Ubiegłoroczne wydatki handlu na informatykę to 2 mld zł – ocenia firma badawcza DiS, a tegoroczne będą jeszcze większe. – Metki i czytniki RFID, systemy BI do bieżącej analizy, wsparcie logistyki – to rozwiązania, po które hurtownie i sklepy będą sięgały coraz częściej – mówi Andrzej Dyżewski, szef DiS.
Dlatego firmy inwestują w systemy, choć takie rozwiązania to duży wydatek. Ruch, największy dystrybutor prasy w Polsce, wyda na IT kilkadziesiąt milionów złotych. – Testowo wdrożyliśmy system sprzedażowy w oddziale wielkopolskim – podłączone jest do niego już kilkadziesiąt kiosków, docelowo chcemy go wprowadzić w całej naszej sieci – mówi Oktawian Jaworek, dyrektor działu relacji inwestorskich Ruch.
Także mniejsze sieci zdają sobie sprawę, że w dobie tak dużej konkurencji jest to jedyna możliwość. Z danych firm IT wynika, że dzięki informatycznemu wsparciu można podnieść efektywność sprzedaży poszczególnych sklepów o 10 – 30 proc. – Jesteśmy w trakcie wdrażania systemu. Bez takich rozwiązań żadna firma handlowa chcąca się dalej rozwijać nie ma szans na funkcjonowanie – mówi Piotr Wojciński, członek zarządu Polskiej Grupy Supermarketów, do której należy np. sieć Top Market.
Branża handlowa bowiem cały czas się zmienia – w ubiegłym roku wartość fuzji i przejęć wyniosła 5,5 mld zł. Kolejne firmy przejmują nie tylko najwięksi, jak Emperia, Eurocash czy Carrefour, ale łączą się też mniejsze sieci. Pozwala to walczyć z konkurencją i negocjować lepsze warunki finansowe z dostawcami. Na koniunkturze korzystają spółki IT. Firma Macrologic w 2006 r. kupiła 60 proc. udziałów w spółce Kamil specjalizującej się w dostarczaniu rozwiązań informatycznych dla sieci sklepów. W 2007 r. jej obroty wzrosły o 60 proc., do 5 mln zł.
– Rzeczywistość przerosła nasze najśmielsze oczekiwania. Wraz ze wzrostem liczby galerii i centrów handlowych rośnie konkurencja, co powoduje stały wzrost zapotrzebowania na nasz system – mówi Krzysztof Szczypa, prezes Macrologic. Klienci firmy Kamil rozwijają swoje sieci także za granicą, gdzie również instalowany jest jej system. Już oferuje go w Czechach i na Słowacji, za kilka tygodni uruchomi system w Bułgarii, a niedługo rozpocznie sprzedaż oprogramowania w Rumunii, na Litwie, Łotwie i w Estonii.