Walka na ceny z dyskontami wychodzi poza żywność. Teraz odzież i wyposażenie domu

Tanie sklepy to nie tylko Biedronka, Lidl czy Aldi. Konkurencję także w produktach do domu czy odzieży nakręcają również Pepco, Dealz czy Action.

Publikacja: 12.04.2024 14:13

Walka na ceny z dyskontami wychodzi poza żywność. Teraz odzież i wyposażenie domu

Foto: Adobe Stock

Pepco to ok. 700 placówek, Action ok. 200. Do tego jeszcze ponad 300 sklepów ma sieć Dealz, a wszystkie są dla polskich sprzedawców potężnym wyzwaniem. Choć nie są to gigantyczne placówki, to można w nich znaleźć w zasadzie wszystko do domu – akcesoria, naczynia, tekstylia. Również podstawowe linie ubrań, zabawek czy nawet pakowanej żywności, jak słodycze, przekąski, ale również szereg dań gotowych w słoikach. Także chemia gospodarcza, karmy dla zwierząt i kosmetyki.

Super promocje ściągają tłumy

Wszystko oczywiście w cenach, reklamowanych jako super promocje – a na Polaków mało co działa równie mocno, jak właśnie okazje. W efekcie, w każdym ze sklepów wymienionych sieci widać tłumy klientów i powoli marki te wchodzą również do centrów handlowych – póki co, jeszcze nie tych najbardziej znanych, ale jest to zapewne kwestia czasu.

Presja z ich strony wymusza także na innych graczach mocne działania, co pokazuje choćby akcja IKEA, która zainwestuje 500 mln zł w obniżki cen – i mowa tu nie o czasowych promocjach, ale regularnych obniżkach cen tysięcy produktów.

Czytaj więcej

Nowa sieć dołączyła do wojny cenowej. Daje zniżki na karty Lidla i Biedronki

Średnia obniżka w IKEA: 19 proc.

IKEA wdrożenie planu zaczęła we wrześniu 2023 r., początkowo objął on 500 produktów. Akcja była stopniowo rozszerzana, by w całym roku finansowym 2024, kończącym się w sierpniu, objąć ok 5 tys. produktów, czyli połowę asortymentu.

– To nasza odpowiedź na obecne wyzwania związane ze wzrostem cen i sytuacją gospodarstw domowych. Średnio obniżka może wynieść ok 19 proc. –mówi Katarzyna Broniarek-Niemczycka, odpowiedzialna za komunikację w IKEA Polska.

Firma podkreśla, że jest to możliwe dzięki szeregom akcji optymalizacji kosztów, tak na poziomie produkcji, jak i logistyki. Wdrożenie jest prowadzone teraz, gdy uspokoiła się sytuacja z przerwanymi łańcuchami dostaw, wywołanymi globalną pandemią.

– Z badań wynika, że Polska jest w czołówce państw z najwyższym poziomem obaw o wzrost cen. Wiele osób boi się o sytuację finansową bardziej niż o własne zdrowie, co pokazuje jak trudna jest sytuacja – mówi Magdalena Krokowska-Wicherek, dyrektorka regionu w IKEA Retail.

– Ceny obniżamy, zarówno w przypadku drobniejszych akcesoriów, jak i mebli. Chodzi tak o sofy, jak i zabudowy kuchenne – dodaje Tomasz Wiąz, dyrektor Regionu Warszawa Targówek w IKEA.

Konkurencja szykuje się do rywalizacji

Jysk także wciąż mocno rozwija sieć i również zapowiada atrakcyjne ceny. Firma właśnie ruszyła ze sklepem nr 300, zapowiada też ogólnopolską kampanię promocyjną, która będzie miała miejsce w maju.

– Polska się rozwija i dostarcza nasze wspaniałe oferty jeszcze większej liczbie klientów w kraju. To nasz drugi co do wielkości kraj pod względem liczby sklepów – mówi Rami Jensen, prezes i dyrektor generalny Jysk.

Według planu, sieć chce w bieżącym roku obrotowym otworzyć ok. 22 nowych sklepów na terenie Polski. Docelowo sieć chce otworzyć 500 sklepów na polskim rynku, w zależności od sytuacji rynkowej oraz dynamiki rozwoju handlu e-commerce.

Przy tak mocnej konkurencji rozwój sieci to priorytet, tego rodzaju zakupy, w głównej mierze impulsowe, odbywają się w sklepach stacjonarnych, a nie online. Dlatego firmy muszą inwestować w stacjonarne placówki.

Mimo tego, że ograniczanie wydatków konsumpcyjnych dotyka wszystkich, ilościowo zakupy nadal są ograniczane, co widać również po najnowszych wynikach Pepco. Firma podała, że jej przychody porównywalne spadły o 3,2 proc., przy wysokiej bazie odniesienia sprzed roku, kiedy to sprzedaż w tym ujęciu wzrosła o 15,8 proc. w I półroczu roku obrotowego 2023. Z kolei przychody Dealz spadły o 4,6 proc., z uwagi na zaplanowaną zmianę oferty produktów codziennego użytku na towary dostarczane przez Pepco. Liczba otwarć nowych sklepów w II kw. zgodnie z założeniami zmniejszyła się i wyniosła 86 nowych sklepów netto, w porównaniu do 203 nowych sklepów netto w I kwartale tego roku obrotowego.

Pepco to ok. 700 placówek, Action ok. 200. Do tego jeszcze ponad 300 sklepów ma sieć Dealz, a wszystkie są dla polskich sprzedawców potężnym wyzwaniem. Choć nie są to gigantyczne placówki, to można w nich znaleźć w zasadzie wszystko do domu – akcesoria, naczynia, tekstylia. Również podstawowe linie ubrań, zabawek czy nawet pakowanej żywności, jak słodycze, przekąski, ale również szereg dań gotowych w słoikach. Także chemia gospodarcza, karmy dla zwierząt i kosmetyki.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Producent Milki ukarany ponad 1,4 mld zł grzywny przez Unię Europejską
Handel
Allegro pokazuje wyniki i podaje prognozy. Akcje drożeją
Handel
Rynkowi giganci w kłopotach. Zamykają kolejne sklepy w Polsce
Handel
Mocny spadek liczby kradzieży w sklepach. Dane zaskoczyły
Handel
Zamożni Amerykanie zaczynają być ostrożni w wydatkach