Oszczędzanie, jak Polacy widzą oszczędzanie

O psychologii pieniądza i postawach Polaków wobec oszczędzania - mówi z psycholog społeczny Julia Izmałkowa

Publikacja: 01.07.2011 03:10

Oszczędzanie, jak Polacy widzą oszczędzanie

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Rz: Nie wiedziałam, że istnieje takie pojęcie jak psychologia pieniądza.

Zjawisko badają szczegółowo psycholodzy biznesu. Sfera finansowa ma ogromny wpływ na nasze życiowe decyzje i wybory, poczucie własnej wartości, postawy wobec innych, podejmowanie ryzyka. Przeprowadzam badania, jak poszczególne postawy, nasze indywidualne podejście do pieniędzy wpływają na to, ile ich mamy.

To sumy w portfelu nie określa wysokość dochodów?

Z psychologicznego punktu widzenia nie. Osoby, które mają permanentne poczucie, że mają mało pieniędzy, ciągle na ten fakt narzekają i popadają w skrajności. Są wśród nich tacy, którzy nadmiernie zaciskają pasa, odmawiając sobie wszelkich przyjemności, i żyją smutno, zazdroszcząc innym, że mają więcej. Druga skrajność to osoby, które nieustannie sobie swoją wyimaginowaną często biedę rekompensują, żyjąc ponad stan. A więc zaciągają kredyty konsumpcyjne, kupują na raty, pożyczają pieniądze. Wszystko na zasadzie: skoro inni tyle mają, to ja też mogę. Jednocześnie przepłacają, bo płacą różnego rodzaju odsetki i prowizje. Nie mają też na ogół żadnych oszczędności.

Podobno ludzie zamożni nie zaciągają kredytów konsumpcyjnych.

Wskazują na to bankowe statystyki. Mówi się, że zamożni korzystają z pieniędzy banków lub innych ludzi, by budować i pomnażać swoje aktywa. Z zasady nie liczą też na państwowe świadczenia socjalne i emerytalne, a więc oszczędzają. Przy czym, i to jest ciekawe dla psychologa, osoby te bardzo często wcale nie są faktycznie bogatsze od tych, które narzekają, że nie mają pieniędzy. Poczucie bogactwa mają w głowie, przez co łatwiej godzą się z tym, że chwilowo nie stać ich na te czy inne rzeczy. Z przysłowiowym ołówkiem w ręku planują swoje finanse z uwzględnieniem długoterminowych marzeń i celów. Nie są też sknerami, o których mówiliśmy na początku. Wyjeżdżają na wakacje, ale na przykład w ofercie last minut. Kupując, szukają okazji, korzystają z internetowych porównywarek cenowych. Ich oszczędzanie polega na rozważnym wydawaniu.

Który z typów dominuje w Polsce?

Zdecydowanie rządzi tendencja do narzekania i postawa: ja nie mam z czego oszczędzać. Przyczyn ubóstwa szukamy na zewnątrz, w sytuacjach, na które w powszechnym przekonaniu nie mamy wpływu. Jesteśmy przy tym w przeważającej części społeczeństwem konsumpcyjnym. Lubimy żyć na kredyt. Choć ostatnio wyraźnie racjonalizujemy wydatki.

Czyli coś się zmienia?

Zmiany spowodował kryzys. Na początku 2008 r. oszczędzała mniej niż połowa z nas.

Za to w maju 2011 posiadanie oszczędności deklarowało już trzech na czterech Polaków. Ostatnie badania na temat oszczędności Polaków pod hasłem „Oszczędnościowy Barometr" przeprowadził Millward Brown SMG/KRC na zlecenie ING Banku Śląskiego.

Z psychologicznego punktu widzenia inne jest podejście Polaków do oszczędzania, bo zaczęliśmy się bać. Jest taki efekt, który występuje zawsze i we wszystkich społeczeństwach: kryzys bardziej się odczuwa tuż po kryzysie, bo kryzys na długo pozostawia po sobie lęk. Lęk zaś jest dużo trudniejszym emocjonalnie stanem niż strach. Strach odczuwamy zawsze przed czymś konkretnym, a lęk jest nieokreślony. Dlatego dziś bardziej chronimy siebie i więcej oszczędzamy tak na wszelki wypadek. Badania Millward Brown SMG/KRC wykazały, że aż 67 procent spośród oszczędzających respondentów gromadzi pieniądze na czarną godzinę. Następne priorytety to kolejno: dzieci, podróże, emerytura, dom, samochód.

Te same badania pokazały, że co trzeci Polak trzyma pieniądze w skarpecie.

To prawda.

Z czego to wynika? Problem dotyczy pewnie osób starszych bądź niewykształconych lub mieszkańców wsi.

Byłoby świetnie, gdyby tak było. Tymczasem do skarpety odkładają też ludzie wykształceni z dużych miast w wieku 35 – 45 lat. I to jest zastanawiające. Dlaczego tak się dzieje? Z moich badań wynika, że mamy dramatycznie małą wiedzę na temat finansów. I to w podstawowym zakresie. Badałam osoby, które nie odróżniały karty debetowej od karty kredytowej i nie umiały powiedzieć, jaki typ karty posiadają. Niewiedzę tłumaczyły faktem, że o finansach i finansowych narzędziach nie uczy się w szkołach. Do tego dochodzi brak zaufania do instytucji typu bank. Ludzie, faktycznie na ogół starsi, żywią przekonanie, że bank chce ich oszukać. Wolą, i to jest szokujące, wyjąć pieniądze z bankomatu i zapłacić gotówką w kasie, niż wydać dyspozycję przelewu. Wiąże się to też ze strachem przed utratą kontroli. Dla wielu trzymanie pieniędzy w banku i śledzenie stanu konta w Internecie jest abstrakcją. To dla nich wirtualny pieniądz. Dlatego gotówkę wolą trzymać w dłoni, chcą widzieć swoje pieniądze, czuć je pod palcami. Jeśli już dokonują elektronicznych przelewów, to drukują potwierdzenia. I wolą zrobić przelew na poczcie lub w kasie banku – bo pieczątka musi być! Strach przed utratą kontroli towarzyszy też posiadaczom młodym świetnie poruszającym się po Internecie, posiadającym konta w wirtualnych bankach takich jak mBank. Ci często boją się karty kredytowej, bo może zapomną się, wydadzą za dużo i popadną w długi. Poza tym o jakiej skarpecie my tu rozmawiamy? Prócz tej namacalnej, w domu, przysłowiową skarpetą jest też dziś trzymanie pieniędzy na bieżącym koncie. Niepomnażane tracą na wartości tak samo jak te zamknięte w domowym schowku.

Rz: Nie wiedziałam, że istnieje takie pojęcie jak psychologia pieniądza.

Zjawisko badają szczegółowo psycholodzy biznesu. Sfera finansowa ma ogromny wpływ na nasze życiowe decyzje i wybory, poczucie własnej wartości, postawy wobec innych, podejmowanie ryzyka. Przeprowadzam badania, jak poszczególne postawy, nasze indywidualne podejście do pieniędzy wpływają na to, ile ich mamy.

Pozostało 94% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy