Pandemia oszczędziła przewozy cargo

W zeszłym roku koleją w Polsce przewiezionych zostało 223,2 mln ton towarów – wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego. To mniej niż w roku poprzednim, kiedy to po szynach przetransportowano 236,4 mln ton.

Publikacja: 23.09.2021 20:00

Wskaźnik pracy przewozowej wyniósł 52 217 mln tonokilometrów, a pracy eksploatacyjnej – 77,5 pociągokilometrów. W porównaniu z 2019 r. zmniejszyła się też średnia odległość przewożonego towaru – z 236,5 km do 233,9 km.

Firmy spedycyjne tłumaczą, że duży wpływ na takie dane miały m.in.: duży spadek konsumpcji energii i w rezultacie popytu na surowce energetyczne, niższe zapotrzebowania na paliwa w gospodarce, ograniczenie produkcji sektora hutniczego i duży spadek przeładunków kontenerów w portach morskich.

Jak podkreślają pracownicy UTK, w przewozach towarowych coraz większe znaczenie zyskuje transport intermodalny, czyli przewóz ładunków wykorzystujący więcej niż jeden rodzaj transportu. Jego udział w rynku mierzony masą przewiezionych towarów wzrósł o rekordowe 10,7 proc.

– Pozytywnie należy oceniać utrzymujący się od lat rosnący trend w transporcie intermodalnym. Miniony rok był rekordowy – przewieziono blisko 23,8 mln ton ładunków intermodalnych – stwierdza dr inż. Ignacy Góra, prezes UTK.

W przewozie towarów, a w szczególności w transporcie intermodalnym, kolej okazała się bardzo dobrą alternatywą dla przewozów drogowych. Wobec wprowadzanych ograniczeń w transporcie i obowiązkową kwarantanną dla osób przekraczających granicę kolej pozwalała na płynne zapewnienie dostaw. Pomimo trudnej sytuacji spowodowanej pandemią przewozy towarów funkcjonowały sprawnie zarówno w wymiarze krajowym, jak i międzynarodowym.

Z kolei, jak wynika z danych za obecny rok, rynek przewozów towarowych zdominowany jest przez trzech największych przewoźników, którzy przetransportowali łącznie 56,5 proc. wszystkich towarów, licząc pod względem wagi. Największy z nich przewiózł prawie 41,3 proc. towarów.

Konkurencyjność przewozów kolejowych ma wzrosnąć m.in. dzięki inwestycjom w infrastrukturę. Modernizacje prowadzone są m.in. na przejściach granicznych. Jak zapowiadają PKP Polskie Linie Kolejowe, przekłada się to na szybszy i sprawniejszy przewóz towarów przez wschodnią granicę, większe możliwości wymiany handlowej pomiędzy Europą i Azją.

Wskaźnik pracy przewozowej wyniósł 52 217 mln tonokilometrów, a pracy eksploatacyjnej – 77,5 pociągokilometrów. W porównaniu z 2019 r. zmniejszyła się też średnia odległość przewożonego towaru – z 236,5 km do 233,9 km.

Firmy spedycyjne tłumaczą, że duży wpływ na takie dane miały m.in.: duży spadek konsumpcji energii i w rezultacie popytu na surowce energetyczne, niższe zapotrzebowania na paliwa w gospodarce, ograniczenie produkcji sektora hutniczego i duży spadek przeładunków kontenerów w portach morskich.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Gotowi na zrównoważoną transformację? Polski biznes a ESG
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Materiał partnera
AI w ESG: wielkie nadzieje, sporo niepewności
Materiał partnera
Czy sztuczna inteligencja (AI) wyprodukuje nam leki?
Materiał partnera
Bliska współpraca i wsparcie łańcucha dostaw to kluczowe elementy strategii ESG w dużej firmie
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Zrównoważony rozwój łańcucha dostaw – w jakiej części łańcucha ESG jest twoja firma?