Trudny start GM w FSO

Produkcja Chevroletów na Żeraniu może stanąć zaraz po rozpoczęciu. Związki zawodowe domagają się zagwarantowania układu zbiorowego. I grożą przerwaniem od pracy

Publikacja: 07.11.2007 04:17

Wczoraj ruszyła produkcja chevroleta aveo w FSO na warszawskim Żeraniu. Za dwa miesiące przejmie ją spółka utworzona przez FSO i General Motors. I wtedy montowanie nowego auta może się skończyć.

Związki zawodowe nie chcą bowiem pracować w nowej firmie, jeżeli nie będą miały wynegocjowanego w niej układu zbiorowego pracy. Janusz Woźniak, prezes FSO, twierdzi, że tylko od Ukravto (właściciel FSO) i General Motors zależy termin podpisania porozumienia w sprawie wprowadzenie nowego układu.

To nie koniec kłopotów nowej spółki. Kolejnym zgrzytem mogą się okazać rozmowy z Komisją Europejską o zniesieniu ograniczeń produkcji w FSO do 150 tysięcy aut rocznie. Tariel Vasadze, prezes Ukravto, stwierdził na wczorajszej konferencji, że FSO nie dotyczą ograniczenia, bo pomocy publicznej udzielono fabryce przed wejściem Polski do Unii. Dodał jednocześnie, że gdyby spółka przegrała spór z KE, to Ukravto zwróci pomoc publiczną, bo nie chce żadnych ograniczeń produkcji.

Poparł go David N. Reilly, prezes GM DAT, które jest partnerem FSO w nowej spółce. Podkreślił, że koncern wszedł w spółkę, licząc na wykorzystanie całości mocy produkcyjnych fabryki. W tym roku sprzedaż chevroleta aveo wzrosła o 32 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem, co czyni z niego najszybciej rozwijającą się markę w Europie.

FSO może produkować do 240 tysięcy samochodów rocznie i już w 2008 roku wykorzysta swoje moce w całości. O tym, kiedy dokładnie powstanie spółka ukraińsko-amerykańska, zdecyduje ostatecznie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, do którego GM ma się zwrócić o zgodę na zakup udziałów w żerańskiej spółce. Na razie podpisano tylko umowę spółki .

– W 2008 roku chcemy zrobić 70 tysięcy aveo, 70 tysięcy lanosów i 95 tysięcy zestawów montażowych, które trafią na Ukrainę – powiedział Janusz Woźniak, prezes FSO.

Produkcja lanosa zakończy się we wrześniu 2008 roku i wtedy zapewne zastąpią go na taśmach dwie odmiany aveo. W 2009 r. zdolność produkcyjna ma wzrosnąć do 200 tysięcy aut. Połowa z nich będzie przeznaczona na sprzedaż w Unii Europejskiej, druga – w krajach WNP.

Uruchomienie produkcji czterodrzwiowej odmiany aveo kosztowało 125 mln dolarów. Kolejne 50 mln dol. pochłonie wdrożenie produkcji wersji trzy- i pięciodrzwiowej. Samochody w całości powstają z części sprowadzonych z Korei. Zasady zamawiania w polskich firmach części do aveo oraz innych modeli w przyszłości dopiero będą ustalane. Wayne Brannon, dyrektor generalny Chevrolet Europe, rozwiał jednak złudzenia co do możliwości uruchomienia w Polsce produkcji silnika, podkreślając, że koncern chce wykorzystać możliwości produkcyjne zakładów w Korei.

Przez siedem lat FSO balansowała na granicy bankructwa. Tylko zdolności negocjacyjne zarządu uratowały ją przed przejęciem przez banki. Kiedy znalazł się inwestor, nie spodobał się władzom, bo był z Ukrainy. Argumenty, że ma pieniądze, rynek zbytu, dostęp do technologii i jest w stanie sprowadzić na Żerań nowy model, musiały długo się przebijać. Kiedy ostatecznie wszystko udało się spiąć i FSO jest o krok od happy endu, związki zawodowe uznały, że są niedocenione i za mało z nimi konsultowano. Naturalnie mogą w te chwili storpedować to, czego budowa trwała tyle lat. Ale warto, by się zastanowiły, czy ważniejsze są miejsca pracy i szanse FSO, czy też prężenie muskułów, które może mieć opłakane skutki.

—Danuta Walewska

Wczoraj ruszyła produkcja chevroleta aveo w FSO na warszawskim Żeraniu. Za dwa miesiące przejmie ją spółka utworzona przez FSO i General Motors. I wtedy montowanie nowego auta może się skończyć.

Związki zawodowe nie chcą bowiem pracować w nowej firmie, jeżeli nie będą miały wynegocjowanego w niej układu zbiorowego pracy. Janusz Woźniak, prezes FSO, twierdzi, że tylko od Ukravto (właściciel FSO) i General Motors zależy termin podpisania porozumienia w sprawie wprowadzenie nowego układu.

Pozostało 85% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy