Vision 2020+, ostatnia karta w zagrywce prezesa

Joe Kaesera Największy w Europie konglomerat przemysłowy Siemens przystąpił do największej od 4 lat zmiany strategii mającej zapewnić mu większą szybkość reakcji i rentowność w opoce cyfryzacji przemysłowej po zakończeniu kadencji obecnego prezesa Joe Kaesera

Publikacja: 05.08.2018 20:09

Vision 2020+, ostatnia karta w zagrywce prezesa

Foto: Bloomberg

Nawa strategia „Vision 2020+"polega na zmniejszeniu liczby działów przemysłowych z pięciu do trzech operacyjnych, nadaniu każdemu większej autonomii i i zwiększeniu wzrostu i marży zysku o 2 proc. w ciągu 3-5 lat. Siemens zakłada obecnie marżę operacyjną na poziomie 11-15 proc. Trzy nowe jednostki to Gas and Power (gaz i energetyka), Smart Infrastructure (Inteligentna infrastruktura) i Digital Industries (branże cyfrowe).

- Naszym celem jest stworzenie firmy, która będzie odnosić sukcesy nie tylko dziś, ale będzie dobrze przygotowania na nadchodzącą dekadę. Odejdziemy od jednolitego nastawienia się na wszystko ku działaniom nakierowanym na dany cel i zwracającym uwagę na potrzeby rynku, które zapewnią szybkie tworzenie, dostosowywanie się do zakłóceń i będą sprzyjać konsolidacji — powiedział 61-letni prezes na konferencji prasowej w Monachium przedstawiając strategię „Vision 2020+".

Kaeser, który wydzielił dział energetyki i taboru szynowego w spółki j. v. i wprowadził na giełdę dział aparatury medycznej powiedział, że nie ma planów wprowadzania na giełdę jednego z 3 nowych działów.

Zmiany w strukturze doprowadziły też do zmian kadrowych. Amerykanka Lisa Davis, która trafiła do Siemensa w 2015 r. wraz z kupnem Dresser-Rand, obejmie kierownictwo w nowym dziale gazu i energetyki, zaproponowano jej przedłużenie kontraktu. Dotychczasowy szef działu technologii Roland Busch awansował na stanowisko dyrektora generalnego, co jest sygnałem, że może być rywalem Michaela Senna z zarządu na miejsce j. Kaesera, który kieruje Siemensem od 2013 r., a jego kadencja kończy się w 2021 r. J. Kaeser powiedział, ze nowa strategia tworzy więcej przestrzeni dala jego następców.

W III kwartale (do 30 czerwca) Siemens wypracował zysk z działalności przemysłowej 2,21 mld euro (+2 proc.), a analitycy liczyli na 2,18 mld. i zmniejszył obroty o 4 proc. do 20,47 mld, zwiększając natomiast wartość nowych zamówień o 16 proc. do 22,8 mld.

Dział gazu i energetyki zmniejszył zysk o 56 proc., bo klienci odchodzą od paliw kopalnych — sprzedano zaledwie 5 dużych turbin gazowych — i przestawiają się na na odnawialne źródła energii, więc zamówienia nowego sprzętu skoczyły o 54 proc. Z kolei nowy klejnot w koronie, dział automatyki przemysłowej Digital Factory zwiększył zysk o 54 proc. dzięki zamówieniom z Chin i z Stanów.

„Wbrew naszym oczekiwaniom plan „Vision 2020+" nie zawiera programu konkretnej restrukturyzacji kosztów stałych" — stwierdzili w nocie analitycy z Baader Bank, ale zalecili kupowanie akcji Siemensa. Podobne konglomeraty o szerokiej działalności, od oprogramowań przemysłowych po skanery medyczne, są coraz bardziej omijane przez inwestorów, którzy wolą firmy prowadzące prostszą działalność i będące łatwiejsze do oceny. Akcje Siemensa wypadły gorzej od konkurentów w ostatnich 12 miesiącach tracąc 0,3 proc.

Nawa strategia „Vision 2020+"polega na zmniejszeniu liczby działów przemysłowych z pięciu do trzech operacyjnych, nadaniu każdemu większej autonomii i i zwiększeniu wzrostu i marży zysku o 2 proc. w ciągu 3-5 lat. Siemens zakłada obecnie marżę operacyjną na poziomie 11-15 proc. Trzy nowe jednostki to Gas and Power (gaz i energetyka), Smart Infrastructure (Inteligentna infrastruktura) i Digital Industries (branże cyfrowe).

- Naszym celem jest stworzenie firmy, która będzie odnosić sukcesy nie tylko dziś, ale będzie dobrze przygotowania na nadchodzącą dekadę. Odejdziemy od jednolitego nastawienia się na wszystko ku działaniom nakierowanym na dany cel i zwracającym uwagę na potrzeby rynku, które zapewnią szybkie tworzenie, dostosowywanie się do zakłóceń i będą sprzyjać konsolidacji — powiedział 61-letni prezes na konferencji prasowej w Monachium przedstawiając strategię „Vision 2020+".

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?