Sport dodał mocy słodkiemu liderowi

Marka Wedel nieprzerwanie rządzi w swojej kategorii. Co więcej, udało jej się nawet zwiększyć dystans w stosunku do konkurentów

Publikacja: 19.12.2012 00:20

Konsumenci słodyczy najwyraźniej nie lubią zmian. Wedel, który może się poszczycić już 161-letnią historią, od lat zajmuje pierwsze miejsce w naszym rankingu w kategorii słodyczy i lodów. Nie inaczej jest w tym roku. Moc tej marki w porównaniu z 2011 r. wzrosła. Nie powinno to dziwić, bo o Wedlu w tym roku mówiło się wyjątkowo dużo. Powód? Choćby ten, że był sponsorem Euro 2012 i wprowadził na rynek szereg produktów związanych z turniejem.

W pamięć Polakom z pewnością zapadło też specjalne studio telewizyjne, które w czasie mistrzostw urządzono na dachu wedlowskiej fabryki.

Marka Wedel stara się być zawsze blisko swoich konsumentów, towarzysząc im w ważnych wydarzeniach. Dlatego jesteśmy dumni i niezwykle zadowoleni z faktu, że mogliśmy współuczestniczyć w organizacji UEFA Euro2012, które było spektakularnym wydarzeniem w Polsce. Naszym celem było wzmocnienie marki Wedel i tę inwestycję traktujemy długoterminowo – mówi Magdalena Kołodziejska, kierownik komunikacji Lotte Wedel. Wartość nakładów Wedla na sponsoring Euro 2012 jest owiana tajemnicą. Nie wiadomo też, czy wydatki się zwróciły, ale jak widać – wzmocniły markę.

Ważna promocja w sieci

Wedel znany jest z tego, że intensywnie wykorzystuje nowoczesne kanały komunikacji z potencjalnymi klientami. Różnego rodzaju konkursy i obecność na portalach społecznościowych pozytywnie przekładają się na rozpoznawalność brandu. Równocześnie to właśnie Wedel w swojej kategorii jest postrzegany jako marka o najwyższym prestiżu oraz jakości.

– Stale poszerzamy nasze portfolio, wprowadzamy nowe produkty oraz ciekawe kombinacje smakowe. W 2013 roku będziemy kontynuować nasze działania – deklaruje Kołodziejska, nie zdradzając jednak żadnych szczegółów.

Za Wedlem – podobnie jak rok wcześniej – uplasowały się w naszym rankingu marki Prince Polo oraz Grześki. Ta pierwsza należy do koncernu Kraft Foods, który od lat ściga się z Wedlem o udziały w rynku. Ostatnio to Kraft wiedzie prym. Wyszedł bowiem na pozycję lidera polskiego rynku wyrobów czekoladowych. Kraft, podobnie jak Wedel, na reklamę i marketing pieniędzy na szczędzi.

W odpowiedzi na nowy trend na rynku wprowadziliśmy do sprzedaży limitowaną edycję Prince Polo: wafelków oblanych po bokach prawdziwą czekoladą. W sezonie jesiennym, od 1 października do 30 listopada, realizowaliśmy muzyczną promocję z atrakcyjnymi nagrodami: kultowymi słuchawkami Skullcandy – mówi Agnieszka Kępińska-Sadowska, kierownik ds. komunikacji Kraft Foods Polska. Dodaje, że kampanii towarzyszyły 15-sekundowy spot reklamowy oraz akcje promocyjne w Internecie, na popularnych portalach oraz w mediach społecznościowych, takich jak Facebook, NK.pl, YouTube i GG.

Kraft nie boi się też wychodzić na rynek z nowymi produktami. – Pod marką Alpen Gold pojawią się pierwsze czekolady z lekko solonymi dodatkami: Migdał lekko solony i Chrupek lekko solony. Produkty te mają szansę zbudować całkowicie nowy segment na rynku czekolad ze średniej półki cenowej – uważa Kępińska-Sadowska.

Rynek coraz trudniejszy

Z kolei Colian, dawna Jutrzenka, do którego należą Grześki oraz Goplana (piąte miejsce w rankingu, podobnie jak w 2011 r.) w tym roku wyraźnie zapowiedział, że skupi się na kilku kluczowych markach i że to właśnie je będzie promował. Te mniej ważne mogą wypaść z portfela. Czy ta strategia przynosi efekty? Trudno o jednoznaczną ocenę. Z naszego rankingu wynika, że wprawdzie moc marki Goplana wzrosła, ale Grześków się osłabiła.

W górę poszła natomiast moc Wawela, choć firma chętniej promuje raczej marki swych produktów niż sam flagowy brand. „Ideał jest zawsze jeden. Jedyny i niepowtarzalny jak Michałki. Te z Wawela" – taki przekaz kieruje spółka do swoich konsumentów w nowej promocji w największych sieciach handlowych w Polsce.

Mimo intensywnej promocji, Wawelowi na razie nie udaje się wskoczyć na podium. Podobnie jak w 2011 r., uplasował się na czwartym miejscu. Jednak jeśli chodzi o dynamikę poprawy wyników finansowych, swoich konkurentów firma zostawia daleko w tyle. To właśnie ona w ostatnich kwartałach najmocniej zwiększa zarówno sprzedaż, jak i zyski.

Na szóstą pozycję w naszym rankingu, z ósmej, awansowała marka Mieszko. Tuż za nią znalazła się Solidarność. Wprawdzie jej moc nieznacznie wzrosła, ale rok wcześniej marka ta mogła pochwalić się lepszą, szóstą pozycją.

Z pewnością nie służą jej pojawiające się na rynku wieści o problemach Firmy Cukierniczej Solidarność z utrzymaniem dobrych wyników oraz o prawdopodobnych zmianach właścicielskich. Podobno duży apetyt na zakup Solidarności ma Colian. Zdaniem ekspertów taka transakcja może być dla Coliana dobrym pomysłem. Solidarność działa w segmencie pralin, które są jedną z dynamiczniej rozwijających się kategorii słodyczy w naszym kraju. A Colian w ofercie ich nie ma.

Wszystkie firmy zgodnie twierdzą, że dla branży nadchodzą trudne czasy. – Drożejące ceny surowców i ostra polityka cenowa dyskontów to dwie tendencje bardzo mocno zauważane w branży – mówi Magdalena Kołodziejska.

Konsumenci słodyczy najwyraźniej nie lubią zmian. Wedel, który może się poszczycić już 161-letnią historią, od lat zajmuje pierwsze miejsce w naszym rankingu w kategorii słodyczy i lodów. Nie inaczej jest w tym roku. Moc tej marki w porównaniu z 2011 r. wzrosła. Nie powinno to dziwić, bo o Wedlu w tym roku mówiło się wyjątkowo dużo. Powód? Choćby ten, że był sponsorem Euro 2012 i wprowadził na rynek szereg produktów związanych z turniejem.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Ekonomia
Pracownik w centrum uwagi organizacji
Ekonomia
Korzyści dla firmy z wynajmu długoterminowego
Ekonomia
Czy sukces może uśpić czujność lidera?
Materiał Promocyjny
Porównywarka finansowa, czyli jak szybko wybrać najlepszy produkt bankowy
Materiał Promocyjny
Zrównoważony rozwój: biznes między regulacjami i realiami
Ekonomia
Świetny debiut Diagnostyki na GPW. Akcje mocno w górę
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”