Polski rynek atrakcyjny dla Skandynawów

Firmy inwestują we wszystkich branżach, jednak od lat najbardziej znane są spółki handlowe. Furorę robi zwłaszcza skandynawska odzież oraz znane od wielu lat z bardzo dopracowanego wzornictwa meble i artykuły wyposażenia wnętrz

Aktualizacja: 30.01.2008 22:34 Publikacja: 30.01.2008 00:34

Jeśli chodzi o znajomość marki i długość obecności w naszym kraju, sztandar pierwszeństwa dzierży szwedzka Ikea. Pierwszy sklep w Polsce powstał w Poznaniu w 1991 roku – dzisiaj firma ma ich już siedem, a co roku odwiedza je około 14 mln osób. Sieć wypracowała swoją pozycję nie tylko dzięki bardzo szerokiej ofercie, ale również pomysłowym i zapadającym w pamięć reklamom.

Choć jej pozycja na rynku jest bardzo mocna, to firma chce rozbudowywać sieć sklepów i dalej inwestować w Polsce. Obecnie na etapie organizowania spraw formalnych są nowe inwestycje w Łodzi i Bydgoszczy. – Obok dwóch powyższych miast mamy też w planach otwarcie nowych sklepów oraz rozbudowę placówek w Poznaniu i Gdańsku. Zarówno w Łodzi, jak i Poznaniu obok sklepów powstaną też w najbliższych latach parki handlowe – mówi Karolina Horoszczak z polskiego oddziału Ikei.

Firma ma też w Jarostach koło Piotrkowa Trybunalskiego Regionalne Centrum Dystrybucji o powierzchni całkowitej 100 tys. mkw., które obsługuje 15 sklepów tej sieci w środkowej i wschodniej Europie: w Polsce, Czechach, Rumunii, na Słowacji i Węgrzech.

Skandynawskie marki są od dawna symbolem dobrego wzornictwa, ale także przystępnych cen. Dlatego w segmencie mebli i artykułów do wyposażenia wnętrz firm z regionu nie brakuje i wiele z nich działa także w Polsce. Na rynku rozpychają się zwłaszcza firmy duńskie, czego świetnym przykładem jest Jysk. W 1979 r. ruszył pierwszy sklep tej firmy w ?rhus, dzisiaj jest już obecna w 29 krajach – tylko w Europie ma 1350 sklepów.Marka pojawiła się w Polsce osiem lat temu, a pierwszy sklep został otwarty w Gdańsku. – Otwarcie poprzedziła duża kampania reklamowa, ale i tak rezultat nas zaskoczył. Obroty pierwszego dnia były rekordowe, mieszczące się w pierwszej trójce w całej firmie – mówi Piotr Padalak, dyrektor generalny Jysk Polska.

Dzisiaj firma ma w naszym kraju już 92 sklepy i co rok sieć powiększa się o ok. 20 kolejnych placówek. W Radomsku Jysk ma także centralny magazyn o powierzchni 40 tys. mkw., który obsługuje nie tylko nasz kraj, ale także Czechy, Słowację i Węgry. – Niedługo będzie to także Chorwacja, dlatego planujemy podwoić jego powierzchnię – dodaje Piotr Padalak.

Obroty Jysk w Polsce w roku finansowym kończącym się 31 sierpnia wyniosły 479,6 mln zł, przy czym wzrost sprzedaży w sklepach tej sieci wyniósł aż 156 proc.

Na rynku rozpycha się także norweska Duka, należąca do grupy kapitałowej CG Holding, w skład której wchodzą również takie spółki jak: Porsgrund, Hadeland oraz Steninge Slott. Poza Polską i swoim macierzystym rynkiem działa jeszcze w Szwecji. Łącznie ma około 140 sklepów. Duka w skali roku osiąga obroty przekraczające 0,6 mld złotych – w Polsce sieć ma już 21 sklepów.

Skandynawskie wzornictwo mebli ma w Polsce wielu zwolenników, ale na brak powodzenia nie narzekają też firmy odzieżowe. Działają już u nas z powodzeniem takie firmy, jak norweski Cubus czy duński IC Company, która ma ponad 1,1 tys. sklepów na całym świecie, np. pod markami Jackpot i Cottonfield sprzedawanymi przez nią także w Polsce. Jednym z najbardziej znanych przykładów marki, która podbiła cały świat, jest szwedzki H&M. Ma już w Polsce 43 sklepy, a w tym roku planowane jest otwarcie minimum dziesięciu następnych. – Wejście na polski rynek było naturalnym krokiem w ekspansji firmy. Pierwszy sklep w naszym kraju został otwarty w marcu 2003 roku w warszawskim centrum handlowym Wola Park. Jego przyjęcie było bardzo dobre, wielu klientów czekało na wejście naszej firmy do Polski, szczególnie ci, którzy ją znali z innych krajów – mówi Marta Grabowska z H&M Polska.

Dla firmy przygotowują swoje kolekcje limitowane tak znani projektanci, jak Karl Lagerfeld, Stella Mccartney, Victor & Rolf, Roberto Cavalli, które trafiają, jak to było w ostatnim przypadku, do 200 sklepów na całym świecie i na tej liście są także placówki w naszym kraju. O pieniądze wydawane przez Polaków zaczyna też walczyć islandzkie Sky for Sky – chce otworzyć w naszym kraju 20 sklepów. Spółka będzie otwierała w Polsce głównie salony pod logo Companys – znajdzie się w nich odzież marek InWear, Matinique, Part Two, Tiger of Sweden czy Soaked in Luxury. Mają zainteresować głównie klientów w wieku 18 – 35 lat o dochodach średnich i wyższych.

– Rynek szybko rośnie – Polscy średnio wydają na odzież i obuwie 5 proc. swoich miesięcznych dochodów, które też szybko rosną, dlatego postanowiliśmy z tego skorzystać – zapowiadał Szymon Dąbrowski, odpowiedzialny za rozwój w Sky for Sky Polska. Spółka ma umowę franczyzową na wprowadzenie marek z IC Company. Pierwsze salony Companys ruszyły na przełomie listopada i grudnia ubiegłego roku we wrocławskim centrum Magnolia Park oraz w warszawskiej Arkadii. Spółka ma już podpisanych 13 umów na kolejne sklepy, nie tylko Companys, ale także marki Soaked in Luxury, która będzie też sprzedawana w oddzielnych sklepach. Sky for Sky chce podbić jednak nie tylko rynek odzieżowy – wprowadza też na nasz rynek duńską markę obuwniczą Bianco, która w Polsce już była obecna, jednak po kilku latach wycofała się z naszego rynku. Teraz wraca, dzisiaj działa pod nią ponad 140 sklepów – głównie w Skandynawii oraz Niemczech i Rosji.

Jeśli chodzi o znajomość marki i długość obecności w naszym kraju, sztandar pierwszeństwa dzierży szwedzka Ikea. Pierwszy sklep w Polsce powstał w Poznaniu w 1991 roku – dzisiaj firma ma ich już siedem, a co roku odwiedza je około 14 mln osób. Sieć wypracowała swoją pozycję nie tylko dzięki bardzo szerokiej ofercie, ale również pomysłowym i zapadającym w pamięć reklamom.

Choć jej pozycja na rynku jest bardzo mocna, to firma chce rozbudowywać sieć sklepów i dalej inwestować w Polsce. Obecnie na etapie organizowania spraw formalnych są nowe inwestycje w Łodzi i Bydgoszczy. – Obok dwóch powyższych miast mamy też w planach otwarcie nowych sklepów oraz rozbudowę placówek w Poznaniu i Gdańsku. Zarówno w Łodzi, jak i Poznaniu obok sklepów powstaną też w najbliższych latach parki handlowe – mówi Karolina Horoszczak z polskiego oddziału Ikei.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
Kiedy rząd przedstawi strategię wobec AI i metawersum? Rosną naciski firm
Biznes
PFR żąda zwrotu pieniędzy od części firm. Esotiq i Prymus chcą wyjaśnień
Biznes
Made in Poland z coraz większymi problemami
Biznes
Tajemniczy proces miliarderki. W partii komunistycznej trwa walka
Biznes
Polskie monety na aukcji. 80 dukatów sprzedano za 5,6 mln złotych