Rozwiązania w postaci podobnych programów pracowniczych są dobrze znane i cenione w takich krajach jak Wielka Brytania, Nowa Zelandia, Szwajcaria czy Holandia.
Świadomość korzyści płynących z takich programów w perspektywie lat dociera do nas coraz częściej poprzez nasze rodziny i przyjaciół wyjeżdżających w poszukiwaniu pracy. W efekcie rosną oczekiwania względem polskich pracodawców, by podobny benefit emerytalny zapewnili także na rodzimym rynku.
Proces wdrażania PPK to doskonała okazja dla pracowników, aby zabrać głos w sprawie ich przyszłych emerytur. Dobrą praktyką, którą rekomendujemy pracodawcom, jest wyznaczenie spośród pracowników zespołu konsultacyjnego, który pośredniczy w kontaktach między pracownikami a zarządem. To usprawnia komunikację w procesie wdrożenia i pozwala wyjaśnić niepewności i nieporozumienia, które naturalnie mogą pojawiać się w takich sytuacjach.
Przy wprowadzaniu programów emerytalnych potrzebna jest również sprawna komunikacja wewnętrzna – mailing, organizowanie spotkań z pracownikami, wykorzystanie wewnętrznych wydawnictw informacyjnych. Jeśli pracodawca nie komunikował się z pracownikami do tej pory, warto wykazać się inicjatywą i zaoferować mu wsparcie i konsultację ze strony zespołu pracowników lub reprezentacji związków zawodowych.
Wybór najlepszego rozwiązania leży we wspólnym interesie przedsiębiorstwa i jego pracowników. Firmie zależeć będzie na zadowoleniu pracowników z wybranego rozwiązania, a przyszłym beneficjentom wpłat na tym, by zgromadzone środki pracowały na ich emerytury nie tylko skutecznie, ale też bezpiecznie.