Niespełna 2,7 mld litrów klasycznych win gronowych kupili Włosi w 2010 r. – podaje firma badawcza International Wine and Spirits Research. Dawało to im pozycję lidera na świecie. W najbliższych latach konsumpcja gronowego trunku we Włoszech będzie się jednak stopniowo kurczyć i nie uda się mu utrzymać pierwszego miejsca. W 2015 r. sprzedaż wina we Włoszech sięgnie ok. 2,65 mld litrów. Z konsumpcją na poziomie 2,9 mld litrów na pierwsze miejsce wysuną się natomiast Stany Zjednoczone, dotychczasowy wicelider (w 2010 r. sprzedaż wina wyniosła tam niecałe 2,6 mld litrów).
Według IWSR w najbliższych latach zmaleje także sprzedaż wina we Francji, trzecim rynku tego alkoholu na świecie. W 2015 r. wyniesie ok. 2,3 mld litrów i będzie o niemal 9 proc. niższa niż w ubiegłym roku.
Do 2015 roku z siódmego na szóste miejsce pod względem wielkości sprzedaży win gronowych przesuną się Chiny. Za cztery lata Chińczycy kupią ich w sumie ok. 1,1 mld litrów.
Mniej wina będą kupować także Hiszpanie. W 2015 r. będzie to 810 mln litrów wobec 864 mln litrów w 2010 roku.
Coraz więcej win gronowych kupować będą Polacy. Zdaniem części producentów w ciągu najbliższych pięciu lat nasze wydatki na nie powinny się podwoić.