Wysokie ceny prądu dla drobnego biznesu

Dotychczasowa oferta dla małego biznesu, czyli stała cena, nie wystarcza

Publikacja: 06.04.2011 03:56

Wysokie ceny prądu dla drobnego biznesu

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Z nowymi promocyjnymi ofertami dostaw elektryczności dla małych i średnich firm ruszają właśnie niemiecki koncern RWE, obsługujący głównie Warszawę, oraz gdańska grupa Energa. Obie firmy – jak wynika z nieoficjalnych informacji – na początku roku wprowadziły jednak kilkuprocentowe podwyżki cen właśnie dla tej grupy odbiorców biznesowych. Wyższe cenniki stosują też Polska Grupa Energetyczna i Vattenfall, oferty nie zmienił Tauron, ale – w opinii konkurencji – jego ceny i tak są wysokie.

Klienci Energi mogą od poniedziałku zawierać umowy na zakup energii po stałej cenie do końca 2012 r. Natomiast od dziś RWE uruchamia kampanię, zapewniając, że można zaoszczędzić nawet 10 proc. wydatków. Nowi klienci będą mogli sami ustalać wysokość rachunków miesięcznych. I jeśli zgodzą się płacić więcej niż średnia z ostatnich trzech faktur, to cena za każdą kilowatogodzinę ma być niższa o 3 proc.

Taniej dla dużych

Choć firmy energetyczne zapewniają, że klienci z drobnego biznesu są dla nich tak samo ważni jak największe firmy przemysłowe, to ich oferty cenowe nie są korzystne. – Energia elektryczna dla małych i średnich firm jest po prostu relatywnie droga – mówi Henryk Kaliś z Forum Odbiorców Energii i Gazu. Z opublikowanych przez firmy energetyczne informacji wynika, że za jedną megawatogodzinę zużywanej energii klienci muszą zapłacić od 275 do 295 zł (i to bez podatku VAT). Dla porównania – jak mówi Henryk Kaliś – hurtowa cena energii na ten rok wynosi ok. 192 – 195 zł za MWh.

Cena stała, ale wysoka

Najpopularniejsza oferta energetyki dla małego i średniego biznesu to tzw. gwarancja stałej ceny. W każdym przypadku warto – jak radzą eksperci – dokładnie prześledzić stawki. W praktyce oferta stałej ceny to obietnica, że klient nie zapłaci drożej przez cały okres, na jaki zawrze umowę. Na przykład PGE ma taką ofertę na okres od kwietnia tego roku do końca czerwca 2012 r., Energa – na cały 2011 i 2012 rok, a Vattenfall nawet na trzy lata. A spółka Energia dla Firm proponuje nawet gwarancję najniższej ceny. – Negocjujemy je indywidualnie dla każdego klienta – zapewnia prezes tej spółki Paweł Owczarski.

Jak przekonuje też dyrektor Grzegorz Lot z Vattenfall Polska, każdy klient może wybrać własną cenę, a ta zależy od terminu umowy.

Sprzedawcy energii, by pozyskać nowych klientów, oferują często dodatkowe usługi – np. wykonanie tzw. audytu energetycznego lub upusty w stałych opłatach. Dyrektor LOT uważa, że po tym, jak sprzedawcy energii koncentrowali się w ostatnich latach na zdobyciu klientów w postaci dużych firm, teraz wzrasta zainteresowanie małym i średnim biznesem. Stąd pojawiające się nowe oferty. – Widać, że każda spółka stara się aktywnie zabiegać o drobny biznes, bo nie ma innego wyjścia, jeśli chce zachować pozycję na rynku – mówi wiceprezes Energi Obrót Marcin Ludwicki.

Sam wybierz sprzedawcę

Szansą na to, by płacić niższe rachunki za energię, jest zmiana sprzedawcy. Ale choć to przywilej wszystkich odbiorców, nieliczni z niego korzystają. Z roku na rok statystyka się poprawia, ale Polsce daleko do rynku niemieckiego czy brytyjskiego. W naszym kraju w 2010 r. zmieniło sprzedawcę energii tylko 7, 4 tys. podmiotów. Najczęściej taką decyzję podejmowały duże zakłady i o nie najczęściej zabiegają energetycy. Dla drobnych firm barierą są obawy przed skomplikowaną procedurą i niewielkie efekty, czyli minimalne oszczędności na rachunkach.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki a.lakoma@rp.pl

Z nowymi promocyjnymi ofertami dostaw elektryczności dla małych i średnich firm ruszają właśnie niemiecki koncern RWE, obsługujący głównie Warszawę, oraz gdańska grupa Energa. Obie firmy – jak wynika z nieoficjalnych informacji – na początku roku wprowadziły jednak kilkuprocentowe podwyżki cen właśnie dla tej grupy odbiorców biznesowych. Wyższe cenniki stosują też Polska Grupa Energetyczna i Vattenfall, oferty nie zmienił Tauron, ale – w opinii konkurencji – jego ceny i tak są wysokie.

Pozostało 86% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy