Niemieccy konsumenci w dobrych nastrojach

Indeks zaufania niemieckich konsumentów wzrósł w styczniu do 11 punktów, poinformował norymberski Instytut Badania Opinii i Rynku (Gesellschaft für Konsumforschung - GfK).

Aktualizacja: 25.01.2018 08:02 Publikacja: 25.01.2018 07:54

Niemieccy konsumenci w dobrych nastrojach

Foto: Fotorzepa/Urszula Lesman

To najlepszy wynik od 16 lat.

Ten wynik jest zaskoczeniem dla analityków, którzy spodziewali się, że indeks wyniesie podobnie jak miesiąc wcześniej 10,8 punktów.

Niemieckich konsumentów nie powstrzymuje brak nowej koalicji i rządu federalnego, ani widmo Brexitu, ani nawet izolacjonistyczna polityka gospodarcza Stanów Zjednoczonych.

Według analityków GfK Niemcy wydają dużo, ponieważ sytuacja na rynku pracy jest dobra, a im mniejsza jest obawa przed utratą pracy, tym większa chęć na wydawanie pieniędzy. Do tego dochodzi wzrost zarobków gospodarstw domowych.

Analitycy ostrzegają jednak przed ryzykami dla rynku pracy: firmy narzekają na brak specjalistów oraz problemy z obsadzeniem wielu stanowisk. Brak rąk do pracy w Niemczech może podkopać ostatnie sukcesy - informuje agencja Reutera.

Już w grudniu 2017 roku z raportu GfK wynikało, że rok 2018 będzie "bardzo udanym rokiem konsumenckim".

To najlepszy wynik od 16 lat.

Ten wynik jest zaskoczeniem dla analityków, którzy spodziewali się, że indeks wyniesie podobnie jak miesiąc wcześniej 10,8 punktów.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Dane gospodarcze
Niemcy zaskoczeni cenami pieczywa. Drożeje szokująco szybko
Dane gospodarcze
Strefa euro wróciła do wzrostów. Powiew optymizmu
Dane gospodarcze
Inflacja w kwietniu 2024 roku. GUS podał szybki szacunek
Dane gospodarcze
Gospodarka USA rozczarowała. Słaby wzrost PKB w pierwszym kwartale
Dane gospodarcze
Lepsze nastroje w niemieckiej gospodarce. Najgorsze już minęło?
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej