Klienci chcą sprawdzonych rozwiązań

- Klienci firm telekomunikacyjnych wcale nie szukają rozwiązań innowacyjnych, ale sprawdzonych – stwierdził Leszek Hołda, prezes Integrated Solutions podczas panelu dyskusyjnego „Innowacyjność branży ICT”, który się obył podczas prezentacji raportu TOP200 Computerworlda. W podobnym tonie wyrażała się jeden z jego współdyskutantów, w „cywilu” reprezentujący konkurencyjną grupą telekomunikacyjną. Szef jednego producentów podnosił natomiast wartość nie zorientowanej bezpośrednio na biznes działalności badawczo-rozwojowej

Aktualizacja: 28.06.2012 12:35 Publikacja: 28.06.2012 12:01

Panel "Innowacyjność w ICT". Od lewej: Leszek Hołda, Mirosław Suszek, Marzena Tarkowska

Panel "Innowacyjność w ICT". Od lewej: Leszek Hołda, Mirosław Suszek, Marzena Tarkowska

Foto: Computerworld

Jako przykład Leszek Hołda podał UEFA, na której potrzeby Orange (do tej samej grupy należy Integrated Solutions),  wyposażał studia transmisyjne na stadionach podczas Euro 2012.  – UEFA to wymagający klient, zawsze wybierający produkty z najwyższej półki. Jednak podczas rozmów z nami stwierdzili wprost, byśmy nie próbowali stosować żadnych innowacyjnych rozwiązań. Mamy wybrać takie, które są na rynku obecne co najmniej rok, a my oferujemy je co najmniej od sześciu miesięcy – powiedział  Leszek Hołda.

Według niego to pokazuje, jak różnie rozumieć można słowo innowacja. – Dla UEFA są to rozwiązania efektywne, które przynoszą pożądany efekt, a nie koniecznie nowość  – stwierdził Hołda.

W podobnym tonie wypowiedział się Mirosław Suszek, od niedawna dyrektor ds. operacyjnych i członek zarządu Netii. Stwierdził, że klienci firm telekomunikacyjnych nie są zainteresowani innowacją samą w sobie, a rozwiązaniami, które ułatwiają życie.  – To, oczywiście, w sytuacji kiedy rynek się kurczy wymusza na firmach wprowadzanie nowych, niekonwencjonalnych usług – podkreślił Mirosław Suszek .

Według niego innowacja może być szansą dla operatorów na szukaniu dodatkowych przychodów, czy na obniżenia kosztów. – Przykładem takich działań jest zmiana architektury systemów informatycznych i CRM – mówił Mirosław Suszek.

Czy tym można wytłumaczyć, że w zestawieniu wydatków branży ICT na badania i rozwój, którą przy okazji raportu

TOP200

przygotował

Computerworld

, firmy telekomunikacyjne  reprezentowane są bardzo skromnie?  W pierwszej dziesiątce rankingu znalazło się  tylko 

Orange Labs

, które w zeszłym roku na R&D wydało 54,5 mln zł, zatrudnia blisko 400 osób. Uplasowało się na trzecim miejscu ustępując tylko

Asseco

i

Comarchowi

. W pierwszej dwudziestce znalazły się jeszcze trzy firmy telekomunikacyjne:

Focus Telecom, Datera

i

Platan

, których wydatki na badania i rozwój w 2011 r. mieściły się w przedziale  2,5- 3,7 mln zł.

Andrzej Dulka

, prezes zarządu

Alcatel-Lucent

,  uważa, że obraz innowacyjności polskiej branży telekomunikacyjnej na podstawie tylko tego zestawienia jest bardzo mylący. – Nie bez kozery w Polsce otwiera się wiele centrów badawczo-rozwojowych zagranicznych koncernów z branży ICT. My także w Bydgoszczy mamy takie centrum, gdzie polscy inżynierowie tworzą oprogramowanie dla branży telekomunikacyjnej. To wszystko odbywa się w ramach międzynarodowego koncernu, jakim jest Alcatel-Lucent  i często trudno określić, czy dane rozwiązanie jest innowacją polską, czy nie polską. Tak naprawdę nie ma to jednak znaczenia – mówi Andrzej Dulka.

Także według Leszka Hołdy, statystki dotyczące wydatków na R&D, czy liczby patentów nie są do końca obiektywne. W ostatnim okresie można wskazać wiele przykładów  innowacyjnych rozwiązań z zakresu telekomunikacji w Polsce. Jako przykład Leszek Hołda podał przeprowadzony przez Główny Urząd Statystyczny spis ludności. – Urząd zainwestował w nowoczesne rozwiązanie, dzięki którem ankieterzy nie musieli spisywać danych na papierowych formularzach, i które pozwoliło szybko opracować wyniki – stwierdził Leszek Hołda. Jego zdaniem podobnie jest z takimi projektami jak e-szkoła, czy e-dzienniki. – Innowacja, to także zmiana  - stwierdził Leszek Hołda.

Trochę inaczej postrzega to Andrzej Dulka, według którego innowacja nie musi się wiązać  ze spektakularnym sukcesem finansowym.  A o tym, na ile nowe rozwiązanie zasługuje na miano innowacji świadczy to, czy potem do tego odwołują się inni naukowcy w swych publikacjach . – Trochę postrzegam to przez pryzmat Laboratoriów Bella, gdzie naukowcy opracowali m.in. pierwszy tranzystor, laser, fotokomórkę  czy telefon komórkowy. W tym kontekście zarabianie pieniędzy nie jest tu pierwszym celem korporacji- mówił Andrzej Dulka.

Jednak Leszek Hołda i Mirosław Suszek prezentowali konsekwentnie bardziej pragmatyczne stanowisko. – Przy najbliższych negocjacjach wykorzystam to, że szef Alcatel-Lucent w Polsce mówił, że zarabianie pieniędzy nie jest głównym celem jego firmy – ripostował Leszek Hołda. A Mirosław Suszek stwierdził, że dla firmy telekomunikacyjnej ważniejsza jest liczba udanych wdrożeń danego rozwiązania, niż liczba naukowych odwołań na jego temat.

Jako przykład Leszek Hołda podał UEFA, na której potrzeby Orange (do tej samej grupy należy Integrated Solutions),  wyposażał studia transmisyjne na stadionach podczas Euro 2012.  – UEFA to wymagający klient, zawsze wybierający produkty z najwyższej półki. Jednak podczas rozmów z nami stwierdzili wprost, byśmy nie próbowali stosować żadnych innowacyjnych rozwiązań. Mamy wybrać takie, które są na rynku obecne co najmniej rok, a my oferujemy je co najmniej od sześciu miesięcy – powiedział  Leszek Hołda.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Patronat Rzeczpospolitej
Naukowcy też zadbają o bezpieczeństwo polskiego przemysłu obronnego
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Ekonomia
E-Doręczenia: cyfrowa przyszłość listów poleconych
Patronat Rzeczpospolitej
Silna gospodarka da Polsce bezpieczeństwo
Ekonomia
Sektor farmaceutyczny pod finansową presją ustawy o KSC
Ekonomia
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę