Rynek pracy tymczasowej może w tym roku wzrosnąć o 15 proc.

Agencje korzystają z poprawy w gospodarce i popytu na elastyczne formy zatrudnienia.

Publikacja: 27.09.2013 08:14

Rynek pracy tymczasowej może w tym roku wzrosnąć o 15 proc.

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Po słabym 2012 roku i symbolicznym wzroście obrotów w I kwartale tego roku ostatnie miesiące przyniosły w agencjach pracy tymczasowej wyraźny wzrost zamówień. Przedstawiciele czołowych firm, którzy wiosną ostrożnie mówili o co najwyżej 10 proc. wzroście rynku, zaznaczając, że może skończyć się na jednocyfrowej dynamice, dziś korygują prognozy w górę.

O 15-proc. wzroście mówi Anna Wicha, prezes Polskiego Forum HR, które zrzesza większość działających u nas dużych agencji zatrudnienia, i dyrektor zarządzająca Adecco Poland. – To głównie zasługa drugiej połowy roku. Od czerwca rynek wyraźnie idzie do góry – twierdzi Wicha, zaznaczając, że kierowana przez nią agencja powinna zakończyć ten rok z ok. 20-proc. wzrostem obrotów.

Tysiące godzin

Według Anny Wichy szybszy wzrost to głównie zasługa większych zamówień na pracowników tymczasowych w przemyśle, m.in. w zakładach z branży FMCG (m.in. spożywczych), w fabrykach AGD i elektroniki oraz w motoryzacji.

– Nasi klienci mają nowe kontrakty, inwestują w nowe linie produkcyjne, ale nie mając pewności, czy dynamika zleceń się utrzyma, wolą sięgnąć na razie po pracowników tymczasowych – wyjaśnia szefowa Polskiego Forum HR.

Jak wynika z danych organizacji, zrzeszone w niej agencje zanotowały w II kwartale 11-proc. wzrost obrotów w porównaniu z tym samym okresem 2013 i 14,5-proc. wzrost liczby godzin przepracowanych przez pracowników tymczasowych (do 46,5 tys.)

– Niektórzy duzi eksporterzy, m.in. z branży elektromaszynowej czy AGD, przyjęli w tym roku setki pracowników tymczasowych – twierdzi Kajetan Słonina, dyrektor zarządzający Randstad Polska, który zwraca też uwagę na rosnący popyt na pracę tymczasową w firmach kosmetycznych oraz w call center.

W rezultacie Randstad, która od początku października oficjalnie przejmie swego konkurenta z branży, Start People, od stycznia do sierpnia delegowała do firm o jedną czwartą „czasowników" więcej niż rok wcześniej. Jak ocenia Kajetan Słonina, całkiem realny jest w tym roku 15–16-proc. wzrost rynku pracy tymczasowej.

Tymczasowo na próbę

Zdaniem szefa Randstad branży sprzyja także rosnący optymizm pracodawców widoczny m.in. w najnowszej, sierpniowej edycji badania Instytutu Randstad, gdzie 28 proc. z 300 badanych firm zapowiedziało wzrost zatrudnienia w najbliższych sześciu miesiącach.

O wyraźnym ożywieniu w pracy tymczasowej w ostatnich miesiącach mówi też Luiza Luranc, menedżer regionalny w agencji zatrudnienia Manpower, która notuje w tym roku, zwłaszcza od III kw. wyraźny wzrost zleceń z firm motoryzacyjnych.

– Branża automotive, która przez dłuższy czas notowała spadki zatrudnienia, teraz dość dynamicznie zwiększa zapotrzebowanie na pracowników tymczasowych – twierdzi Luiza Luranc.

Dodaje, że silny wzrost zamówień widać też w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu (BPO/SSC), gdzie spora część nowych inwestycji bazuje na starcie na pracownikach tymczasowych.

– Odchodzimy od rynku, na którym praca tymczasowa była tylko pracą fizyczną. Nasi klienci pytają coraz częściej o inżynierów, doświadczonych specjalistów o określonych kwalifikacjach – dodaje menedżer w Manpower, oceniając, że rynek pracy tymczasowej może w tym roku wzrosnąć o ponad 15 proc.

Podobną 15–16-proc. dynamikę zakłada Tomasz Hanczarek, prezes Work Service. Grupa będąca liderem rynku usług personalnych w Polsce i I półrocze zakończyła z ponad 16-proc. wzrostem sprzedaży (do ponad 410 mln zł).

Fabryka w outsourcing

Prezes Hanczarek podtrzymuje wcześniejsze deklaracje zarządu, że organiczny wzrost skonsolidowanych przychodów Work Service co roku będzie wynosił co najmniej 20 proc.

Agencje zatrudnienia coraz częściej nie ograniczają się też do tradycyjnej pracy tymczasowej. W Work Service stanowi ok. 60 proc. przychodów grupy, która oferuje pracodawcom m.in. prowadzenie linii produkcyjnych, merchandisingu czy np. doradztwo w ograniczeniu absencji chorobowych.

Jarosław Adamkiewicz, prezes Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia i szef agencji Wadwicz, zwraca uwagę, że częściej po pracowników tymczasowych sięga sektor publiczny; w tym sądy.

– To nie jest już sezonowa praca, ale poszukiwana przez pracodawców forma elastycznego zatrudnienia – podkreśla Adamkiewicz.

Dodaje, że firmy coraz chętniej przekazują agencjom prowadzenie całych działów. Niedawno do jego agencji zwróciły się duże zakłady mięsne, które chcą przejść na outsourcing 95 proc. pracowników.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, a.blaszczak@rp.pl

Po słabym 2012 roku i symbolicznym wzroście obrotów w I kwartale tego roku ostatnie miesiące przyniosły w agencjach pracy tymczasowej wyraźny wzrost zamówień. Przedstawiciele czołowych firm, którzy wiosną ostrożnie mówili o co najwyżej 10 proc. wzroście rynku, zaznaczając, że może skończyć się na jednocyfrowej dynamice, dziś korygują prognozy w górę.

O 15-proc. wzroście mówi Anna Wicha, prezes Polskiego Forum HR, które zrzesza większość działających u nas dużych agencji zatrudnienia, i dyrektor zarządzająca Adecco Poland. – To głównie zasługa drugiej połowy roku. Od czerwca rynek wyraźnie idzie do góry – twierdzi Wicha, zaznaczając, że kierowana przez nią agencja powinna zakończyć ten rok z ok. 20-proc. wzrostem obrotów.

Pozostało 82% artykułu
Dane gospodarcze
Inflacja w USA zgodna z prognozami, Fed może ciąć stopy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Dane gospodarcze
Dług publiczny Polski pobił kolejny rekord
Dane gospodarcze
Kolejni członkowie RPP mówią w sprawie stóp procentowych inaczej niż Glapiński
Dane gospodarcze
Produkcja przemysłowa w Niemczech spadła w październiku. Rząd uspokaja
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Dane gospodarcze
Zagadkowy komunikat RPP. Rząd chciał rozwiać niepewność, wyszło inaczej