Reklama

Polski rynek atrakcyjny dla Skandynawów

Firmy inwestują we wszystkich branżach, jednak od lat najbardziej znane są spółki handlowe. Furorę robi zwłaszcza skandynawska odzież oraz znane od wielu lat z bardzo dopracowanego wzornictwa meble i artykuły wyposażenia wnętrz

Aktualizacja: 30.01.2008 22:34 Publikacja: 30.01.2008 00:34

Jeśli chodzi o znajomość marki i długość obecności w naszym kraju, sztandar pierwszeństwa dzierży szwedzka Ikea. Pierwszy sklep w Polsce powstał w Poznaniu w 1991 roku – dzisiaj firma ma ich już siedem, a co roku odwiedza je około 14 mln osób. Sieć wypracowała swoją pozycję nie tylko dzięki bardzo szerokiej ofercie, ale również pomysłowym i zapadającym w pamięć reklamom.

Choć jej pozycja na rynku jest bardzo mocna, to firma chce rozbudowywać sieć sklepów i dalej inwestować w Polsce. Obecnie na etapie organizowania spraw formalnych są nowe inwestycje w Łodzi i Bydgoszczy. – Obok dwóch powyższych miast mamy też w planach otwarcie nowych sklepów oraz rozbudowę placówek w Poznaniu i Gdańsku. Zarówno w Łodzi, jak i Poznaniu obok sklepów powstaną też w najbliższych latach parki handlowe – mówi Karolina Horoszczak z polskiego oddziału Ikei.

Firma ma też w Jarostach koło Piotrkowa Trybunalskiego Regionalne Centrum Dystrybucji o powierzchni całkowitej 100 tys. mkw., które obsługuje 15 sklepów tej sieci w środkowej i wschodniej Europie: w Polsce, Czechach, Rumunii, na Słowacji i Węgrzech.

Skandynawskie marki są od dawna symbolem dobrego wzornictwa, ale także przystępnych cen. Dlatego w segmencie mebli i artykułów do wyposażenia wnętrz firm z regionu nie brakuje i wiele z nich działa także w Polsce. Na rynku rozpychają się zwłaszcza firmy duńskie, czego świetnym przykładem jest Jysk. W 1979 r. ruszył pierwszy sklep tej firmy w ?rhus, dzisiaj jest już obecna w 29 krajach – tylko w Europie ma 1350 sklepów.Marka pojawiła się w Polsce osiem lat temu, a pierwszy sklep został otwarty w Gdańsku. – Otwarcie poprzedziła duża kampania reklamowa, ale i tak rezultat nas zaskoczył. Obroty pierwszego dnia były rekordowe, mieszczące się w pierwszej trójce w całej firmie – mówi Piotr Padalak, dyrektor generalny Jysk Polska.

Dzisiaj firma ma w naszym kraju już 92 sklepy i co rok sieć powiększa się o ok. 20 kolejnych placówek. W Radomsku Jysk ma także centralny magazyn o powierzchni 40 tys. mkw., który obsługuje nie tylko nasz kraj, ale także Czechy, Słowację i Węgry. – Niedługo będzie to także Chorwacja, dlatego planujemy podwoić jego powierzchnię – dodaje Piotr Padalak.

Reklama
Reklama

Obroty Jysk w Polsce w roku finansowym kończącym się 31 sierpnia wyniosły 479,6 mln zł, przy czym wzrost sprzedaży w sklepach tej sieci wyniósł aż 156 proc.

Na rynku rozpycha się także norweska Duka, należąca do grupy kapitałowej CG Holding, w skład której wchodzą również takie spółki jak: Porsgrund, Hadeland oraz Steninge Slott. Poza Polską i swoim macierzystym rynkiem działa jeszcze w Szwecji. Łącznie ma około 140 sklepów. Duka w skali roku osiąga obroty przekraczające 0,6 mld złotych – w Polsce sieć ma już 21 sklepów.

Skandynawskie wzornictwo mebli ma w Polsce wielu zwolenników, ale na brak powodzenia nie narzekają też firmy odzieżowe. Działają już u nas z powodzeniem takie firmy, jak norweski Cubus czy duński IC Company, która ma ponad 1,1 tys. sklepów na całym świecie, np. pod markami Jackpot i Cottonfield sprzedawanymi przez nią także w Polsce. Jednym z najbardziej znanych przykładów marki, która podbiła cały świat, jest szwedzki H&M. Ma już w Polsce 43 sklepy, a w tym roku planowane jest otwarcie minimum dziesięciu następnych. – Wejście na polski rynek było naturalnym krokiem w ekspansji firmy. Pierwszy sklep w naszym kraju został otwarty w marcu 2003 roku w warszawskim centrum handlowym Wola Park. Jego przyjęcie było bardzo dobre, wielu klientów czekało na wejście naszej firmy do Polski, szczególnie ci, którzy ją znali z innych krajów – mówi Marta Grabowska z H&M Polska.

Dla firmy przygotowują swoje kolekcje limitowane tak znani projektanci, jak Karl Lagerfeld, Stella Mccartney, Victor & Rolf, Roberto Cavalli, które trafiają, jak to było w ostatnim przypadku, do 200 sklepów na całym świecie i na tej liście są także placówki w naszym kraju. O pieniądze wydawane przez Polaków zaczyna też walczyć islandzkie Sky for Sky – chce otworzyć w naszym kraju 20 sklepów. Spółka będzie otwierała w Polsce głównie salony pod logo Companys – znajdzie się w nich odzież marek InWear, Matinique, Part Two, Tiger of Sweden czy Soaked in Luxury. Mają zainteresować głównie klientów w wieku 18 – 35 lat o dochodach średnich i wyższych.

– Rynek szybko rośnie – Polscy średnio wydają na odzież i obuwie 5 proc. swoich miesięcznych dochodów, które też szybko rosną, dlatego postanowiliśmy z tego skorzystać – zapowiadał Szymon Dąbrowski, odpowiedzialny za rozwój w Sky for Sky Polska. Spółka ma umowę franczyzową na wprowadzenie marek z IC Company. Pierwsze salony Companys ruszyły na przełomie listopada i grudnia ubiegłego roku we wrocławskim centrum Magnolia Park oraz w warszawskiej Arkadii. Spółka ma już podpisanych 13 umów na kolejne sklepy, nie tylko Companys, ale także marki Soaked in Luxury, która będzie też sprzedawana w oddzielnych sklepach. Sky for Sky chce podbić jednak nie tylko rynek odzieżowy – wprowadza też na nasz rynek duńską markę obuwniczą Bianco, która w Polsce już była obecna, jednak po kilku latach wycofała się z naszego rynku. Teraz wraca, dzisiaj działa pod nią ponad 140 sklepów – głównie w Skandynawii oraz Niemczech i Rosji.

Biznes
Asseco bije rekordy wyników. Czy inwestorzy mogą liczyć na kolejną hossę?
Biznes
Asseco pokazuje wyniki. Polska noga rośnie najmocniej
Biznes
Polska gospodarka przyspiesza, fundusze obligacji, chmurowy sojusz Amazon–Google
Biznes
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Zaproszenie AfD było błędem. Związek Przedsiębiorców Rodzinnych koryguje stanowisko
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama