USA zostaną liderem światowego rynku wina

Publikacja: 10.06.2011 02:18

USA zostaną liderem światowego rynku wina

Foto: Bloomberg

Niespełna 2,7 mld litrów klasycznych win gronowych kupili Włosi w 2010 r. – podaje firma badawcza International Wine and Spirits Research. Dawało to im pozycję lidera na świecie. W najbliższych latach konsumpcja gronowego trunku we Włoszech będzie się jednak  stopniowo kurczyć i nie uda się mu utrzymać pierwszego miejsca. W 2015 r. sprzedaż wina we Włoszech sięgnie ok. 2,65 mld litrów. Z konsumpcją na poziomie 2,9 mld litrów na pierwsze miejsce wysuną się natomiast Stany Zjednoczone, dotychczasowy wicelider (w 2010 r. sprzedaż wina wyniosła tam niecałe 2,6 mld litrów).

Według IWSR w najbliższych latach zmaleje także sprzedaż wina we Francji, trzecim rynku tego alkoholu na świecie. W 2015 r. wyniesie ok. 2,3 mld litrów i będzie o niemal 9 proc. niższa niż w ubiegłym roku.

Do 2015 roku z siódmego na szóste miejsce pod względem wielkości sprzedaży win gronowych przesuną się Chiny. Za cztery lata Chińczycy kupią ich w sumie ok. 1,1 mld litrów.

Mniej wina będą kupować także Hiszpanie. W 2015 r. będzie to 810 mln litrów wobec 864 mln litrów w 2010 roku.

Coraz więcej win gronowych kupować będą Polacy. Zdaniem części producentów w ciągu najbliższych pięciu lat nasze wydatki na nie powinny się podwoić.

Nie mamy jednak szans, aby dogonić czołowych konsumentów win. IWSR podaje, że do 2015 r. wielkość polskiego rynku win gronowych wyniesie 100 mln litrów. W 2010 r. była na poziomie niespełna 84 mln litrów. W tym roku ma zwiększyć się do nieco ponad 87,3 mln litrów.

 

Dane gospodarcze
Kiedy Fed może powrócić do obniżek stóp procentowych?
Dane gospodarcze
Prezes NBP Adam Glapiński: Wątpliwa kolejna obniżka stóp procentowych w czerwcu
Dane gospodarcze
Pośpieszne zakupy w USA w marcu. Powstał rekordowy deficyt bilansu handlowego
Dane gospodarcze
Zamówienia w niemieckich fabrykach wzrosły w marcu bardziej niż przewidywano
Dane gospodarcze
Rusza posiedzenie RPP. Brak obniżki stóp procentowych będzie sensacją
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem