Auto za samochód

Ubezpieczyciele w walce o kierowców i ich polisy posuwają się nawet do bardzo nietypowych rozwiązań.

Publikacja: 27.04.2015 12:35

\Tym razem bitwa toczy się o miłośników motocykli, których coraz więcej na naszych drogach. Zachętą, aby właśnie u nich wykupili polisę ubezpieczeniową ma być – w razie unieruchomienia ukochanych dwóch kółek – auta zastępczego. Pytanie tylko, czy dla wielbicieli wiatru we włosach to rzeczywiście będzie gratka.

Faktem jest, że wraz z nastaniem cieplejszych dni nasze drogi zapełniły się mknącymi w różne strony różnej maści motocyklami. Ich wielbiciele wybierają się w krótkie przejażdżki, ale potrafią też zaplanować dalekie, kilkudniowe wyprawy. Rajdy po europejskich, a nierzadko i afrykańskich, czy azjatyckich szlakach mogą się jednak wiązać z nieprzyjemnymi zdarzeniami. Dlatego warto się na okoliczności takich niespodzianek zabezpieczyć. A że sprawa może dotyczyć coraz większej grupy osób świadczą dane o sprzedaży i rejestracji nowych pojazdów. W pierwszym kwartale 2015 zarejestrowano 9 132 nowe jednoślady. To o 248 więcej niż w tym samym okresie przed rokiem. 5 586 zarejestrowanych tylko w marcu, to najlepszy rezultat miesięczny osiągnięty od 2005, od kiedy PZPM monitoruje rynek. Rejestracje motocykli w marcu wzrosły o 166,8 proc. w stosunku do marca roku ubiegłego. Znacząca część tych pojazdów to duże motocykle turystyczne, a znaczna ich część wyjedzie na zagraniczne podróże w maju i czerwcu. Coraz lepsze i nowsze pojazdy skłaniają do długich wypraw liczących kilkaset kilometrów. Wyprawy na Przylądek Północny, czy do Portugalii na zachodni kraniec Europy nie należą już do rzadkości. Dostarczają niesamowitych wrażeń, czasem też kłopotów.

Eksperci podkreślają, że współczesne motocykle to zaawansowane technologicznie maszyny. Minęły już czasy, kiedy każdy kierowca sam potrafił naprawić motocykl. Tak było w czasach Wuesek i Junaków - z jednej strony proste konstrukcje, a z drugiej konieczność powodowały, że prawie każdy kierowca potrafił usprawnić jednoślad. Teraz to niemożliwe. Jeśli nie ma się specjalnego klucza i podstawki centralnej w motocyklu, samodzielnie nie uda się naprawić nawet tak - wydawałoby się - prozaicznej i niestety dosyć częstej awarii jak przebita opona. Nawet najlepszy zestaw do naprawy opon nie pomoże, jeśli kierowca nie wie jak go użyć. Wbrew pozorom to wcale nie jest proste.

Współczesne motocykle są bowiem tak samo skomplikowane jak samochody – mają komputery, skomplikowane układy, próba samodzielnej naprawy nie dość, że może być nieskuteczna, to jeszcze może spowodować więcej szkód, a nawet utratę gwarancji. Dlatego w trudnych sytuacjach pomocne może być motocyklowe assistance.

Piotr Brzeski, kierownik ds. rozwoju rynku motoryzacyjnego w Mondial Assistance wyjaśnia, że zakres takiej pomocy obejmuje awarie (np. mechaniczne, elektryczne), pomoc w razie uszkodzenia napędu (łańcuch, pasek), przebicia opony, przepalonej żarówki, rozładowania akumulatora. Zdarzają się też wezwania do pomocy po wypadku. Pierwsza opcją jest usprawnienie motocykla na miejscu awarii, tak aby kierowca mógł kontynuować podróż. Jeżeli to niemożliwe polisa assistance pozwala skorzystać z holowanie do ASO/Serwis (najbliższego, ale położonego nawet 250 km od miejsca zdarzenia). Jeśli usprawnienie motocykla nie jest możliwe w ramach ubezpieczenia, kierujący może otrzymać pojazd zastępczy. Nie jest to jednak inny jednoślad, a samochód. Tym, którzy wolą zaczekać kilka dni na naprawę motocykla oferowany jest zwrot kosztów pobytu w hotelu. Ubezpieczonemu przysługuje też pomoc w organizacji i pokrycie kosztów powrotu po naprawiony lub odnaleziony po kradzieży pojazd.

Ciekawostką jest pomoc w razie błędu kierowcy, w przypadku wlania niewłaściwego paliwa, uszkodzenia, czy zagubienia kluczyków.

Brzeski wyjaśnia, że najczęstsze kłopoty kierowców są prozaiczne – takie jak przebicie opony czy brak paliwa. Wtedy pomoc jest udzielana na miejscu, nawet jeśli zdarzyło się to „pośrodku niczego". Koszt takiej polisy jest stosunkowo niewysoki.

Przed wyjazdem na zagraniczną wyprawę warto też sprawdzić przepisy dotyczące motocykli w krajach, przez które będzie przebiegała trasa. Kosztowne może być nie tylko przekroczenie prędkości. Np. w Austrii za używanie przymocowanej do kasku kamery można zapłacić spory mandat.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy