Reklama
Rozwiń
Reklama

Inflacja wymknęła się spod kontroli. Nie ma oznak hamowania

Firmy śmiało przenoszą rosnące koszty na ceny towarów i usług. Pozwala im na to solidny wciąż popyt konsumpcyjny. To sugeruje, że w warunkach ekspansywnej polityki fiskalnej ograniczyć inflację będzie trudno.

Publikacja: 03.10.2022 03:00

Inflacja wymknęła się spod kontroli. Nie ma oznak hamowania

Foto: Adobe Stock

Inflacja, która w ostatnich miesiącach zaczynała się stabilizować, we wrześniu ponownie mocno przyspieszyła. Ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 17,2 proc. rok do roku, najbardziej od lutego 1997 r.

W sierpniu wskaźnik cen konsumpcyjnych (CPI), główna miara inflacji w Polsce, wzrósł o 16,1 proc. rok do roku, przebijając nawet skrajne szacunki ekonomistów. We wrześniu sytuacja się powtórzyła. Pomni sierpniowej niespodzianki analitycy przeciętnie szacowali, że wzrost CPI przyspieszył do 16,5 proc. rok do roku. Najwięksi pesymiści liczyli się z wynikiem na poziomie 17 proc. To, że rzeczywistość okazała się gorsza, potęguje wrażenie, że inflacja wymknęła się spod kontroli.

Pozostało jeszcze 81% artykułu

RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskasz dodatkowo pełny dostęp do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie otrzymasz dostęp do NYT: News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Reklama
Dane gospodarcze
PMI dla polskiego przemysłu pnie się w górę. Najwyższy wynik od pół roku
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Dane gospodarcze
Inflacja otworzyła drzwi do kolejnej obniżki stóp procentowych
Dane gospodarcze
Inflacja miała pójść w górę, a spadła. Niespodzianka od GUS
Dane gospodarcze
EBC utrzymał stopy procentowe bez zmian
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Dane gospodarcze
PKB strefy euro nieco lepszy od oczekiwań, a Niemcy w stagnacji
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama