Reklama

Przemysł nareszcie rozczarował. To dobra wiadomość dla inflacji

Produkcja sprzedana polskiego przemysłu po raz pierwszy od ośmiu miesięcy wzrosła mniej niż szacowali ekonomiści. To nie jest jednoznacznie negatywna wiadomość: spowolnienie w gospodarce jest potrzebne, aby wyhamować mogła inflacja. A na razie pogorszenie koniunktury w przemyśle jest delikatne.

Publikacja: 20.05.2022 10:52

Przemysł nareszcie rozczarował. To dobra wiadomość dla inflacji

Foto: Adobe Stock

Jak podał w piątek GUS, produkcja sprzedana przemysłu w marcu wzrosła realnie (czyli w cenach stałych) o 13 proc. rok do roku, po zwyżce o 17,3 proc. w marcu. Ankietowani przez „Rzeczpospolitą” ekonomiści przeciętnie spodziewali się wyniku na poziomie 15,4 proc. To pierwszy raz od sierpnia ub.r., gdy rzeczywisty wynik przemysłu okazał się słabszy od prognoz.

Oceniając w szerszym kontekście, spowolnienie wzrostu produkcji w kwietniu nie było gwałtowne. Poprzednie miesiące należały bowiem dla przemysłu do wyjątkowo udanych. Pomijając wiosnę 2021 r., gdy produkcja rosła bardzo szybko pod wpływem niskiej bazy odniesienia sprzed roku, taki rozkwit, jak w pierwszych miesiącach br., polski przemysł przeżywał poprzednio w 2004 r.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Dane gospodarcze
Amerykańska inflacja pozytywnie zaskoczyła inwestorów
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Dane gospodarcze
GUS: Stopa bezrobocia rejestrowanego we wrześniu jeszcze w górę
Dane gospodarcze
Sprzedaż detaliczna z solidnym wzrostem. Dane GUS za wrzesień zgodne z prognozami
Dane gospodarcze
Silne dane o produkcji przemysłowej. Wrzesień był wyraźnie lepszy od prognoz
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Dane gospodarcze
Chiński PKB wzrósł o 4,8 proc., ale mocno spadły inwestycje
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama