Rosnące ceny coraz mocniej dają się we znaki. Drożeją towary, usługi, opieka medyczna, a nawet koncerty. W środę organizator festiwalu muzycznego Open,er w Gdyni ogłosił podwyżkę cen biletów na przyszłoroczne koncerty, tłumacząc to inflacją.

Czytaj więcej

Drożyzna straszy, a może być jeszcze gorzej w najbliższych 12 miesiącach

Drożyznę doskonale widać nie tylko na rynku paliw, ale też, co szczególnie dotkliwe, żywności. „Rzeczpospolita" sięgnęła do danych rządowego Zintegrowanego Systemu Rolniczej Informacji Rynkowej. I okazało się, że olej rzepakowy sprzedawany w hurcie zdrożał między 11 października 2020 r. a 10 października 2021 r. o blisko 70 proc. Ale to nie wszystko. Od 10 do 17 października 2021 r. jego cena poszła w górę o kolejne 17 proc. Dwucyfrowo drożały też zboża, a w ślad za nimi mąka. To oczywiście przekłada się na na ceny pieczywa. W górę poszły ceny wyrobów mleczarskich. Masło tylko we wspomnianym tygodniu między 10 a 17 października zdrożało o ponad 6 proc. Drożeją też sery i mleko w proszku. Na rynku spożywczym trudno dziś znaleźć produkty, których ceny nie wzrosły. We wrześniu spadły tylko ceny wieprzowiny i drobiu. Te drugie w stosunku do sierpnia, bo w porównaniu z wrześniem zeszłego roku były wyższe o blisko 23 proc.

Żywność drożeje na całym świecie. Wyznaczany przez Organizację Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) indeks światowych cen żywności sięgnął we wrześniu 130 pkt i znalazł się tym samym na najwyższym poziomie od września 2011 r. W październiku mogą paść kolejne rekordy.

Czytaj więcej

Anna Cieślak-Wróblewska: Kto kontroluje drożyznę w Polsce?

– To nieszczęśliwy zbieg okoliczności. Warto zwrócić uwagę, że znaczna część obserwowanego wzrostu cen jest efektem niesprzyjających warunków agrometeorologicznych w różnych regionach świata, istotnych z punktu widzenia światowej produkcji żywności – mówił dla „Rzeczpospolitej" Jakub Olipra, ekonomista i ekspert rynku rolno-spożywczego banku Credit Agricole Polska. – Do tego drożeją paliwa, gaz i energia elektryczna, co podbija koszty transportu i produkcji. Rośnie również presja płacowa. W tej sytuacji firmy produkujące żywność nie mają innego wyjścia i ratując swoją rentowość, próbują przerzucać wyższe koszty na konsumentów – dodał.

Ceny mogą dalej rosnąć. Według badania firmy Grand Thornton, które „Rzeczpospolita" opisuje jako pierwsza, aż 71 proc. polskich firm planuje podnosić ceny towarów i usług w najbliższych 12 miesiącach. To dwukrotnie więcej niż w poprzednich latach.

Czytaj więcej

Ceny nie wystraszyły konsumentów. Sprzedaż mocno rośnie