Innowacyjność kluczem do dalszego wzrostu rentowności

Rozmowa z Markiem Bauerem, prezesem Idea Getin Leasing.

Aktualizacja: 30.05.2019 11:25 Publikacja: 30.05.2019 08:00

Innowacyjność kluczem do dalszego wzrostu rentowności

Foto: materiały prasowe

Jak pan ocenia pierwszy rok po fuzji spółek wchodzących w skład Idea Getin Leasing?

Zdecydowanie pozytywnie. Naszym olbrzymim sukcesem było utrzymanie bardzo dobrych relacji, wysokiego poziomu obsługi sprzedażowej i posprzedażowej klientów oraz dalszy rozwój oferty i kooperacji z dostawcami. Sprawnie połączyliśmy kluczowe procesy operacyjne, nasi klienci i partnerzy biznesowi nie odczuli skutków fuzji, zrealizowaliśmy cele sprzedażowe, generując w 2018 r. rekordowy zysk netto 123 mln zł i osiągając 15,8 mld zł wartości aktywów. Aktualnie skupiamy się na realizacji zadań podporządkowanych rozwojowi całej organizacji i rentowności biznesu.

Co to oznacza dla klientów?

Oznacza to, że w dalszym ciągu będziemy rozwijać ofertę, usprawniać procesy sprzedażowe i przyspieszać procesy obsługi. Naszą unikalną przewagą jest pełna oferta produktowa, czyli leasing, pożyczka, kredyt, najem, leasing z serwisem, produkty dodatkowe i programy brandowe, przygotowane z kluczowymi dostawcami. Jesteśmy obecni we wszystkich branżach polskiej gospodarki, a naszym celem jest umocnienie pozycji lidera finansowania środków transportu ciężkiego i dynamiczny rozwój w segmencie agro i leśnictwa, gdzie mamy bardzo mocną pozycję i dostrzegamy potencjał do rozwoju.

Jak z perspektywy lidera finansowania segmentu TSL w Polsce ocenia pan dalszy rozwój tej branży?

Rok 2018 był dla nas kolejnym rekordowym rokiem – sfinansowaliśmy ponad 14,4 tys. środków transportu ciężkiego na kwotę 2,4 mld zł, z czego aż 1,2 mld to wartość nowych umów na ciągniki siodłowe. Daje nam to aż 13-proc. udział w rynku.

Z szerszej perspektywy, TSL to bardzo ważny rynek dla firm leasingowych, a jednocześnie barometr całej branży, który jako jeden z pierwszych jest w stanie zareagować na spowolnienie gospodarcze. Największy wpływ na kondycję branży TSL, zwłaszcza na transport międzynarodowy, ma zagranica.

Poziom finansowania transportu ciężkiego jest uwarunkowany koniunkturą gospodarczą w Unii Europejskiej, a ona notuje spowolnienie. Wciąż niewiadomą jest brexit. Myślę jednak, że polskie firmy nadal będą stanowiły trzon w transporcie międzynarodowym w Europie Zachodniej i z pewnością dostosują się do nowych warunków. Z kolei polski rynek transportowy opiera się na przewozach dystrybucyjnych, które operują w mniejszej skali i na krótszych dystansach. Tym, co może zachęcić polskich przedsiębiorców do dalszej wymiany taboru, może być obowiązek montowania inteligentnych tachografów. Zostanie on wprowadzony 15 czerwca br. i będzie dotyczył wszystkich nowych pojazdów.

Choć polski rynek TSL od kilku lat jest stabilny i z roku na rok odnotowuje kilkunastoprocentowe wzrosty, to najprawdopodobniej w najbliższym czasie nastąpi jego korekta. Dostawcy pojazdów szacują, że tegoroczne zamówienia zmniejszą się o prawie 20 proc. r./r. Rynek leasingu może odczuć ten spadek w okresie dwóch–trzech miesięcy.

Wyzwaniem branży leasingowej w Polsce jest digitalizacja. Co to dla państwa oznacza?

Dobra koniunktura w branży leasingowej trwa od wielu lat zarówno w Polsce, jak i w Europie. Digitalizacja, która nas czeka, dodatkowo wzmocni polski rynek.

Naszym celem jest zaproponowanie klientom prostszych, szybszych, także mobilnych e-rozwiązań, które wyeliminują część wymagań formalnych, np. konieczność składania pisemnego podpisu na dokumentach. Firmy leasingowe stoją obecnie przed olbrzymią szansą na optymalizację własnych procesów, dzięki możliwości wykorzystania nowoczesnych technologii w każdej z faz procesu leasingu: począwszy od identyfikacji tożsamości stron umowy, poprzez podpisanie umowy w sposób bezpieczny i bez wad prawnych, a skończywszy na poszczególnych etapach jej realizacji.

W praktyce oznacza to jeszcze wiele ciężkiej pracy przed nami, ale ten wysiłek jest niezbędny. Dołączymy do innych zaawansowanych technologicznie segmentów usług finansowych w Polsce. Takie są potrzeby i oczekiwania klientów oraz naszych pracowników świetnie rozumiejących zmieniający się rynek.

Digitalizacja przekłada się też na obniżenie kosztów transakcji i przyspieszenie procesu leasingowego. Przykładem takiego rozwiązania jest wdrożona w IGL aplikacja EVOLite, dzięki której dostawcy np. środków transportu ciężkiego mają możliwość zaofertowania swoich klientów online (w zakresie możliwości finansowania IGL), mogą uzyskać decyzję w oparciu o automat decyzyjny i przygotować kompletną umowę 24 h na dobę przez 7 dni w tygodniu. W przypadku samochodów osobowych klienci Idea Getin Leasing mogą otrzymać decyzję o finansowaniu w możliwie najkrótszym czasie, czyli nawet kilku minut. To jest kierunek oczekiwanych przez rynek zmian.

- Partnerem strony „Rzecz o leasingu" jest Idea Getin Lesing.

Jak pan ocenia pierwszy rok po fuzji spółek wchodzących w skład Idea Getin Leasing?

Zdecydowanie pozytywnie. Naszym olbrzymim sukcesem było utrzymanie bardzo dobrych relacji, wysokiego poziomu obsługi sprzedażowej i posprzedażowej klientów oraz dalszy rozwój oferty i kooperacji z dostawcami. Sprawnie połączyliśmy kluczowe procesy operacyjne, nasi klienci i partnerzy biznesowi nie odczuli skutków fuzji, zrealizowaliśmy cele sprzedażowe, generując w 2018 r. rekordowy zysk netto 123 mln zł i osiągając 15,8 mld zł wartości aktywów. Aktualnie skupiamy się na realizacji zadań podporządkowanych rozwojowi całej organizacji i rentowności biznesu.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki