W pierwszej dziesiątce liderów rynku w regionie połowa grup ubezpieczeniowych pochodzi z Polski.
– Polskie firmy są bardzo silne nie tylko pod względem przypisu składki, ale też liczby pracowników. Na przestrzeni lat widać jednak, że także tej branży nie omijają zwolnienia; w ciągu dekady zatrudnienie zmniejszyło się o około 10 proc. – zauważa prof. Jacek Lisowski z Katedry Ubezpieczeń Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. W ten sposób ubezpieczyciele dążą do zwiększenia efektywności swojego biznesu.
Pod względem przypisu składki PZU wyprzedza wicelidera zestawienia blisko trzykrotnie. W 2011 r. polski ubezpieczyciel zebrał w obu swoich biznesach, czyli w spółce majątkowej i życiowej, 3,7 mld euro, nieznacznie poprawiając wynik z roku poprzedniego. Zajmująca drugą pozycję czeska Ceska pojistovna sprzedała ubezpieczenia za niespełna 1,4 mld euro, pogarszając swój wynik z 2010 r. o 7 proc., z kolei zamykająca podium – również czeska – Kooperativa pojistowna zebrała składkę brutto o wartości 1,2 mld euro (bez zmian wobec 2010 r.).
W pierwszej dziesiątce ubezpieczycieli największy wzrost sprzedaży odnotowała sopocka grupa Ergo Hestia. W 2011 r. przekroczyła 1 mld euro przypisu, poprawiając sprzedaż o blisko 10 proc. Największy spadek składki był udziałem węgierskiego Allianzu – w zeszłym roku spółka zebrała 513 mln euro składki, czyli o 15 proc. mniej niż w 2010 r.
Zwyżki i spadki
Wart odnotowania jest wzrost biznesów firm z grupy Vienna Insurance (VIG). Życiowa spółka Benefii urosła aż o 90 proc., do 215 mln euro, natomiast Compensa sprzedała o 35 proc. więcej polis na życie niż w roku poprzednim, zbierając 378 mln zł składki. – Polska jest dla VIG jednym z najważniejszych rynków. Doskonałe wyniki naszych spółek w tym kraju są przejawem rosnącej świadomości ubezpieczeniowej Polaków i potwierdzają słuszność strategii grupy VIG, która opiera się na wykorzystaniu wysokiego potencjału krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Obecnie największym zainteresowaniem cieszą się produkty ze składką jednorazową. Tym niemniej liczymy, że w dłuższej perspektywie na popularności zyskają również tradycyjne produkty ubezpieczeń na życie ze składką regularną – mówi Franz Fuchs, prezes VIG Polska. Największy spadek sprzedaży zanotowała z kolei polska spółka Uniqi (o 23 proc., do 353 mln euro) oraz czeska Komercni pojistovna (o 22 proc., do 278,5 mln euro).