Firma badawcza Gartner w opublikowanym raporcie szacuje, że światowa sprzedaż tabletów i komórek oraz komputerów wyniesie w 2013 roku 2,35 miliarda. To o 5,9 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Motorem napędowym rynku będą przede wszystkim „inteligentne" telefony oraz tablety.
Tym samym kolejny rok akcent dominującego segmentu sprzedaży jest odsuwany od komputerów na rzecz komórek i tabletów właśnie. Jeśli chodzi o sprzedaż tych pierwszych ma ona wzrosnąć o 4,3 proc. w stosunku do roku ubiegłego i osiągnąć poziom 1,8 miliarda sztuk nowych urządzeń, a kolejny rok zakończyć ze sprzedażą większą o kolejne 100 milionów sztuk w stosunku do 2013 roku. Szacunkowe 202 miliony tabletów, które trafić mają do rąk nowych właścicieli to zapowiedź spektakularnego, 67,9-proc. wzrostu.
Kolejny rok również zapowiada się doskonale dla sprzedawców tabletów. W 2014 roku na rynek ma trafić ponad 276 milionów takich urządzeń czyli o ponad 36 proc. więcej niż w 2013 roku. Tym samym sceptyczne prognozy niektórych managerów, o tym jakoby tablet miał się nie przyjąć jako przyjaciel współczesnego fana technologii okazują się nie mieć przełożenia na liczby.
W rynkowej defensywie są natomiast producenci komputerów stacjonarnych i notebooków, których sprzedaż, zgodnie z danymi Gartnera, ma spaść o ponad 10 proc. do 305 milionów sztuk sprzedanych na całym świecie. Niekorzystnie wygląda też prognoza na 2014 rok, która mówi o kontynuacji trendu spadkowego o kolejne kilka procent. Na rynku systemów operacyjnych, zdaniem analityków Gartnera, umacniać się będzie Android, którego przewaga nad drugim w zestawieniu najpopularniejszych platform Windowsem w ciągu dwóch lat będzie skokowo rosnąć.
W 2014 roku Android ma obsługiwać ponad miliard urządzeń podczas, gdy amerykanie z Microsoftu zaskarbią sobie sympatię niespełna 380 milionów użytkowników.