Mniej oszczędności w niemieckim budżecie na 2024 r.

Nowa wersja projektu budżetu Niemiec, wymuszona wyrokiem sądu zawiera nieoczekiwane zmiany, zwłaszcza mniejsze o 2,5 mld euro przewidziane oszczędności. Stracą głównie rolnicy, bo zmaleją do zera w latach 2024-26 subwencje do rolniczego diesla. Budżet ma być przyjęty na początku lutego.

Publikacja: 06.01.2024 09:39

Olaf Scholz, kanclerz Niemiec

Olaf Scholz, kanclerz Niemiec

Foto: Krisztian Bocsi/Bloomberg

Rząd musiał wprowadzić zmiany w projekcie ustawy, aby wypełnić w nim lukę 17 mld euro po werdykcie Trybunału Konstytucyjnego z Karlsruhe, który nie zezwolił na wykorzystanie w budżecie środków zaoszczędzonych na przeciwdziałaniu skutkom pandemii. Wprowadzone zmiany dotyczą stopniowego wycofania się rządu z subwencji do paliw dla rolników, odroczenia nowego podatku od tworzyw sztucznych i dodatkowych funduszy dla państwowej kolei. Ogłoszono je po dojściu do porozumienia kanclerza Olafa Scholza z ministrem gospodarki Roberterm Habeckiem i ministrem finansów Christianem Lindnerem.

Czytaj więcej

Słabe widoki dla Niemiec w 2024 r. po cięciu wydatków budżetowych

—  Rozmawialiśmy o tym ze sobą intensywnie w ostatnich dniach, bo dostrzegamy obciążenie dotyczące rolników. Zostało znalezione finansowanie dla skorygowanej wersji — cytuje Reuter ministra Habecka.

Politycy uzgodnili, że zamiast nagłego zniesienia ulg podatkowych dla rolników na paliwo rolnicze, subwencje do diesla zostaną zmniejszone o 40 proc. w tym roku, o 30 proc. w 2025 r. i zostaną zlikwidowane w 2026 r. Ponadto rząd odstąpił od planów zniesienia preferencyjnego opodatkowania pojazdów w przemyśle leśnym i drzewnym oraz w rolnictwie. — Razem znaleźliśmy rozwiązanie, które unika nieproporcjonalnego ciężaru nakładanego na sektory rolnictwa i gospodarki leśnej — stwierdził minister rolnictwa Cem Özdemir.

Setki rolników demonstrowały w listopadzie w centrum Berlina przeciwko możliwości utraty ulgi podatkowej na paliwo, teraz szef ich organizacji DBV, Joachim Rukwied uznał, że przyjęte zmiany są za małe. — To może być pierwszy krok. Nasze stanowisko jest bez zmiany: obie propozycje redukcji trzeba usunąć ze stołu. Wyraźnie chodzi o przyszłą drożność naszej branży i o kwestię, czy nadal jest potrzebna krajowa produkcja żywności — powiedział.

Niemal jedna trzecia luki w wydatkach ma być pokryta przychodami z uruchomionych w 2023 r. projektów farm wiatrowych offshore, które trafią do przyszłorocznego budżetu. Resztę pokryją dodatkowe cięcia kosztów w resorcie rolnictwa i rezerwa w budżecie wynikająca z nowych danych gospodarczych.

Czytaj więcej

Były grecki minister: Niemcom brakuje pieniędzy? Niech sprzedadzą swoje wyspy

Rząd musiał wprowadzić zmiany w projekcie ustawy, aby wypełnić w nim lukę 17 mld euro po werdykcie Trybunału Konstytucyjnego z Karlsruhe, który nie zezwolił na wykorzystanie w budżecie środków zaoszczędzonych na przeciwdziałaniu skutkom pandemii. Wprowadzone zmiany dotyczą stopniowego wycofania się rządu z subwencji do paliw dla rolników, odroczenia nowego podatku od tworzyw sztucznych i dodatkowych funduszy dla państwowej kolei. Ogłoszono je po dojściu do porozumienia kanclerza Olafa Scholza z ministrem gospodarki Roberterm Habeckiem i ministrem finansów Christianem Lindnerem.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Budżet i podatki
Polska w piątce krajów UE o najwyższym deficycie. Będzie reakcja Brukseli
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Budżet i podatki
Ponad 24 mld zł dziury w budżecie po I kwartale. VAT w górę, PIT dołuje
Budżet i podatki
Francja wydaje ciągle za dużo z budżetu
Budżet i podatki
Minister finansów: Budżet wygląda całkiem dobrze
Budżet i podatki
Polacy zmienili nastawienie do podatków. Zawinił Polski Ład