Zdrowie z polisą w pakiecie

Relacje ubezpieczycieli i prywatnych firm medycznych wkraczają w nową fazę – współpracy agencyjnej

Publikacja: 01.06.2010 02:51

Zdrowie z polisą w pakiecie

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Na sprzedaż usług z pomocą firm medycznych zdecydowała się właśnie ubezpieczeniowa firma Signal Iduna. To jeden z czołowych graczy na rynku polis medycznych zwłaszcza szpitalnych.

– To nowy kanał dystrybucji, w którym widzimy potencjał. Mamy podpisaną umowę z jednym z największych centrów medycznych – Enel-Med. Umowa ma charakter agencyjny i dotyczy sprzedaży polis indywidualnych – mówi „Rz” Adam H. Pustelnik, prezes towarzystwa Signal Iduna. – Jesteśmy w trakcie rozmów dotyczących rozszerzenia współpracy o polisy korporacyjne.

Adam Rozwadowski, prezes Enel-Medu, nie ma złudzeń co do dalszego kierunku współpracy z ubezpieczycielami:

– Wzajemne relacje będą zmierzać ku współpracy agencyjnej, kiedy nie tylko oferujemy klientom usługi ubezpieczycieli, ale sprzedajemy też ich polisy – mówi „Rz” Rozwadowski. – Pacjentowi najłatwiej jest kupić ubezpieczenie w ośrodku medycznym, z którego często korzysta i do którego ma zaufanie. Dotąd firmy ubezpieczeniowe podczas rozliczeń chciały przerzucać ryzyko na firmę medyczną. Teraz współpraca ma zmierzać w tym kierunku, że ubezpieczyciele przejmują większość ryzyka, w zamian uzyskując opłatę za usługę.

Signal Iduna prowadzi już rozmowy z kolejnym centrum medycznym. Za pośredniczenie w sprzedaży polis centra dostawać będą prowizję. – Na miejscu w placówce klienci będą mogli otrzymać informacje o możliwości nabycia polisy zdrowotnej, a także wypełnić wniosek ubezpieczeniowy, który zostanie przekazany do towarzystwa Signal Iduna. Sprzedaż będą prowadzić pracownicy towarzystwa – mówi prezes Pustelnik.

– Firmy ubezpieczeniowe do tej pory potrzebowały jedynie operatora w postaci przychodni, teraz oczekują bardziej ujednoliconego serwisu ze strony swoich partnerów – mówi „Rz” Roman Walasiński, prezes Swissmed Centrum Zdrowia. – Usługi przychodni będą ewoluować w stronę usług ubezpieczeniowych. Ubezpieczyciele decydują się też wchodzić na rynek szpitalny, który nie jest łatwy. 

W najbliższych tygodniach Swissmed planuje podpisać kontrakt z jednym z ubezpieczycieli. – Będzie on obejmował na tyle szeroki zakres usług, że jeśli model ten zostanie powielony przez innych, będzie można mówić o stworzeniu pewnego systemu leczniczego, w którym towarzystwo ubezpieczeniowe pełni rolę likwidatora szkód – dodaje Walasiński.

PZU i Allianz nie biorą na razie pod uwagę scenariusza realizowanego przez konkurenta.

– Taki pomysł na biznes może nie być najlepszym rozwiązaniem. Pozyskując klientów wśród osób korzystających z przychodni, jest bardzo duże ryzyko, że zdecydują się na nie osoby o złym stanie zdrowia, często nadmiernie korzystające z usług medycznych – mówi Xenia Kruszewska, ekspert ubezpieczeń zdrowotnych i wykładowca Akademii Finansów w Warszawie.

Przypomina, że ze współpracy przy sprzedaży polis z firmami abonamentowymi korzysta już Interrisk. Podobne rozwiązanie w latach 90. stosowała Westa, która jednak zbankrutowała.

Firmy abonamentowe zaczęły zawężać współpracę z ubezpieczycielami m.in. w obawie przed zmianami przepisów. Resort zdrowia pracował nad ograniczeniem sprzedaży abonamentów tylko do medycyny pracy. Wtedy też część firm przestała sprzedawać abonamenty osobom prywatnym.

Współpraca może jednak nie być dla nich aż tak korzystna. Sprzedawane w Enel-Medzie polisy będą uprawniać do korzystania z szerokiej sieci dostawców usług, a nie tylko jednej.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorek

[mail=b.chomatowska@rp.pl]b.chomatowska@rp.pl[/mail]

[mail=a.kurowska@rp.pl]a.kurowska@rp.pl[/mail][/i]

Na sprzedaż usług z pomocą firm medycznych zdecydowała się właśnie ubezpieczeniowa firma Signal Iduna. To jeden z czołowych graczy na rynku polis medycznych zwłaszcza szpitalnych.

– To nowy kanał dystrybucji, w którym widzimy potencjał. Mamy podpisaną umowę z jednym z największych centrów medycznych – Enel-Med. Umowa ma charakter agencyjny i dotyczy sprzedaży polis indywidualnych – mówi „Rz” Adam H. Pustelnik, prezes towarzystwa Signal Iduna. – Jesteśmy w trakcie rozmów dotyczących rozszerzenia współpracy o polisy korporacyjne.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Ekonomia
Brak wody bije w konkurencyjność
Ekonomia
Kraina spierzchniętych ust, kiedyś nazywana Europą
Ekonomia
AI w obszarze compliance to realna pomoc
Ekonomia
W biznesie nikt nie może iść sam
Ekonomia
Oszczędna jazda – techniki, o których warto pamiętać na co dzień