Rząd wyda 40 mld zł na budowę lokalnych dróg

Kontynuacje wsparcia inwestycji infrastrukturalnych w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD) zapowiedział w środę premier Mateusz Morawiecki.

Publikacja: 16.02.2022 14:19

Rząd wyda 40 mld zł na budowę lokalnych dróg

Foto: Adobestock

Na spotkaniu z dziennikarzami w gminie Latowicz (otwarto tam drogę zbudowana w ramach Funduszu Dróg Samorządowych) poinformował, że w ostatnich 3 latach budżetowe nakłady na rozbudowę dróg o łącznej długości 14 tys. kilometrów sięgnęły 10 mld zł. – Drogi to podstawa do tworzenia nowych przedsiębiorstw, do przyciągania nowego biznesu i nowych miejsc pracy – powiedział premier.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk przypomniał, że dofinansowanie do inwestycji na drogach samorządowych w pierwszym roku działania programu wyniosło 6 mld zł, w kolejnych po 3,5 mld zł. – Samorządy planują kolejne modernizacje i remonty, bo program będzie działał przez następne lata – dodał Adamczyk. W sumie w ciągu 10 lat rząd ma przyznać na wsparcie inwestycji na drogach samorządowych kwotą 40 mld zł, natomiast samorządy dołożą ok. 30 mld zł.

Czytaj więcej

Coraz bliżej do Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej

Rządowe wsparcie rozbudowy lokalnej infrastruktury okazuje się tym ważniejsze, że w Polsce jest ponad 420 tys. km dróg publicznych, z czego ok. 40 proc. dróg lokalnych nie ma utwardzonej nawierzchni. Ale pomoc dla drogowych inwestycji samorządów ma mieć jeszcze jeden cel – powinna dodatkowo wzmacniać rozwój gospodarki, gdy jest ona dramatycznie osłabiona skutkami epidemii koronawirusa. Remonty, przebudowy i budowa dróg mają przyczynić się do powstania nowych miejsc pracy. Rząd zakłada, że wsparcie RFRD będzie także aktywizować małe i średnie firmy, które okazały się najbardziej narażone na skutki epidemii, a teraz są szczególnie zagrożone utratą płynności finansowej.

W 2022 r. wsparcie rządowe uzyska 2328 zadań, w tym 630 powiatowych i 1 698 gminnych. Dzięki temu planowana jest budowa, przebudowa lub remont 3,8 tys. km dróg: 1,95 tys. km powiatowych i 1,85 tys. km gminnych. Na dofinansowanie zadań gminnych trafi 1,52 mld zł, na zadania powiatowe przeznaczonych zostało 1,2 mld zł, wartość dofinansowania zadań na drogach obronnych to 500 mln zł.

W ubiegłym roku dofinansowanie otrzymało prawie 2,2 tys. inwestycji, obejmujących budowę, przebudowę lub remont blisko 3,9 tys. kilometrów dróg: 2,1 tys. km powiatowych oraz 1,8 tys. km gminnych. Maksymalna wartość wsparcia mogła sięgać 80 proc. kosztów budowy. Przy czym im niższe dochody miał starający się o pomoc samorząd, tym większa mogła być wartość dofinansowania realizowanego przedsięwzięcia.

Czytaj więcej

Coraz droższe budowanie

Najwięcej na realizacje dróg lokalnych rząd przeznaczył w 2019 r. Dofinansowanie z ówczesnego Funduszu Dróg Samorządowych otrzymało łącznie 4280 przedsięwzięć na drogach powiatowych i gminnych o długości 6 tys. km. W roku 2020 wsparcie z RFRD otrzymało łącznie 3212 zadań, z czego 2393 na drogach gminnych i 819 na drogach powiatowych. Pozwoliło to na realizację 4383 km dróg: 2295 km gminnych i 2088 km powiatowych.

Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg będący kontynuacją Funduszu Dróg Samorządowych (FDS) miał początek w 2018 r. FDS powołano wówczas celem dofinansowania drogowych inwestycji powiatów i gmin, które wcześniej korzystały z pieniędzy w ramach „Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016–2019” – czyli tzw. schetynówek. Źródłami finansowania RFRD są wpłaty pochodzące z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dotacje z budżetu państwa (w tym z części budżetu, której dysponentem jest szef MON), Lasów Państwowych oraz z zysku jednoosobowych spółek Skarbu Państwa i spółek, w których państwo ma 100 proc. udziałów.

Wsparcie dla inwestycji jest przyznawane na podstawie wniosków o dofinansowanie, składanych przez jednostki samorządu terytorialnego w ramach naborów przeprowadzanych w każdym województwie. Za przeprowadzenie naboru oraz późniejszą ocenę wniosków o dofinansowanie odpowiadają wojewodowie, którzy ustalają jeszcze szczegółowe kryteria uwzględniające specyfikę i potrzeby regionu. W sumie pod uwagę brane są m.in. kwestie zwiększenia dostępności transportowej, spójności sieci dróg, podnoszenia ich standardów technicznych, poprawę stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego czy poprawę dostępności terenów inwestycyjnych.

Czytaj więcej

Firmy budowlane boją się bankructwa

Na spotkaniu z dziennikarzami w gminie Latowicz (otwarto tam drogę zbudowana w ramach Funduszu Dróg Samorządowych) poinformował, że w ostatnich 3 latach budżetowe nakłady na rozbudowę dróg o łącznej długości 14 tys. kilometrów sięgnęły 10 mld zł. – Drogi to podstawa do tworzenia nowych przedsiębiorstw, do przyciągania nowego biznesu i nowych miejsc pracy – powiedział premier.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk przypomniał, że dofinansowanie do inwestycji na drogach samorządowych w pierwszym roku działania programu wyniosło 6 mld zł, w kolejnych po 3,5 mld zł. – Samorządy planują kolejne modernizacje i remonty, bo program będzie działał przez następne lata – dodał Adamczyk. W sumie w ciągu 10 lat rząd ma przyznać na wsparcie inwestycji na drogach samorządowych kwotą 40 mld zł, natomiast samorządy dołożą ok. 30 mld zł.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Budownictwo
Spadają ceny materiałów budowlanych. Co potaniało najbardziej?
Budownictwo
Ceny nowych mieszkań dalej w górę w największych aglomeracjach
Budownictwo
Niemcy mają problem. Wysokie stopy uderzyły w domy i mieszkania
Budownictwo
Ceny mieszkań. Czy to koniec histerii? Program „Na start” uspokoi rynek?
Budownictwo
„Bezpieczny kredyt 2 proc.” rozsiał się po całym kraju. Gdzie najbardziej?