Reklama
Rozwiń

Niemieccy konsumenci w dobrych nastrojach

Indeks zaufania niemieckich konsumentów wzrósł w styczniu do 11 punktów, poinformował norymberski Instytut Badania Opinii i Rynku (Gesellschaft für Konsumforschung - GfK).

Aktualizacja: 25.01.2018 08:02 Publikacja: 25.01.2018 07:54

Niemieccy konsumenci w dobrych nastrojach

Foto: Fotorzepa/Urszula Lesman

ula

To najlepszy wynik od 16 lat.

Ten wynik jest zaskoczeniem dla analityków, którzy spodziewali się, że indeks wyniesie podobnie jak miesiąc wcześniej 10,8 punktów.

Niemieckich konsumentów nie powstrzymuje brak nowej koalicji i rządu federalnego, ani widmo Brexitu, ani nawet izolacjonistyczna polityka gospodarcza Stanów Zjednoczonych.

Według analityków GfK Niemcy wydają dużo, ponieważ sytuacja na rynku pracy jest dobra, a im mniejsza jest obawa przed utratą pracy, tym większa chęć na wydawanie pieniędzy. Do tego dochodzi wzrost zarobków gospodarstw domowych.

Analitycy ostrzegają jednak przed ryzykami dla rynku pracy: firmy narzekają na brak specjalistów oraz problemy z obsadzeniem wielu stanowisk. Brak rąk do pracy w Niemczech może podkopać ostatnie sukcesy - informuje agencja Reutera.

Już w grudniu 2017 roku z raportu GfK wynikało, że rok 2018 będzie "bardzo udanym rokiem konsumenckim".

Dane gospodarcze
Rosja się kurczy. Kreml utajnia dane demograficzne
Dane gospodarcze
To ta projekcja inflacji przekonała RPP do obniżki stóp procentowych
Dane gospodarcze
Kierunek dla stóp procentowych w Polsce: w dół, choć raczej nie w cyklu
Dane gospodarcze
Adam Glapiński, prezes NBP: RPP jest skłonna dalej obniżać stopy procentowe
Dane gospodarcze
Niespodzianka. RPP obniżyła stopy procentowe