Telekomy trzeci rok na nowych torach

Operatorzy komórkowi od 2-3 lat uczestniczą w biznesach, które wcześniej były dla nich obce: bankowości, sprzedaży prądu, usług monitoringu. Najlepiej radzą sobie w usługach finansowych, dla których stały się nowym kanałem dystrybucji. Mimo wielu podobieństw sektorów, zdobywanie klientów idzie wolniej niż mówiły prognozy. Wyzwaniem jest zwiększenie aktywności klienta. Na rynku energii telekomy radzą sobie słabiej, ale nie wszystkie. Multimedia Polska realizuje założenia i jak się dowiedzieliśmy myśli o ekspansji.

Publikacja: 11.03.2016 07:28

Telekomy trzeci rok na nowych torach

Foto: ROL

Powoli idzie operatorom telekomunikacyjnym zdobywanie nowych źródeł przychodów w kolejnych segmentach gospodarki. Z szacunków rpkom.pl wynika, że trzy sieci komórkowe i jedna telewizja kablowa, które zdecydowały się włączyć do swoich pakietów usługi bankowe, energię elektryczną czy np. monitoring, świadczą po półtora roku działalności około 1 mln takich usług. Liczba ta nie obejmuje usług związanych z ich podstawowym biznesem, np. ubezpieczenia wyświetlaczy smartfonów. Dla przykładu takie polisy stanowią większość z 1,1 mln sprzedanych przez Orange Polska ubezpieczeń.

Ocean stawia opór

Apetyty operatorów i ich partnerów biznesowych zweryfikowała rzeczywistość. Dla przykładu Alior Bank spodziewał się, że w ciągu pięciu lat zdobędzie 2 mln klientów (400 tys. rocznie) spośród użytkowników T-Mobile. Wspólny projekt firm T-Mobile Usługi Bankowe Powered by Alior Bank w półtora roku pozyskał 254 tys. klientów.

– Poruszamy się po oceanie, którego nikt jeszcze nie przebył. Jednak w naszej ocenie w trzy lata, jeśli wszystko pójdzie dobrze, pozyskamy 1 mln nowych klientów – mówił Cezary Stypułkowski, prezes mBanku w październiku 2014 r., gdy bank i Orange ruszały z projektem Orange Finanse.

Wyniki projektu wskazują, że w takiej perspektywie liczyć można raczej na 750 tys. klientów.

Mimo że wyniki są słabsze niż przewidywane, firmy telekomunikacyjne, odpowiadające za ich marketingową stronę, nie rezygnują z obranej dwa lata temu ścieżki. Może tylko stąpają po niej ostrożniej. Dla przykładu, jak mówi Adam Sawicki, prezes T-Mobile Polska, operator nie myśli już o sprzedaży energii elektrycznej, ale chce koncentrować się na dwóch relatywnie nowych dla niego segmentach: właśnie bankowości i telewizji.

– Usługi bankowe nie przynoszą nam wysokich przychodów, ale dzięki nim więcej wiemy o klientach. Chcielibyśmy na pewno zwiększyć ich aktywność i zbudować masę krytyczną, pozwalającą rozwijać projekt – mówi Sawicki.

T-Mobile i Orange sprzedają kwartalnie po 40–50 tys. bankowych usług. Wprawdzie w końcu grudnia T-Mobile Usługi Bankowe miał blisko 530 tys. klientów, a Orange Finanse około 250 tys., ale  tak duża różnica ma swoje uzasadnienie. T-Mobile zaczynał od przejęcia bazy klientów platformy Alior Sync.

Trzecią siecią mobilną, która oferuje usługi bankowe, jest Polkomtel, operator sieci Plus. Wynikami się nie chwali, ale ostatnio konto w powiązanym Plus Banku promuje udzielając upustu na usługi podstawowe abonentom usług telekomunikacyjnych.

Strategia energetyczna

Tobias Solorz,

prezes

Cyfrowego Polsatu,

do której należy Polkomtel, nie ujawnił też, ile osób kupuje od grupy energię elektryczną. Grupa nie zdradza wyników, bo skala nowego biznesu jej do tego nie zmusza.

Zygmunt Solorz-Żak,

założyciel Polsatu i wielki zwolennik pakietyzacji usług dla gospodarstw domowych i firm, niezmiennie uważa, że coraz szersza oferta usług, obejmujących także telemedycynę, to atut jego grupy.  Pisze o tym w liście do akcjonariuszy dołączonym do sprawozdania rocznego. Sprzedaż energii elektrycznej mimo liberalizacji rynku nie należy do prostych.

Bruno Duthoit

, prezes firmy Orange, która działa jako pośrednik, mówi o ponad 6 tysiącach klientów. Zaznacza, że firma nie zarzuca działalności, ponieważ pomaga to jej zwiększać lojalność klientów. - W tym roku spodziewamy się przyspieszenia - mówi.

Andrzej Rogowski

, prezes

Multimedia Polska,

jednej z największych telewizji kablowych, informuje, że wyniki sprzedaży prądu abonentom wpisują się w założenia, jeśli wziąć pod uwagę minimalne przewidywane pułapy. Co to oznacza, nie precyzuje.

W sumie 2015 r. Multimedia zakończyły z nieco ponad 42 tys. usług innych niż ich podstawowych biznes. Struktury tego wyniku kablówka nie ujawnia.

– Mamy nadzieję, że wraz ze wzrostem świadomości rynku co do możliwej zmiany dostawcy usług elektrycznych dynamika tych zmian będzie rosła – mówi Rogowski.

Z naszych informacji wynika, że operator może wyjść z ofertą prądu do szerszego grona odbiorców. W tym roku w ofercie firmy pojawi się gaz. Jego wprowadzenie zapowiadał także Solorz-Żak w grupie Cyfrowego Polsatu.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy