Reklama

Innowacyjność kluczem do dalszego wzrostu rentowności

Rozmowa z Markiem Bauerem, prezesem Idea Getin Leasing.

Aktualizacja: 30.05.2019 11:25 Publikacja: 30.05.2019 08:00

Innowacyjność kluczem do dalszego wzrostu rentowności

Foto: materiały prasowe

Jak pan ocenia pierwszy rok po fuzji spółek wchodzących w skład Idea Getin Leasing?

Zdecydowanie pozytywnie. Naszym olbrzymim sukcesem było utrzymanie bardzo dobrych relacji, wysokiego poziomu obsługi sprzedażowej i posprzedażowej klientów oraz dalszy rozwój oferty i kooperacji z dostawcami. Sprawnie połączyliśmy kluczowe procesy operacyjne, nasi klienci i partnerzy biznesowi nie odczuli skutków fuzji, zrealizowaliśmy cele sprzedażowe, generując w 2018 r. rekordowy zysk netto 123 mln zł i osiągając 15,8 mld zł wartości aktywów. Aktualnie skupiamy się na realizacji zadań podporządkowanych rozwojowi całej organizacji i rentowności biznesu.

Co to oznacza dla klientów?

Oznacza to, że w dalszym ciągu będziemy rozwijać ofertę, usprawniać procesy sprzedażowe i przyspieszać procesy obsługi. Naszą unikalną przewagą jest pełna oferta produktowa, czyli leasing, pożyczka, kredyt, najem, leasing z serwisem, produkty dodatkowe i programy brandowe, przygotowane z kluczowymi dostawcami. Jesteśmy obecni we wszystkich branżach polskiej gospodarki, a naszym celem jest umocnienie pozycji lidera finansowania środków transportu ciężkiego i dynamiczny rozwój w segmencie agro i leśnictwa, gdzie mamy bardzo mocną pozycję i dostrzegamy potencjał do rozwoju.

Reklama
Reklama

Jak z perspektywy lidera finansowania segmentu TSL w Polsce ocenia pan dalszy rozwój tej branży?

Rok 2018 był dla nas kolejnym rekordowym rokiem – sfinansowaliśmy ponad 14,4 tys. środków transportu ciężkiego na kwotę 2,4 mld zł, z czego aż 1,2 mld to wartość nowych umów na ciągniki siodłowe. Daje nam to aż 13-proc. udział w rynku.

Z szerszej perspektywy, TSL to bardzo ważny rynek dla firm leasingowych, a jednocześnie barometr całej branży, który jako jeden z pierwszych jest w stanie zareagować na spowolnienie gospodarcze. Największy wpływ na kondycję branży TSL, zwłaszcza na transport międzynarodowy, ma zagranica.

Poziom finansowania transportu ciężkiego jest uwarunkowany koniunkturą gospodarczą w Unii Europejskiej, a ona notuje spowolnienie. Wciąż niewiadomą jest brexit. Myślę jednak, że polskie firmy nadal będą stanowiły trzon w transporcie międzynarodowym w Europie Zachodniej i z pewnością dostosują się do nowych warunków. Z kolei polski rynek transportowy opiera się na przewozach dystrybucyjnych, które operują w mniejszej skali i na krótszych dystansach. Tym, co może zachęcić polskich przedsiębiorców do dalszej wymiany taboru, może być obowiązek montowania inteligentnych tachografów. Zostanie on wprowadzony 15 czerwca br. i będzie dotyczył wszystkich nowych pojazdów.

Choć polski rynek TSL od kilku lat jest stabilny i z roku na rok odnotowuje kilkunastoprocentowe wzrosty, to najprawdopodobniej w najbliższym czasie nastąpi jego korekta. Dostawcy pojazdów szacują, że tegoroczne zamówienia zmniejszą się o prawie 20 proc. r./r. Rynek leasingu może odczuć ten spadek w okresie dwóch–trzech miesięcy.

Wyzwaniem branży leasingowej w Polsce jest digitalizacja. Co to dla państwa oznacza?

Reklama
Reklama

Dobra koniunktura w branży leasingowej trwa od wielu lat zarówno w Polsce, jak i w Europie. Digitalizacja, która nas czeka, dodatkowo wzmocni polski rynek.

Naszym celem jest zaproponowanie klientom prostszych, szybszych, także mobilnych e-rozwiązań, które wyeliminują część wymagań formalnych, np. konieczność składania pisemnego podpisu na dokumentach. Firmy leasingowe stoją obecnie przed olbrzymią szansą na optymalizację własnych procesów, dzięki możliwości wykorzystania nowoczesnych technologii w każdej z faz procesu leasingu: począwszy od identyfikacji tożsamości stron umowy, poprzez podpisanie umowy w sposób bezpieczny i bez wad prawnych, a skończywszy na poszczególnych etapach jej realizacji.

W praktyce oznacza to jeszcze wiele ciężkiej pracy przed nami, ale ten wysiłek jest niezbędny. Dołączymy do innych zaawansowanych technologicznie segmentów usług finansowych w Polsce. Takie są potrzeby i oczekiwania klientów oraz naszych pracowników świetnie rozumiejących zmieniający się rynek.

Digitalizacja przekłada się też na obniżenie kosztów transakcji i przyspieszenie procesu leasingowego. Przykładem takiego rozwiązania jest wdrożona w IGL aplikacja EVOLite, dzięki której dostawcy np. środków transportu ciężkiego mają możliwość zaofertowania swoich klientów online (w zakresie możliwości finansowania IGL), mogą uzyskać decyzję w oparciu o automat decyzyjny i przygotować kompletną umowę 24 h na dobę przez 7 dni w tygodniu. W przypadku samochodów osobowych klienci Idea Getin Leasing mogą otrzymać decyzję o finansowaniu w możliwie najkrótszym czasie, czyli nawet kilku minut. To jest kierunek oczekiwanych przez rynek zmian.

- Partnerem strony „Rzecz o leasingu" jest Idea Getin Lesing.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama