GPS w komórkach nie wygeneruje wielkich przychodów

Publikacja: 21.06.2010 01:01

Tegoroczna sprzedaż modułów GPS na świecie ma zbliżyć się do 500 mln sztuk. Przedstawiciele firmy badawczej ABI Research niedawno podnieśli o 50 mln swoją niedawną prognozę sprzedaży urządzeń wyposażonych w GPS. Popularność napędzają głównie wyposażone w nawigację telefony i decyzja min. Nokii o udostępnieniu programów nawigacyjnych za darmo. w 2013 r. ok. 70 proc. rynku urządzeń nawigacyjnych mają zająć telefony z GPS. Mimo to wokół rynku usług lokalizacyjnych narastają pewne wątpliwości.

 

Sprzedaż urządzeń GPS w Polsce nie jest ściśle monitorowana, ale można spodziewać się że wobec ciągłego spadku cen zarówno dedykowanych urządzeń jak i wysposażonych w nie smartfonów (tanią Nokię 5230 z darmowymi mapami Ovi promuje właśnie sieć Era) wyniesie ona w tym roku ok. 500 tys. sztuk. Sprzedaż w 2008 r. oszacowano na 250-350 tys.

 

Gwałtownie rosnąca popularność urządzeń nawigacyjnych sprawiła, że renomowana firma badawcza Juniper Research opublikowała raport, według którego rynek usług lokalizacyjnych, czyli nawigacji, a także opartych na lokacji reklamach, grach czy usługach społecznościowych będzie wart - w skali globu - 12,7 mld dol. w 2014 r. Według Juniper Research sprzedaż będzie napędzała powszechność smartfonów z GPS oraz spadające ceny mobilnego broadbandu, która w kombinacji z funkcjonalnościami nawigacyjnymi pozwoli zaoferować nowe usługi.

 

Jednak według Broadsight, firmy doradczej z Wielkiej Brytanii, szacunki Junipera są zawyżone, a potencjał rynku LBS (Location-Based Services) jest przeszacowany. Według Broadsight dopóki GPS w komórkach pozostanie domeną smartfonów, a rozpowszechnienie samodzielnych urządzeń nawigacyjnych będzie bardzo zróżnicowane w zależności od kraju, rynek usług lokalizacyjnych pozostanie niszowy.

 

Broadsight przewiduje także, że niedawne decyzje Nokii o udostępnieniu aplikacji nawigacyjnych za darmo, oraz podobna strategia Google, który ze swoją darmową nawigacją w ramach serwisu Google Maps wyszedł ostatnio poza USA (na razie nie dotarł do Polski), w praktyce przypieczętowały los samodzielnie sprzedawnych usług opartych na lokalizacji. - W przyszłości będa one oferowane za darmo, w pakiecie z innymi usługami, lub za niewielką cene. W tej sytuacji osiągnięcie zadowalających przychodów z jednego użytkownika jest wątpliwe - napisali eksperci Broadsight.

Tegoroczna sprzedaż modułów GPS na świecie ma zbliżyć się do 500 mln sztuk. Przedstawiciele firmy badawczej ABI Research niedawno podnieśli o 50 mln swoją niedawną prognozę sprzedaży urządzeń wyposażonych w GPS. Popularność napędzają głównie wyposażone w nawigację telefony i decyzja min. Nokii o udostępnieniu programów nawigacyjnych za darmo. w 2013 r. ok. 70 proc. rynku urządzeń nawigacyjnych mają zająć telefony z GPS. Mimo to wokół rynku usług lokalizacyjnych narastają pewne wątpliwości.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy