Reklama

Nieunikniony wzrost cen samochodowych polis OC

Milion złotych odszkodowania z OC. Towarzystwa boją się, że została otwarta furtka do wielkich roszczeń

Publikacja: 17.06.2008 20:29

Duże firmy tracą rynek polis komunikacyjnych OC. Walka na ceny nie potrwa długo. Dużo szybciej niż c

Duże firmy tracą rynek polis komunikacyjnych OC. Walka na ceny nie potrwa długo. Dużo szybciej niż ceny OC rosną wypłacane odszkodowania. Podwyżka wydaje się nieunikniona.

Foto: Rzeczpospolita

Rekordowe odszkodowanie – milion złotych – przyznane żonie za śmierć męża z komunikacyjnego OC, zasądzone przed tygodniem przez warszawski Sąd Apelacyjny, oraz przepisy przywracające zadośćuczynienie powodują, że towarzystwa bacznie przyglądają się cenom tych polis. Podwyżka jest nieunikniona.

Chodzi o sprawę wdowy, której PZU początkowo wypłacił 18 tys. zł z polisy OC sprawcy wypadku, w którym zginął jej mąż. Po sądowych procesach ubezpieczyciel ostatecznie ma wypłacić 1 mln zł. Ubezpieczyciele nie chcą podawać, ile wypłacają za śmierć osoby bliskiej. Przyznają jednak, że dotychczas były to przeciętnie sumy rzędu 20 – 40 tys. zł. Do wzrostu odszkodowań z pewnością przyczyni się też czekająca na podpis prezydenta nowela kodeksu cywilnego. Ma ona przywrócić w Polsce możliwość dochodzenia zadośćuczynienia za straty moralne – ból po stracie osoby bliskiej, poczucie osamotnienia.

Tylko w ciągu ostatniego roku wartość odszkodowań wypłacanych ofiarom wypadków drogowych wzrosła o 14 proc., do 4,7 mln zł. W tym czasie ceny polis OC chroniących właściciela auta przed wypłatą z własnej kieszeni odszkodowań za szkody wyrządzone osobom trzecim wzrosła o niespełna 1 proc., do przeciętnie 385 zł.

–Nie oznacza to, że ceny polis OC będą rosły tak szybko jak odszkodowania – zaznacza Katarzyna Lewandowska, dyrektor w PZU SA odpowiedzialna za polisy komunikacyjne. Wyjaśnia, że wzrost będzie następował stopniowo w zależności od tego, jaka będzie praktyka sądów. – Ubiegłotygodniowy wyrok otwiera furtkę do wyższych roszczeń – przyznaje Marek Kaleta, menedżer w Departamencie Ubezpieczeń Komunikacyjnych Generali Polska.

Odszkodowania dla ofiar wypadku drogowego z polis OC nie są limitowane (w tym sensie, że nie ogranicza ich suma ubezpieczenia, jak w polisach na życie). Dzielą się na część osobową i majątkową. – W Polsce wciąż najdrożej w OC kosztuje blacha – zauważył niedawno Tomasz Mintoft-Czyż, szef PIU. Część świadczenia za straty osobowe (koszty leczenia, rehabilitacji, utracone dochody czy renta na zwiększone potrzeby osoby poszkodowanej, zwrot pieniędzy wydanych na prawników) to zaledwie 20 proc. wypłat z komunikacyjnych polis OC. Reszta to rekompensata za zniszczone auto. W starej Unii relacja ta jest odwrócona.

Reklama
Reklama

Więcej się jednak płaci za polisy. Ich cena w Polsce należy do najniższych w Europie – wynika z raportu Stowarzyszenia Europejskich Ubezpieczycieli CEA. Zdaniem Marka Kalety z Generali to efekt dużej konkurencji. Swoje dołożył również wprowadzony w minionym roku podatek Religi – OC komunikacyjne sprzedawane jest na granicy opłacalności.

Z danych, do których dotarła "Rz", wynika, że marketingowy ruch, jakim było zamrożenie cen OC, drogo kosztował PZU. Rentowność tego portfela w tej firmie spadła ponad 3,5-krotnie. – Nie da się długo utrzymać ceny OC na poziomie 100 euro – mówi Tadeusz Spanily, dyrektor Biura Aktuarialnego w Ergo Hestii. Jego zdaniem wzrost cen nastąpi w ciągu dwóch – trzech lat.

Materiał Promocyjny
System Arche dostępny też dla drobnych inwestorów. Wystarczy 10 tys. zł
Biznes
Nadchodzi Europejski Kongres Gospodarczy 2026. Dialog w centrum uwagi
Biznes
Szybka decyzja Londynu. Aktywa z lodówki trafią na Ukrainę
Biznes
„Lex Huawei” po pierwszym czytaniu w Sejmie. Są wyniki głosowania
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Elektryfikacja flot do 2030? Australia odcina młodych od social mediów
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama