Ubrania za szybko na śmietnik

Co trzeci konsument wyrzuca je po ledwie kilkukrotnym założeniu co powoduje ogromne straty dla środowiska naturalnego

Publikacja: 28.06.2019 11:13

Tymczasem według ekspertów wydłużenie cyklu życia ubrań o zaledwie 10 proc. pozwoliłoby zaoszczędzić 3 mln ton CO2 oraz 150 mln litrów wody rocznie. Według badań przeprowadzonych na zlecenie Procter & Gamble, producenta takich marek jak Ariel i Lenor, co trzeci konsument wyrzuca ubrania po kilkakrotnym założeniu, przyspieszając ich drogę na wysypiska.

Według organizacji WRAP przemysł odzieżowy jest czwartą co do wielkości branżą mającą wpływ na środowisko naturalne – tuż po budownictwie mieszkaniowym, transporcie i produkcji żywności. Pranie i pielęgnacja odzieży odpowiadają za jedną trzecią naszego śladu węglowego, a ponad 25 proc. ubrań kupowanych przez gospodarstwa domowe ląduje w koszu.

- Stale szukamy innowacyjnych rozwiązań, które sprawią, że zarówno nasze bieżące działania, jak i cele, jakie przed sobą stawiamy oraz sposób ich realizacji, będą siłą napędzająca zrównoważony rozwój. Połączyliśmy siły z przedsiębiorstwem biotechnologicznym i wspólnie opracowaliśmy formułę Ariel Pods, która przedłuża żywotność ubrań, znacznie zmniejszając ich zużycie w skutek prania i noszenia – mówi Geraldine Huse, prezes Procter & Gamble w Europie Centralnej. - Ariel Pods można stosować w niskiej temperaturze i krótkim cyklu prania, a kapsułki wzbogacono substancjami wzmacniającymi materiał, zapobiegającymi rozciąganiu i blaknięciu tkanin. Pomaga to zmniejszyć emisję dwutlenku węgla i ograniczyć ilość wody potrzebnej do produkcji nowych ubrań – dodaje.

Jak wyjaśnia Geraldine Huse, P&G zdaje sobie sprawę z tego, że do zmiany nawyków konsumenckich potrzeba edukacji. - Uważamy, że naszą rolą jest proponowanie konsumentom innowacyjnych rozwiązań na miarę naszej branży, aby zaspokoić ich potrzeby w taki sposób, aby w przyszłości nie wrócili do produktów, których używali w przeszłości – dodaje.

Zlecone przez Procter & Gamble badania, ogłoszone podczas konferencji modowej Copenhagen Fashion Summit wykazały, że choć 40 proc. planowało nosić zakupione ostatnio przez siebie ubranie przynajmniej 30 razy, tak ponad jedna trzecia wyrzucała je już po kilkukrotnym założeniu. 

Ponad 70 proc. respondentów stwierdziło, że głównym powodem, dla którego pozbywają się ubrań, jest to, że tracą one swój kształt, zaczynają blaknąć i się starzeć. 90 proc. stwierdziło, że byłoby skłonne zmienić swoje przyzwyczajenia, zachowując ubrania na dłużej.

Procter & Gamble w jednej ze swoich kampanii nawoływał konsumentów do włączenia się w akcję „Wash it Better, Love it Longer”, zachęcając do zmiany nawyków związanych z praniem, pielęgnacją tkanin. Na przykład do tego, by ulubiony element garderoby nosić przynajmniej 30 razy.  A pomóc w tym mają innowacyjne kapsułki do prania Ariel i płyn do płukania Lenor z formułą Long Live Fashion. Poprzez te działania firma i jej marki chcą przyczynić się do ograniczenia szkodliwego wpływu na środowisko, jaki ma zakup ciągle nowych ubrań i częste wyrzucanie odzieży, która piętrzy się na wysypiskach.

Dla inspirowania konsumentów do odpowiedzialnej konsumpcji ważne jest jednak także nakłonienie ich do prania w krótkich cyklach i w niskiej temperaturze. 80 proc. zużycia energii przy praniu wykorzystywana jest  bowiem na  ogrzewane wody, zatem obniżając temperaturę prania zużywa się mniej energii, a co za tym idzie wytwarza mniej  dwutlenku węgla przedostającej się do atmosfery.

 

Materiał Promocyjny 

 

Tymczasem według ekspertów wydłużenie cyklu życia ubrań o zaledwie 10 proc. pozwoliłoby zaoszczędzić 3 mln ton CO2 oraz 150 mln litrów wody rocznie. Według badań przeprowadzonych na zlecenie Procter & Gamble, producenta takich marek jak Ariel i Lenor, co trzeci konsument wyrzuca ubrania po kilkakrotnym założeniu, przyspieszając ich drogę na wysypiska.

Według organizacji WRAP przemysł odzieżowy jest czwartą co do wielkości branżą mającą wpływ na środowisko naturalne – tuż po budownictwie mieszkaniowym, transporcie i produkcji żywności. Pranie i pielęgnacja odzieży odpowiadają za jedną trzecią naszego śladu węglowego, a ponad 25 proc. ubrań kupowanych przez gospodarstwa domowe ląduje w koszu.

Pozostało 80% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Ekonomia
Grupa Econ i EkoParter Recykling - niekwestionowani liderzy branży zrównoważonego zarządzania odpadami w Lubinie
Ekonomia
Dbamy o bezpieczeństwo przez cały czas życia produktu
Ekonomia
Zlatan Ibrahimović w XTB
Ekonomia
Nowe funkcje w aplikacji mobilnej mZUS