#RZECZoBIZNESIE: Daria Banachowska: Od centrów handlowych chcemy czegoś więcej niż zakupów

Konsumenci mają nowe nawyki i oczekiwania. Odwiedzając centrum handlowe oczekują czegoś więcej niż tylko dokonania zakupów – mówi Daria Banachowska, leasing manager w Metropolitan Investment, gość programu Michała Niewiadomskiego.

Aktualizacja: 19.03.2019 12:12 Publikacja: 19.03.2019 11:33

#RZECZoBIZNESIE: Daria Banachowska: Od centrów handlowych chcemy czegoś więcej niż zakupów

Foto: tv.rp.pl

Gość przypomniała, że od końca lat 80. ubiegłego wieku, obserwujemy swoistą transformację obiektów handlowych.

- W tamtych latach podaż była skoncentrowana wzdłuż tradycyjnych ulic handlowych czy wokół domów towarowych. Początki lat 90. to wyraźny rozwój formatów operatorów spożywczych, którzy byli kluczowym najemcą w centrum handlowym. Takich obiektów można było wtedy policzyć na palcach jednej ręki - mówił Banachowska.

- W kolejnych latach koncept centrum handlowego ewoluował. Coraz większe znaczenie miały koncepty restauracyjne. Dzisiaj widzimy powstanie zupełnie nowych formatów, gdzie handel stanowi uzupełnienie pozostałych funkcji – dodała.

Podkreśliła, że chcemy, aby obiekty były nie tylko piękne i funkcjonalne, ale też, żeby były przyjazne dla środowiska.

Banachowska oceniła, że w dobie rozwoju e-commerce podejście konsumentów do zakupów stacjonarnych uległo zmianie.

- Konsumenci mają nowe nawyki i oczekiwania. Odwiedzając centrum handlowe oczekują czegoś więcej niż tylko dokonania zakupów. Jest to potrzeba miłego spędzenia czasu, poszukiwania inspiracji czy relaksu. Oferta rozrywkowa, gastronomiczna i usługi zajmują coraz większą powierzchnię – tłumaczyła.

Mija rok od kiedy nie możemy robić zakupów w dowolną niedzielę.

- Odwiedzalność obiektów handlowych jest znacznie mniejsza, jednak sprzedaż wciąż rośnie - stwierdziła Banachowska.

- Zakaz handlu w niedzielę wpłynął na charakter obiektów handlowych. Właściciele nieruchomości poszerzają ofertę rozrywkową i gastronomiczną, żeby przyciągnąć klientów. Pozycjonują galerie jako miejsca spotkań i spędzania wolnego handlu – dodała.

Polski rynek obiektów handlowych jest nasycony.

- Zauważalny jest niższy poziom nasycenia na mniejszych rynkach, czyli w miastach o populacji poniżej 100 tys. mieszkańców. Widzimy tam duże zainteresowanie inwestorów. Parki handlowe w mniejszych miastach to niezagospodarowana nisza. Będzie ich przybywać, gdyż jest to odpowiedź na potrzeby klientów - prognozowała Banachowska.

Przyznała, że obecnie nawet najlepsza lokalizacja nie wystarczy, aby skłonić klientów do wizyty w centrum handlowym. Właściciele starszych obiektów handlowych będą modernizować swoje aktywa, nadając im nowe funkcje czy zmieniając ułożenie sklepów.

Obecnie widzimy mocną ekspansję konkurencji dla hipermarketów, czyli średnich i mniejszych sklepów.

- Konsument ma po pracy niewiele czasu na zakupy, więc jedzie tam, gdzie zrobi je w miarę szybko, nie szukając długo miejsca parkingowego. Operatorzy spożywczy zmniejszają swoją powierzchnię handlową, wdrażają nowe technologie czy kasy samoobsługowe - wyliczała Banachowska.

- Wielkość obiektu handlowego nie jest dzisiaj wyznacznikiem atrakcyjności lokalizacji, a różnorodność oferty niehandlowej. Do sklepów wkraczają bezobsługowe formy sprzedaży, a cała oferta jest spersonalizowana. Trudno powiedzieć jak będzie wyglądał rynek obiektów handlowych za kilka-kilkanaście lat – dodała.

Gość przypomniała, że od końca lat 80. ubiegłego wieku, obserwujemy swoistą transformację obiektów handlowych.

- W tamtych latach podaż była skoncentrowana wzdłuż tradycyjnych ulic handlowych czy wokół domów towarowych. Początki lat 90. to wyraźny rozwój formatów operatorów spożywczych, którzy byli kluczowym najemcą w centrum handlowym. Takich obiektów można było wtedy policzyć na palcach jednej ręki - mówił Banachowska.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Polska po akcesji do UE stała się potęgą w produkcji sprzętu AGD
Biznes
Menedżerowie kluczowych spółek: bilans akcesji do UE jest korzystny
Biznes
Volkswageny w miejsce polonezów. Polacy mają jednak wciąż mało samochodów
Materiał partnera
Krystian Szczepański: Aby dojść do neutralności klimatycznej musimy rozwijać technologie
Materiał partnera
Rafał Rudziński: Transformacja to wyzwanie dla mniejszych firm
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO