłacić 500 zł. Nie pamiętała numeru konta, ale sądziła, że nie będzie problemu, skoro chodzi o córkę, której dane osobowe przecież zna. Jednak kasjerka nie chciała zrealizować zlecenia. Powiedziała, że obowiązuje ją tajemnica bankowa i nie może ujawnić numeru konta innej osoby. Nic nie pomagało tłumaczenie, że chodzi o dziecko znajdujące się akurat w potrzebie.

Czy kasjerka ?miała rację

– Bez znajomości numeru rachunku nie jest możliwa ani wpłata gotówkowa na konto, ani  realizacja przelewu. Nie jest istotne, kto dokonuje takiej operacji, czy jest to najbliższa rodzina, czy ktoś obcy – tłumaczy Tomasz Bogusławski z Pekao SA. Dodaje, że ze względu na tajemnicę bankową nie można nawet potwierdzić, czy dana osoba ma konto.

Czy tak samo jest w innych bankach? – Niestety, nie ma możliwości wykonania takiej operacji bez podania numeru rachunku. Informacje dotyczące kont są objęte tajemnicą bankową – mówi Aneta Styrnik-Chaber z PKO BP.

Magda Paciorek z BGŻ tłumaczy, że zgodnie z umową ramową jednym z warunków wymaganych przy wpłacie pieniędzy jest podanie unikatowego identyfikatora w postaci numeru rachunku w formacie IBAN lub NRB. Bez tego numeru bank nie przyjmie zlecenia.

Pokrewieństwo ?nie pomoże

Podobnej informacji udzieliła przedstawicielka Banku Millennium. – Wpłata czy przelew dokonywane przez osobę trzecią, niezależnie od stopnia pokrewieństwa czy kanału, w jakim transakcja ma być zrealizowana, wymagają podania dokładnego numeru rachunku odbiorcy. Jest to unikalny identyfikator pozwalający skorzystać z usługi – tłumaczy Justyna Giżewska, ekspert w Wydziale Rachunków Bieżących Banku Millennium.

Joanna Majer-Skorupa, zastępca rzecznika w ING Banku Śląskim mówi, że dyspozycja wpłaty może być złożona w formie ustnej przez osobę posiadającą uprawnienia do rachunku, na który ma nastąpić wpłata. Osobą tą niekoniecznie musi być właściciel konta. Może to też być pełnomocnik pod warunkiem przedstawienia aktualnego pełnomocnictwa notarialnego.  Osoba trzecia może wpłacić gotówkę pod warunkiem, że zna numer rachunku i dane odbiorcy.

– Członek rodziny, osoby spokrewnione nie mogą dokonać wpłaty bez znajomości numeru konta. Bank nie udziela informacji na temat numeru rachunku – dodaje Joanna Majer-Skorupa.

Płatności ?mobilne

Jednak w niektórych bankach możliwe są przelewy pieniędzy dla osób, których numeru konta nie znamy. Wystarcza numer telefonu.

– Z przelewów na numer telefonu mogą korzystać tylko użytkownicy konkretnej aplikacji do płatności mobilnych. W przypadku naszego banku jest to aplikacja PeoPay. Trzeba znać numer komórkowy odbiorcy oraz wiedzieć, że dana osoba ma również zainstalowaną aplikację PeoPay.  Jeżeli odbiorca nie posiada tej aplikacji, to dyspozycja nie zostanie zrealizowana, a środki wrócą do nadawcy – mówi Tomasz Bogusławski z Pekao SA.

Aneta Styrnik-Chaber z PKO BP informuje, że osoba korzystająca z aplikacji mobilnej IKO dokona przelewu, jeśli zna numer telefonu komórkowego odbiorcy. Poza tym i nadawca, i odbiorca muszą mieć zainstalowaną aplikację w swoich telefonach.

W Banku Millennium można wpłacić pieniądze na e-mail lub numer telefonu.

– Operacja przebiega w prosty i bezpieczny sposób. Odbiorca otrzymuje informację o oczekującym przelewie (a także tymczasowy Millekod i instrukcję opisującą, co należy zrobić) na e-mail bądź na numer telefonu podany w zleceniu przelewu. Przy użyciu Millekodu oraz przekazanego mu bezpośrednio hasła loguje się do Millenet i podaje numer konta, na który chce otrzymać przelew – wyjaśnia Ricardo Campos, dyrektor Departamentu Bankowości Elektronicznej w Banku Millennium.

Córka dostała pieniądze

Pani Marzenie ostatecznie udało się wpłacić gotówkę na konto córki.

– Po długich prośbach bankowcy zgodzili się przyjąć pieniądze. Na potwierdzeniu wpłaty zostały wpisane dane osobowe córki i na moją prośbę jej PESEL – opowiada pani Marzena.

Co na to bank? – W żaden sposób nie mogę odnieść się do tej konkretnej historii. Mogę tylko jeszcze raz potwierdzić, że nie ma możliwości zrobienia wpłaty gotówkowej oraz dokonania przelewu bez podania numeru rachunku odbiorcy – mówi Tomasz Bogusławski.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy