Nowe metody płatności, rozwój e-commerce, rozwój systemów zarządzania przedsiębiorstwem, usługi e-administracji czy usługi oparte na ekonomii współdzielenia to tylko niektóre z przykładów postępującej digitalizacji gospodarki. Za jej sprawą zmieniają się modele biznesowe, sposób dostawy towarów i usług czy komunikacja z klientem. Polskie firmy starają się nie zostawać w tyle. Jak się ocenia, ich wydatki związane z cyfrową transformacją to już co najmniej kilkadziesiąt miliardów złotych rocznie.
Inwestycje w cyfryzację są koniecznością. Prowadzą do powstawania nowych produktów czy usług, ale dzięki m.in. wprowadzeniu rozbudowanej analityki danych pozwalają też firmom optymalizować procesy i przez to zmniejszać koszty.
Problem w tym, że w przypadku Polski, a także całego naszego regionu, skala inwestycji w cyfryzację prawdopodobnie wciąż jest zbyt mała. Świadczyć o tym może nasza odległa pozycja w opracowywanym przez Komisję Europejską rankingu indeksu gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego DESI 2019. Polska znalazła się w nim dopiero na 25. miejscu na 28 państw. Inne kraje regionu też nie mają się czym chwalić – Rumunia i Bułgaria są na szarym końcu, a Węgry czy Czechy niewiele przed nami. U nas wciąż 20 proc. obywateli w ogóle nie korzysta z internetu, a prawie 50 proc. nie ma podstawowych umiejętności cyfrowych. Wysoki poziom cyfryzacji wykazuje tylko 12 proc. firm, a bardzo niski – aż 56 proc. Choć bardzo intensywnie wykorzystujemy łączność mobilną i szerokopasmową, to pod względem korzystania z usług internetowych jesteśmy na dalekiej pozycji.
Tyle wynika z raportów. A jaki jest obraz cyfryzacji gospodarki według samych jej uczestników? Czy transformacja cyfrowa jest warunkiem dynamicznego rozwoju zarówno firm, jak i społeczeństwa? Czy cyfryzacja determinuje to, jak prowadzony jest biznes? Czy digitalizacja w sektorach TMT, usług finansowych i e-commerce wciąż będzie nadawać rytm zmianom także w innych branżach? Czym podyktowana jest zmiana modelu offline na cyfrowy w branży handlowej?
Między innymi na te pytania odpowiedzi będą szukać uczestnicy panelu „Digital Economy at Fusion Point: czy Polska i inne kraje regionu CEE łapią masę krytyczną?"podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy (w środę 4 września o 11.50). W dyskusji wezmą udział: Teresa Czerwińska, członek zarządu NBP, Tomasz Czechowicz, założyciel i partner zarządzający technologicznego funduszu MCI, Karol Okoński, sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji, Robert Redeleanu, prezes zarządu UPC Polska, Stanisław Sawczyn, dyrektor zarządzający Rothschild & Co, oraz Damian Zapłata, członek zarządu Allegro.pl.