Reklama
Rozwiń
Reklama

Handel wydaje miliardy na informatyzację

Ponad 2 miliardy złotych wydadzą w tym roku sieci handlowe na sprzęt i usługi informatyczne. Sprawna kontrola nad coraz większymi spółkami bez systemu zarządzającego sklepami staje się niemożliwa

Publikacja: 21.01.2008 01:05

Handel wydaje miliardy na informatyzację

Foto: Rzeczpospolita

Ubiegłoroczne wydatki handlu na informatykę to 2 mld zł – ocenia firma badawcza DiS, a tegoroczne będą jeszcze większe. – Metki i czytniki RFID, systemy BI do bieżącej analizy, wsparcie logistyki – to rozwiązania, po które hurtownie i sklepy będą sięgały coraz częściej – mówi Andrzej Dyżewski, szef DiS.

Dlatego firmy inwestują w systemy, choć takie rozwiązania to duży wydatek. Ruch, największy dystrybutor prasy w Polsce, wyda na IT kilkadziesiąt milionów złotych. – Testowo wdrożyliśmy system sprzedażowy w oddziale wielkopolskim – podłączone jest do niego już kilkadziesiąt kiosków, docelowo chcemy go wprowadzić w całej naszej sieci – mówi Oktawian Jaworek, dyrektor działu relacji inwestorskich Ruch.

Także mniejsze sieci zdają sobie sprawę, że w dobie tak dużej konkurencji jest to jedyna możliwość. Z danych firm IT wynika, że dzięki informatycznemu wsparciu można podnieść efektywność sprzedaży poszczególnych sklepów o 10 – 30 proc. – Jesteśmy w trakcie wdrażania systemu. Bez takich rozwiązań żadna firma handlowa chcąca się dalej rozwijać nie ma szans na funkcjonowanie – mówi Piotr Wojciński, członek zarządu Polskiej Grupy Supermarketów, do której należy np. sieć Top Market.

Branża handlowa bowiem cały czas się zmienia – w ubiegłym roku wartość fuzji i przejęć wyniosła 5,5 mld zł. Kolejne firmy przejmują nie tylko najwięksi, jak Emperia, Eurocash czy Carrefour, ale łączą się też mniejsze sieci. Pozwala to walczyć z konkurencją i negocjować lepsze warunki finansowe z dostawcami. Na koniunkturze korzystają spółki IT. Firma Macrologic w 2006 r. kupiła 60 proc. udziałów w spółce Kamil specjalizującej się w dostarczaniu rozwiązań informatycznych dla sieci sklepów. W 2007 r. jej obroty wzrosły o 60 proc., do 5 mln zł.

– Rzeczywistość przerosła nasze najśmielsze oczekiwania. Wraz ze wzrostem liczby galerii i centrów handlowych rośnie konkurencja, co powoduje stały wzrost zapotrzebowania na nasz system – mówi Krzysztof Szczypa, prezes Macrologic. Klienci firmy Kamil rozwijają swoje sieci także za granicą, gdzie również instalowany jest jej system. Już oferuje go w Czechach i na Słowacji, za kilka tygodni uruchomi system w Bułgarii, a niedługo rozpocznie sprzedaż oprogramowania w Rumunii, na Litwie, Łotwie i w Estonii.

Reklama
Reklama

– Wiele firm handlowych, które jeszcze dwa, trzy lata temu uznawały, że nie są gotowe inwestować w bardziej zaawansowane systemy informatyczne, teraz do nas wraca – mówi Maciej Zachara, dyrektor marketingu krakowskiej firmy Qumak-Sekom. Jej klienci to m.in. Artman, właściciel marki odzieżowej House, czy Intersport. Dlatego Qumak-Sekom skupił się na rozwiązaniach dla specjalistycznych sieci sklepów lub salonów, a nie na typowych produktach dla hiper- czy supermarketów.

Na brak zainteresowania klientów nie narzekają też inni. SAP i S&T Services zapowiadają już nową ofertę dla firm handlowych.

Rynek handlowy stale się zmienia. Spada liczba niezależnych sklepów, a sieci – także mniejsze – łączą się na potęgę. Dlatego nawet te z kilkudziesięcioma sklepami inwestują w systemy IT.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorówp.mazurkiewicz@rp.pl, z.zwierzchowski@rp.pl

Ubiegłoroczne wydatki handlu na informatykę to 2 mld zł – ocenia firma badawcza DiS, a tegoroczne będą jeszcze większe. – Metki i czytniki RFID, systemy BI do bieżącej analizy, wsparcie logistyki – to rozwiązania, po które hurtownie i sklepy będą sięgały coraz częściej – mówi Andrzej Dyżewski, szef DiS.

Dlatego firmy inwestują w systemy, choć takie rozwiązania to duży wydatek. Ruch, największy dystrybutor prasy w Polsce, wyda na IT kilkadziesiąt milionów złotych. – Testowo wdrożyliśmy system sprzedażowy w oddziale wielkopolskim – podłączone jest do niego już kilkadziesiąt kiosków, docelowo chcemy go wprowadzić w całej naszej sieci – mówi Oktawian Jaworek, dyrektor działu relacji inwestorskich Ruch.

Reklama
Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Biznes
Zachodnie koncerny znów rejestrują swoje marki w Rosji. Dlaczego to robią?
Biznes
Miało być bezpiecznie, będzie oszczędnie. Rząd majstruje przy cyberbezpieczeństwie
Biznes
Google inwestuje w Niemczech. Dobra wiadomość dla niemieckiego rządu
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Biznes
Nowy cel klimatyczny UE, obniżka stóp i kłopoty handlu
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama